Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
SAS-krisen

Så får du pengarna tillbaka när strejken bryter ut

I morgon finns en stor risk att ett stort antal SAS-resenärer blir strandade på grund av strejk. Men det finns idag stora möjligheter att få ersättning.

Enligt en EU-dom, som Dagens Infrastruktur hänvisar till, är flygbolagen ersättningsskyldiga för de försenade eller inställda flyg som följer av strejker som genomförs av flygbolagens egen personal.

Det finns dock fall då ersättning inte betalas ut. Vid så kallade extraordinära omständigheter kan flygbolaget helt eller delvis befrias från sitt ansvar att betala ut ersättning. Det avgörs från fall till fall, skriver Konsument Europa, som dock påpekar att grundregeln är att ersättning ska betalas ut.

Konsument Europa ingår i enheten för konsumentupplysning inom Konsumentverket och det europeiska nätverket European Consumer Centres Network.

I normal fallet gäller detta:

  • Rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten.
  • Rätt till mat och dryck.
  • Rätt till boende på hotell.
  • Du kan även ha rätt till ersättning för utlägg eller kompensation.

Så här agerar du

  • Behåll ditt boardingkort och andra dokument
  • Fråga varför flygningen är försenad
  • Notera ankomsttiden till din slutdestination
  • Begär att flygbolaget bekostar dina måltider och förfriskningar
  • Underteckna inte något och acceptera inte några erbjudanden som kan upphäva dina rättigheter
  • Vänta. Om planet blir mer än fem timmar försenat har du rätt att ställa in resan, och ändå ha rätt till kompensation
  • Få flygbolaget att erbjuda dig ett hotellrum, i de fall där övernattning krävs
  • Spara dina kvitton om du behövt spendera extra pengar på grund av din försening
  • Kontrollera om din flight är berättigad till kompensation

Källa: Dagens Infrastruktur

Toppnyheter

Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den svenska kronan

Analys: Svenska kronan når finanskrisnivå i år

Svenska kronan kommer pressas ytterligare under andra halvåret menar analyshuset Capital Economics. Enligt analyshuset kommer kronan försvagas till 11 kronor mot euron i slutet av året, skriver Dagens Industri.

Senast kronan var så svag var 2009, året efter finanskrisen. Riksbanken har hittills förespråkat oväntat positiva utsikter för den svenska ekonomin, men Capital Economics bedömer att Riksbanken snart kommer få ändra sin ståndpunkt då det nu finns flera tecken på att den inhemska efterfrågan i Sverige försvagas.

Ett viktigt tecken är att hushållskonsumtionen för maj var svag, och sjönk från samma månad i fjol med 1,0, vilket är den största nedgången på ett decennium. Enligt Capital Economics är det helt klart att den svenska ekonomin tappat mycket momentum i mitten av året.

Det kommer att vara svårt för beslutsfattare att fortsätta att blunda för detta, menar analyshuset.

1 tim
Martina Holmberg / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Analytiker: Fortsatt svag krona efter inflationsbesvikelse

Senaste svenska inflationssiffror blev en besvikelse vilket sänker förhoppningarna om en kronförstärkning inom en snar framtid.

Det skriver Nordeas Martin Enlund och Andreas Steno Larsen i ett nyhetsbrev på söndagen, skriver Omni Ekonomi.

”Hösten talar för en svagare krona snarare än en starkare krona”, skriver de.

Vidare tror Handelsbankens seniora ekonom Johan Löf att Riksbanken kan komma att behöva slopa sin planerade räntehöjning i vinter och behålla räntan på minus 0,25 fram till och med 2021.

14 jul
Läs mer om Den svenska kronan

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Bärgning av vrakdelar från flygplanet i den flygolycka där nio personer omkom i söndags. Patrick Trägårdh/TT / TT NYHETSBYRÅN
Flygplansolyckan i Umeå

Haverikommissionen klar på olycksplatsen i Umeå

Statens haverikommissions arbete på platsen där flygolyckan i Umeå inträffade för en vecka sedan är färdigt, rapporterar TT. Nu fortsätter arbetet med utredningen, dels från huvudkontoret i Stockholm och dels i myndighetens lokaler i Strängnäs där flygplansvraket finns.

Faktainsamlingen beräknas ta flera månader och avdelningschef Peter Swaffer på Haverikommissionen vill inte uttala sig om man har gjort några framsteg hittills.

– Jag har ingen kommentar om det just nu. Vi behöver få lite mer tid på oss, säger han till nyhetsbyrån.

4 tim
Bärgning av vrakdelar från flygplanet i flygolyckan i Umeå där nio personer omkom. Patrick Trägårdh/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Australisk expert följer utredning av flygkraschen

På plats för att följa Haverikommissionens utredning av dödskraschen i Umeå finns en representant från Australiens motsvarighet till myndigheten, Australian Transport Safety Bureau, ATSB. Anledningen är att flygplansmodellen, Gipps Aero GA8 Airvan, är Australientillverkat, rapporterar TT.

– För flygsäkerheten har vi berörda personer som kan vara behjälpliga av att få ta del av det vi håller på med, säger avdelningschef Peter Swaffer på Statens haverikommission till TT.

Dessutom utser den australiske representanten en teknisk rådgivare som i det här fallet kommer från Australiens transportmyndighet CASA.

4 tim
Läs mer om Flygplansolyckan i Umeå