Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
SAS-krisen

Så får du pengarna tillbaka när strejken bryter ut

I morgon finns en stor risk att ett stort antal SAS-resenärer blir strandade på grund av strejk. Men det finns idag stora möjligheter att få ersättning.

Enligt en EU-dom, som Dagens Infrastruktur hänvisar till, är flygbolagen ersättningsskyldiga för de försenade eller inställda flyg som följer av strejker som genomförs av flygbolagens egen personal.

Det finns dock fall då ersättning inte betalas ut. Vid så kallade extraordinära omständigheter kan flygbolaget helt eller delvis befrias från sitt ansvar att betala ut ersättning. Det avgörs från fall till fall, skriver Konsument Europa, som dock påpekar att grundregeln är att ersättning ska betalas ut.

Konsument Europa ingår i enheten för konsumentupplysning inom Konsumentverket och det europeiska nätverket European Consumer Centres Network.

I normal fallet gäller detta:

  • Rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten.
  • Rätt till mat och dryck.
  • Rätt till boende på hotell.
  • Du kan även ha rätt till ersättning för utlägg eller kompensation.

Så här agerar du

  • Behåll ditt boardingkort och andra dokument
  • Fråga varför flygningen är försenad
  • Notera ankomsttiden till din slutdestination
  • Begär att flygbolaget bekostar dina måltider och förfriskningar
  • Underteckna inte något och acceptera inte några erbjudanden som kan upphäva dina rättigheter
  • Vänta. Om planet blir mer än fem timmar försenat har du rätt att ställa in resan, och ändå ha rätt till kompensation
  • Få flygbolaget att erbjuda dig ett hotellrum, i de fall där övernattning krävs
  • Spara dina kvitton om du behövt spendera extra pengar på grund av din försening
  • Kontrollera om din flight är berättigad till kompensation

Källa: Dagens Infrastruktur

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer