Företagens finansiering

Riskkapitalisterna: Här satsar vi under coronakrisen

Fast company har bett några av USA:s främsta riskkapitalister berätta hur de tänker när de investerar under coronakrisen. De ger även sina bästa tips på hur man kan lotsa sitt företag genom en period av fallande efterfrågan.

Investerarnätverket Connect Sverige har gjort en enkät bland 205 investerare i Sverige om hur de agerar under coronakrisen. 24 procent svarade att de kommer att investera i startups precis som tidigare. 62 procent är mer försiktiga medan 11 procent har helt slutat att investera.

Även i USA har affärsklimatet förändrats drastiskt sedan i mars, det vittnar de riskkapitalister som för Fast Company berättar om hur de investerar och tänker under krisen.

lof Botha, Sequoia Capital, han har bland annat stöttat startups som Youtube och 23andMe.

Han berättar för Fastcompany att bolaget har gjort tio nya investeringar under coronakrisen.

”Vi letar efter företag som har potential att finnas kvar länge. När jag tänker på ett företag som Instacart, som är en del av Sequoia-portföljen, så är min bedömning att när människor väl har upplevt glädjen av att få matvaror hemlevererade så kommer de antagligen att fortsätta med det”, skriver han.

Om ett företag under krisen lyckas tjäna mycket pengar per enhet finns goda förutsättningar att lyckas, menar han.

”Har de bra bruttomarginaler, debiterar de tillräckligt för sin produkt? De företag som fick problem hade problem med just den biten”, skriver han. Han exemplifierar med WeWork och Uber.

Han anser att en finansiell kris inte garanterar att det dyker upp nya spännande företag. Den föregående krisen, 2008, såg lanseringen av smarttelefonen och molninfrastrukturen.

”Dessa plattformsförskjutningar, tror jag, skulle ha skapat många intressanta företag oberoende av en finanskris”, skriver han.

Deven Parekh, Insight Partners, investerar i företag som har en snabb tillväxt. Hans portfölj inkluderar för närvarande 1stdibs, Lugn och Nextdoor.

Han uppmanar företagen som han arbetar med att bli mer effektiva. De åtgärder de måste vidta i nedgång är faktiskt väldigt lika varandra, menar han. Han uppmanar bolagen att ta reda på hur efterfrågekurvan ser ut och att sedan försöka förbättra den.

”Om du kan sätta rätt strategi på plats och fortsätta att investera i områden med tillväxt, kan du faktiskt komma ut ur detta starkare”, berättar han för Fast company.

Han hänvisar till ett av casen där hela processen sköttes online. ”Bokstavligen gick någon ut på lagret med en telefon och visade allt för oss”, berättar han bland annat.

”Skulle du hellre ha träffats fysiskt? Självklart. Men jag kan ha samma konversation med någon på Zoom”, skriver han.

Han ser 2020 som ett förlorat år, med låg likviditet.

”Under dessa perioder med låg likviditet, där marknaderna förändras, finns det ändå flera investeringsmöjligheter”, skriver han. Samtidigt är de väldigt svåra att hitta, menar han.

Kirsten Green, Forerunner Ventures, har stöttat företag som Glossier och Dollar Shave Club.

Hon berättar för Fast Company att coronakrisen har skapat en ”mindre värld”, men att det ger entreprenören en större möjlighet att fokusera. Hon anser att krisen har förstärkt trender som redan är starka, till exempel hållbarhet och miljö.

”Vår portfölj har sett en enorm motståndskraft. Men det är inte enbart så; det finns vissa företag som har stängt verksamheten”, skriver hon.

”Vi har undersökt hur konsumenter har prioriterat före covid och efter covid. Det område som skiftade var hållbarhet. Det är bara något som har blivit tydligare och tydligare. Kanske känner människor att det är viktigt nu med hållbarhet när världen är lite långsammare och det rapporteras om renare miljö”, skriver hon.

Andrew Davis, T. Rowe Price.

Han berättar för Fast Company att investeringsstrategin i stort ligger fast även under coronakrisen.

”Jag fortsätter att se riktigt innovativa saker som har potential att bli det nästa riktigt stora. Men jag måste också säga att vi har sett en del bolag som mest har kopierat andra de senaste fem åren, och det har fortsatt in i 2020. De företag som verkligen kommer att utmärka sig framöver är de som investerar i en nisch som andra förbiser. Det är ännu viktigare nu”, skriver han.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
En stor del av de äldre är noga med att undvika andra. Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

70-plussare duktiga på att följa rekommendationerna

Personer över 70 är duktiga på att följa myndigheternas rekommendationer om att hålla sig för sig själva under coronapandemin. Det visar en undersökning från Göteborgs universitet där människor själva har fått skatta hur för väl de följer riktlinjerna.

Åtta av tio 71-åringar i undersökningen uppger att de undviker sociala kontakter.

– Det är ganska oschysst att säga att de äldre inte följer myndighetens rekommendationer för det ser vi klart i vår forskning att de faktiskt gör, säger Pär Bjälkebring, en av forskarna bakom undersökningen.

Igår 14:47
Läs mer om Coronavirusets spridning – Sverige