Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det nya bonus malus-systemet

Regeringen pressad: Så många vill stoppa skattebomben

Regeringen måste stoppa skattebomben som kan slå stenhårt mot en rad av Sveriges vanligaste bilar den 1 januari 2020, enligt en ny enkät som har gått ut till cirka 1 000 fPlus-läsare. Frågan är uppe på högsta politiska nivå och ett besked väntas inom kort.

Just nu pågår det förhandlingar om regeringen ska låta den nya körcykeln WLTP slå med full kraft från och med den första januari 2020, eller om man på något sätt ska kompensera för de skattehöjningarna som då skulle slå mot en rad av Sveriges vanligaste bilmodeller. Enligt uppgifter är det framförallt Miljöpartiet som trycker på för att den nya körcykeln ska införas utan någon kompensation medan Centerpartiet och Socialdemokraterna är för en kompensation.

När fPlus frågar sina läsare om hur de ser på saken är en klar majoritet, 60 procent, för att regeringen ska justera skatten för att dämpa de stora skatteeffekterna. Något som Bil Swedens vd, Mattias Bergman, håller med om till hundra procent.

– Det är ju samma bil med samma miljöeffekter den 31 december som den 1 januari och det är bättre att fasa in en ny beskattningen gradvis. Självklart ska alla fordon bära sina samhällsekonomiska kostnader på sikt, men eftersom bonus malus ska ses över 2021, bör man vänta med att göra denna förändring tills då och fortsätta ett år till med dagens körcykel NEDC.

– Men jag tror att regeringen kommer att införa någon slags skattekompensation för vissa fordon. Frågan är hur stor den blir. Flera länder i Europa som infört den nya testcykeln har kompenserat för de högre WLTP-värdena, fortsätter Mattias Bergman.

Han menar också att en övergångsjustering ska göras eftersom den nya körcykeln, om den införs med full kraft, skulle slå ut laddhybriderna från marknaden.

– Om man låter WLTP slå fullt ut kommer många av laddhybriderna bli malus och ointressanta på marknaden. De fyller nu en viktig funktion i klimatomställningen, och om bara två år kommer utbudet av el-fordon att vara mycket större. Det blir rättvisare mot konsumenterna eftersom det då finns fler valmöjligheter.

fPlus läsarundersökning visar även att en stor majoritet, 70 procent, inte känner till hur stora skattehöjningar som väntar om den nya körjournalen införs utan kompensation vid årsskiftet.

– Jag tror att det beror på att det är rätt tekniskt komplicerat. Förändringarna är ju en följd av att WLTP krockar med bonus malus-systemet från förra sommaren, vilket i sin tur baseras på den gamla testcykeln som ger lägre utsläppsvärden. I branschen har vi försökt att informera om de här effekterna men det kan vara svårt att ta till sig, konstaterar Mattias Bergman.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer