Företagande i praktiken

Så räddar du ditt skinn när ditt fel hotar hela företaget

Hur ska du agera när du har gjort ett stort misstag som leder till stora kostnader och kunder lämnar företaget? Fast Company ger dig fyra tips på hur du ska gå till väga.

  • Så fort du upptäcker att du har gjort ett misstag, förbered dig på vad du ska säga till din chef och se till att få det gjort. Om din chef kräver ett möte, organisera det med en gång. Ju mindre tid som dröjer desto bättre. Snabbheten gör att du och andra i organisationen med en gång kan hantera och åtgärda skadorna som har uppstått.
  • Det är lätt att hamna i en lång harang av ord och bortförklaringar. Berätta istället exakt vad som har hänt och vad det har resulterat i för din chef. Du kan ge kontexten senare. Om du ger för omständliga förklaringar så kan din chef inte hjälpa dig att hantera konsekvenserna. Det kommer bara att skapa mer frustration.
  • Många misstag kan bli kostsamma för din organisation. Kanske har du skadat en relation till en kund. Därför är det viktigt att du presenterar flera förslag på åtgärder och att du erbjuder dig att göra vad som helst för att minimera skadorna. Att ta ansvar betyder just att du är redo att göra vad som helst, som att ringa kund efter kund, förklara problemet för dem och erbjuda dig att ställa det till rätta.
  • Det finns chefer som kommer att straffa dig för det stora misstaget. Däremot kommer organisationer som värderar lärande att straffa oaktsamhet, men inte själva misstaget. Det betyder alltså att om du verkligen förstått ditt misstag och dragit lärdom av det så får du stanna. Det betyder också att du måste tänka igenom hur du hanterar dessa situationer i framtiden. Identifiera vad som gick fel. Handlade du för snabbt? När krisen väl är avhjälpt bör du sätta dig ned med chefen igen och planera för exakt hur du kommer att agera ifall du stöter på liknande problem.
  • Se till att hela organisationen får reda på vad som har hänt så att flera kan dra lärdomar. Problemet är ofta att man skapar räddhågsna organisationer där fel inte är tillåtna. Bättre att man precis som man delar kunskap, delar tipsen om hur man kommer till rätta med vanliga misstag.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer