Lars Pehrson/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Kriserna i flygsektorn

Regeringen lamslår flygets klimatarbete

Flygskam å ena sidan. Omställningen till ett hållbart flyg å den andra. Just nu är det antingen för eller emot när flyget diskuteras. Per Braathen, som driver flygbolaget BRA med landets mest miljövänliga flygplansflotta, är frustrerad. ”Vi gör allt som politikerna vill. I gengäld får vi flygskatt och höjda avgifter.”

Flygbranschens framtid?

– Den är så ljus att vi måste ha solglasögonen på, säger en bedömare.

– Det är ett race mot avgrunden med en blodig konkurrens, lövtunna marginaler och försämrade arbetsförhållanden. Och då har vi inte ens tagit med klimatfrågan i ekvationen, säger en annan.

Allt handlar alltså om vem som får frågan. Ett belagt faktum är dock att flyget de senaste trettio åren har genomgått en utveckling som inte många andra traditionella branscher kan mäta sig med. Från att ha varit en hårt reglerad, närmast protektionistisk verksamhet där i huvudsak statligt ägda flygbolag förhandlade fram alla regler, villkor och biljettpriser, till en situation idag, där konkurrensen är total och global och makten i mångt och mycket har flyttats över till kunderna, resenärerna. Det började ett stycke in på 1990-talet och har inneburit att flygresandet närmast har exploderat. Kurvan över passagerartillväxten från 1970 fram till i dag ser ut som den som ett startande flygplan gör: rakt upp. År 1970 reste 310 miljoner passagerare med flyg – i hela världen. Idag har den siffran passerat fyra miljarder, allt enligt Världsbanken. Den passagerarexplosionen kommer också att fortsätta, menar den internationella flygorganisationen IATA som räknar med att 7,8 miljarder människor ska välja flyget år 2036.

Som sagt, framtiden är ljus sett ur ett kundtillströmningsperspektiv.

Många konkurser

Men det är inte en nuvarande och framtida marknad där flygbolagen kan slå sig till ro och följa med i utvecklingen. Det paradoxala är att i takt med att marknaden ständigt slår nya rekord, slås allt fler flygbolag ut. Faktum är att bara sedan 2018 har 14 flygbolag gått i konkurs i Europa, några av dem i vår egen närhet: Nextjet, Primera och Air Berlin. Ökas tidsspannet till 2003 har 180 flygbolag i Europa gått omkull, det vill säga ungefär tio om året.

– Jag jobbar hårt på att vi ska överleva men om marknaden faller ytterligare och myndigheterna lägger på oss än mer pålagor, då blir det svårt. Går vi omkull finns det knappt någon annan kvar som flyger inrikes utan då är vi tillbaka till något som liknar monopolsituationen från förr och då vet vi vad som händer med biljettpriserna.

Det säger Per Braathen som äger flygbolaget BRA och som nyligen tvingades till en hårdhänt bantning av flygbolaget när halva flygplansflottan ska bort och med den närmare 400 medarbetare. Det beror på att den stadiga ökningen av flygresandet inte omfattar det svenska inrikesflyget. Där har den kräftgång som passagerarutvecklingen gått i många år nu tippat över i en tydlig nedgång: Minus sex procent i år, enligt den senaste analysen från Transportstyrelsen.

Flygskam

– Det finns flera olika saker som påverkar flygresandet, varav en allmän ökad miljömedvetenhet kan vara av betydelse, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.

Flygskam, kort sagt. Ett begrepp som i princip bara existerar i Sverige.

– Den lamslår flyget i Sverige just nu. Visst har vi kanske en annalkande konjunkturnedgång som påverkar flygandet men framför allt har vi en flygfientlig politik från regeringen. Sedan 2011 har det fattats ett enda konkret riksdagsbeslut som berör flyget: införandet av flygskatten. I Januariöverenskommelsen är flyget med, det är punkt 32 och samtliga fem delarna där handlar om ökade pålagor. Ingenting om att utveckla flygverksamheten, ingenting, säger Peter Larsson, vd för SRF, Sveriges regionala flygplatser, alltså de som inte ligger inom statliga Swedavia.

Det är ett resonemang som Per Braathen håller med om.

– Vi gör precis det som politikerna vill att vi ska göra: Vi har landets mest miljövänliga flygplan, vi tankar biobränsle, erbjuder resenärerna biobiljetter, klimatkompenserar verksamheten och vad får vi i gengäld? Jo, flygskatt och höjda landningsavgifter på de statliga flygplatserna.

Effekterna av ett minskat inrikesflygande är i första hand något som påverkar norra delarna av Sverige. Där är flyget den kollektivtrafik som ger näringsliv och människor möjlighet att resa fram och tillbaka till Stockholm över dagen.

– Sverige är ett glest befolkat land i utkanten av Europa. Tar vi bort flyget från en region så går det inte att ersätta med något annat.

– Sverige är ett glest befolkat land i utkanten av Europa. Tar vi bort flyget från en region så går det inte att ersätta med något annat. Hur gärna vi än talar om tågets möjligheter är flyget det enda realistiska alternativet i stora delar av landet, säger flyganalytikern Jan Ohlsson.

Med en skakig svensk flygbransch och en politisk diskussion som enbart fokuserar på de negativa effekterna av flyget, skapas den osäkerhet som marknaden och näringslivet avskyr: Vilka företag vill utveckla, investera och satsa i delar av landet dit det knappt går att ta sig inom rimlig tid?

Per Braathen igen:

– Vi träffar lokala politiker som ena dagen prisar flygets betydelse för näringslivets utveckling i kommunen och nästa dag inför nya regler som förbjuder de offentligt anställda att flyga på tjänsteresor. Det är i den miljön vi verkar, säger han luttrat.

Kraftigt växande marknad

Det är lätt att fortsätta provkartan över det motstånd som finns mot flyget som företeelse. Men åter till den inledande frågan, hur ser flygbranschens framtid ut?

– God naturligtvis, det är en av de kraftigast växande marknaderna i världen, särskilt i Asien. Flyget är en tillväxtmotor som skapar arbetstillfällen och ständigt öppnar för nya möjligheter. Jag är delvis verksam i Litauen, ett annat hörn av Europa som inte skulle klara sig utan flyget, säger Jan Ohlsson och sätter fingret på det som idag är ett problem i Europa: en fragmenterad bransch med många små länder och mindre flygbolag som har svårt att nå lönsamhet.

Långt efter USA

I det avseendet ligger Europa många år efter USA där avregleringen har lett till en marknad som domineras av fem riktigt stora – och lönsamma – flygbolag som kontrollerar cirka 77 procent av marknaden, understödda av en rad mindre matarbolag och kompletterade av en lågprissektor. En liknande utveckling är nödvändig i Europa och har också börjat där Lufthansa, British Airways och Air France/KLM bygger upp grupper av flygbolag som tillsammans har en betydligt stabilare ekonomiskt fotfäste än ensamma flygbolag som till exempel SAS och Finnair. Och med en bättre ekonomi följer möjligheterna att fortsätta det arbete på omställningen mot ett hållbart flygande som redan är igång.

– Naturligtvis har flyget ett miljöarbete och ett långt drivet sådant. Men ny teknik kostar pengar och när politiken kräver neddragningar samtidigt som de ska bära ytterligare skatter och avgifter, då minskar självklart utrymmet för att göra de investeringarna. Det är alltså ett resonemang som inte går ihop.

– Varför inte ge dem stöd? Varför används inte flygskatten till investeringar i flygets omställning? säger en branschföreträdare som föredrar att vara anonym.

Många av branschens företrädare menar att de själva har varit dåliga på att tala i egen sak – ”att driva flygbolag ger inga vänner”, som Per Braathen uttrycker det. Istället för att vara aktiva och berätta om de landvinningar som görs, hukas det och knyts nävar i byxfickorna. Det gör att många påståenden får stå oemotsagda.

– BRA varslade nyligen om att närmare 400 personer måste sluta. Ingen i regeringen har kommenterat det.

– BRA varslade nyligen om att närmare 400 personer måste sluta. Ingen i regeringen har kommenterat det. Mycket talar för att några mindre flygplatser i Sverige måste läggas ner och då försvinner fler arbetsplatser. Bryr vi oss verkligen inte om att människor förlorar jobbet bara för att de arbetar i flygbranschen? frågar sig Jan Ohlsson.

Men det finns också tillskyndare: Mattias Goldmann, aktiv i den gröna tankesmedjan Fores, hävdar att flygandet visst ska minska, men också att det som fortsatt sker ska göras smartare och med mindre utsläpp. I den processen är det eldrivna flyget en del, ökad användning av biobränsle en annan. I båda fallen pågår ett utvecklingsarbete där Sverige ligger långt framme. Särskilt el-flyget strävar mot en utveckling där mindre flygplan flyger till mindre orter i Sverige, platser som idag kanske inte ens har en flygplats. Då får påståendet om flyget som kollektivtrafik ytterligare tyngd. Jan Ohlsson är övertygad om att det är den utveckling vi kommer att se och ska satsa på:

– Idag är flyg tillgängligt för i stort sett alla människor, varför ska vi backa från det?

Toppnyheter

Donald Trump. Alex Brandon / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Oroligheterna i Mellanöstern

Trumps hot: ”Vill Iran bråka – blir det slutet för Iran”

”Om Iran vill bråka innebär det officiellt slutet för Iran”, twittrar USA:s president Donald Trump. ”Hota aldrig USA igen”, fortsätter han.

Uttalandet kommer efter att Irans utrikesminister Mohammad Javad Zarif i går sa att han inte tror att något nytt krig kommer att bryta ut i regionen då landet inte vill ha krig och ”ingen annan har någon idé eller illusion om att de kan konfrontera Iran”.

Konflikten mellan länderna trappades upp när USA beslutade att lämna kärnenergiavtalet 2018.

Igår 20:37
Illustrationsbild. Skylt visar vägen till USA:s nya ambassad i Jerusalem. Ariel Schalit / TT NYHETSBYRÅN
Oroligheterna i Mellanöstern

Ekonomi USA:s första steg i århundradets fredsplan

Politiker och näringslivsledare ska ta avstamp i ekonomi som en ingång till svårare frågor i konflikten mellan Israel och Palestina. Det är första steget i Donald Trumps fredsplan för Mellanöstern när USA kallar till en internationell konferens i Bahrain i slutet av juni, rapporterar TT.

– Detta kommer förhoppningsvis att ge folket i regionen möjlighet att se vilka ekonomiska möjligheter som kan uppstå om vi kan reda ut politiska frågor som har hållit regionen tillbaka en lång, lång tid, säger en tjänsteman i Vita huset till Reuters.

Trump har kallat sin plan för ”århundradets avtal”.

Igår 21:07
USA:s utrikesminister Mike Pompeo var i Bagdad i förra veckan efter att relationen mellan USA och Iran blivit allt mer kritisk.  TT
Oroligheterna i Mellanöstern

Källor: Iran ber irakisk milis att göra sig redo

Iranska militärledare har bett milisgrupper i Irak att göra sig redo för ett proxykrig, uppger källor för The Guardian.

Grupperna ska ha träffats på ett möte i Bagdad efter att spänningarna i regionen har ökat på grund av konflikten mellan USA och Iran.

Enligt The Guardian kan mötet ha varit ett skäl till att USA uppfattat ett förhöjt hot från Iran. Tidigare i veckan evakuerade USA delar av sin personal på ambassaden i Bagdad.

17 maj
Läs mer om Oroligheterna i Mellanöstern
Arkivbild: Skingsley. Marko Sävälää/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den svenska kronan

”Förstår att det är tufft för hushåll och företag”

Vice riksbankschefen Cecilia Skingsley har stor förståelse för att det är ”besvärligt och jobbigt” för hushåll som planerar sina semestrar och företag som funderar över sina importkostnader när kronan är svag. Det sa hon i kvällens Agenda i SVT.

– Man ska veta att det som vi är med om nu är en konsekvens av ekonomiskpolitiska val som Sverige gjorde för länge sedan, sa Skingsley och hänvisade till den flytande kronan och inflationsmålet på 2 procent.

Men de sju åren med fallande kronkurs i Sverige har inte enbart varig negativt, menade Skingsley.

– Vi har exempelvis den högsta sysselsättningsgraden vi någonsin har haft. Vi ligger i tätposition i internationella jämförelser i välståndsligan.

Igår 20:10
Cecilia Skingsley SVT
Den svenska kronan

”Riksbanken försöker inte medvetet försvaga kronan”

En rad experter har skyllt den svaga kronkursen på Riksbankens penningpolitik – i kvällens Agenda i SVT försvarade vice riksbankschefen Cecilia Skingsley centralbankens agerande.

– Riksbanken har ingen sån politik som går ut på att medvetet göra kronan svag. Utan tvärtom så tror vi att vi kan klara vårt inflationsmål de kommande åren också med en starkare krona, sa hon i programmet.

Skingsley kunde däremot inte säga när kronan blir starkare igen eftersom det bestäms av stora aktörer på valutamarknaden, men spådde en uppgång ”på lite längre sikt”.

Igår 20:10
Arkivbild: Riksbankschefen Stefan Ingves (th) presenterar räntebeslut under en pressträff. Christine Olsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den svenska kronan

Chefsekonom: Ingves har inte råd med starkare krona

Riksbanken har den senaste tiden fått tuff kritik för sin penningpolitik, men om Stefan Ingves ska nå inflationsmålet på 2 procent har han inte råd med en starkare krona. Det menar Arena Idés chefsekonom Sandro Scocco, enligt SVT Nyheter.

– Genom att kronan faller blir helt enkelt importen dyrare. Det vill säga priserna på importen stiger och då kan man nå inflationsmålet, säger han till kanalen.

I kväll intervjuas vice riksbankschefen Cecilia Skingsley om den svaga kronan i SVT:s Agenda.

Igår 19:07
Läs mer om Den svenska kronan
Kristina Winberg. FREDRIK PERSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
EU-valet 2019

SD stryker Winberg inför EU-valet: ”Ingen lojalitet”

Sverigedemokraterna stryker kandidaten Kristina Winberg inför valet till EU-parlamentet, skriver partiet i ett pressmeddelande.

”Hon har givit prov på klandervärt och omdömeslöst uppförande”, skriver partiet.

I pressmeddelande står också att Winberg givits en andra chans och erbjudits en fjärdeplats på listan men att hon ”valt att klippa alla band med partiets valorganisation samtidigt som hon konsekvent har vägrat att samarbeta med partiet i utformningen av valrörelsen”.

Man skriver också att det framkommit belägg för att Winberg ”inte längre känner någon som helst lojalitet med partiet”.

Igår 18:51
Malin Björk (V). SVT
EU-valet 2019

Björk (V): Vi måste sluta anpassa oss till Orbán

Vänsterpartiets toppnamn inför EU-parlamentsvalet, Malin Björk, vill att de länder som vill ta emot flyktingar går samman och hittar en gemensam lösning, och lämnar länder som Polen, Ungern och Italien utanför. Hon påpekar att en majoritet av EU:s länder faktiskt vill ta emot migranter.

– Naturligtvis ska vi sluta anpassa oss till (Viktor) Orbán och (Matteo) Salvini. Är vi 15–20 länder så räcker det väldigt långt, säger Björk.

Björk får också frågor om abort, och säger att hon betraktar abort som en mänsklig rättighet, men att hon ändå inte vill att EU ska lagstifta om abort.

– Jag litar inte tillräckligt på EU:s institutioner om mänskliga rättigheter. I ett annat europeiskt samarbete som verkligen satte människor, klimatet och mänskliga rättigheter förs hade vi kanske kunnat lagstifta, säger Björk.

Igår 18:57
Kristina Winberg. Emil Langvad/TT / TT NYHETSBYRÅN
EU-valet 2019

Winberg: ”Det gör ont att bli anklagad och dömd”

Kristina Winberg kommenterar på Facebook Sverigedemokraternas beslut om att stryka henne från partiets lista inför EU-valet.

”Jag mår av förklarliga anledningar inte jättebra just nu då det gör ont att bli anklagad och dömd utan rätt eller möjlighet att kunna försvara sig. Jag kommer inom kort bemöta de horribla anklagelser som riktats mot mig”, skriver hon bland annat.

Partiet motiverar i ett pressmeddelande beslutet bland annat med att hon inte varit lojal mot partiet och ”agerat i det dolda”.

Igår 20:23
Läs mer om EU-valet 2019
Tyske komikern Jan Böhmermann. Henning Kaiser / TT NYHETSBYRÅN
Österrikes högergir

Komiker före skandalen: ”I morgon brinner Österrike”

En tysk komiker har vid flera tillfällen antytt saker som tyder på att han känt till ”Ibizia-filmen” där Österrikes vice förbundskansler Heinz-Christian Strache kohandlar med en kvinna som utger sig för att vara rysk för att få hjälp i valet 2017, skriver flera medier.

Provokatören Jan Böhmermann antydde redan i april att han sett inspelningen när han i ett tacktal vid en österrikisk tv-gala sa:

– Jag kan tyvärr inte komma eftersom jag för tillfället är koksad och fulltankad med Red bull. Jag hänger runt med två polare från FPÖ i en rysk oligarkvilla på Ibiza, sa han enligt DN.

Dessutom sa han dagen före skandalen briserade att det ”kan bli så att Österrike brinner i morgon”, skriver tyska Bild.

Igår 19:32
Människor demonstrerar efter den politiska skandalen i Österrike.  TT
Österrikes högergir

”FPÖ-skandalen en bland många för högerextrema”

Skandalen i högerpopulistiska FPÖ i Österrike är bara en bland många inom Europas extremhöger, rapporterar Danmarks Radio. Danmarks Radio listar flera exempel.

Bland annat då partigruppen ENF i EU-parlamentet, där flera högerextrema partier ingår, åt dyra måltider och drack över 200 flaskor champagne under 41 möten. Totalt har EU-parlamentet rekommenderat ENF att betala tillbaka runt 3,1 miljoner euro.

Frankrikes högerextrema parti Nationell samling har tidigare tvingats betala tillbaka strax över 3,5 miljoner euro i ett fall där man använt EU-pengar på ett otillåtet sätt.

Igår 08:57
Alexander van der Bellen TT
Österrikes högergir

Presidenten: Nyvalet ska hållas i september

Nyvalet i Österrike kommer att hållas i september rekommenderar Österrikes president Alexander van der Bellen, rapporterar AFP. Det meddelar förbundskansler Sebastian Kurz vid en pressträff vid lunchtid, skriver TT.

Kurz slår enligt Reuters samtidigt fast att ett nyval inte är något han önskar, men att det är nödvändigt.

Regeringskoalitionen i Österrike har spruckit efter att högerpopulistiska FPÖ:s ledare, vice förbundskansler Heinz-Christian Strache, kommits på med att kohandla med en kvinna som utgav sig för att vara rysk investerare för att få hjälp i valet 2017.

Igår 10:46
Läs mer om Österrikes högergir

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer