Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN
Klimatomställningen

Restaurangkedjan: Besöksnäringen kan driva på en hållbar utveckling

Sedan år 2008 har Max Burgers jobbat intensivt med klimatarbete och infört en rad vegetariska alternativ på sin meny, något som har gjort att de i december kommer att ta emot FN:s Global Climate Action Award på klimatmötet i Madrid, skriver sajten Besöksliv.

I onsdags talade restaurangkedjans hållbarhetschef Kaj Török på Pandox Hotel Market day som hade temat hållbarhet. Han ser positivt på den svenska besöksnäringens klimatarbete och menar att med rätt mål och resurser kan fler företag göra samma resa.

– Besöksnäringen kommer att behöva ställa om från grunden förr eller senare, så de som vill vara relevanta i framtiden behöver hoppa på klimattåget senast nu, säger Kaj Török till Besöksliv.

Max Burgers har arbetat efter en tydlig klimatanalys som har hjälpt dem att identifiera sina utsläpp och hur de kan förändra sin produktion.

– Att det går att göra något kraftfullt som inte är för komplicerat. För oss kostar klimatpositiv bara 0.4 procent av vår omsättning. Jag vill att de ska gå hem och göra kraftfulla saker sin verksamhet och bli sugna på att börja mäta effekten, säger Kaj Török.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer