PONTUS LUNDAHL / TT / TT NYHETSBYRÅN
Nya höghastighetstågen

Regeringen har idéer om notan för snabbtåg

Regeringen har några idéer med sig när fem partier inleder nya samtal om hur stambanor för snabbtåg ska byggas och betalas.

Det blir en första diskussion om finansieringen, säger finansminister Magdalena Andersson (S) inför torsdagens träff.

Några klara besked om fortsättningen eller annat är dock inte att vänta, enligt finansministern. Hon framhåller ändå att behovet av nya banor är stort, det är fullt på spåren och planerna på nya stambanor lider fortsatt av förseningar.

Samtalen blir mindre breda än vad regeringen hade hoppats. Moderaterna och Kristdemokraterna har definitivt tackat nej till att ens komma till mötet i regeringskansliet den 16 januari. Från regeringen deltar finansministern och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Beklagar avhopp

– Kristdemokraterna och Moderaterna kommer inte, det är det besked jag har fått, säger finansministern och beklagar det.

TT: Tycker du att det är märkligt?

– Ja, det var ju de som drog i gång projektet till att börja med, så de måste ju ha sett behovet någon gång, säger Magdalena Andersson.

För ett år sedan sade Tomas Eneroth att det var bråttom att få i gång samtalen om nya stambanor anpassade för höghastighetståg. Men det dröjde nästan ett år, till strax före jul, tills inbjudan till samtal skickades ut.

Under året har regeringen flera gånger talat om att man arbetar med underlag, som förslag för finansiering, för att ha något att komma med när samtalen väl kan återstartas. Inför valet 2018 pausades de samtal som inletts flera år tidigare mellan sju partier. Sverigedemokraterna har inte varit inbjudna men har också tidigt sagt att de inte är intresserade av projektet.

Enligt regeringens, Centerpartiets och Liberalernas överenskommelse, januariavtalet, ska nya banor byggas och samtal om finansiering återupptas.

Det handlar om stora pengar. Banorna ska fullfölja redan inledda delsträckor för nya banor mellan de tre storstäderna, med nya stopp längs vägen. De beräknas kosta minst 230 miljarder, och en del bedömare tror på närmare det dubbla.

Har idéer

Magdalena Andersson vill inte gå in på om hon har något skarpt förslag till finansiering med sig till samtalen.

– Jag säger inte att vi inte har idéer om hur det kan finansieras, men det är en första diskussion med andra partier.

Vilka de idéerna är vill hon inte säga. Förra veckan sade Tomas Eneroth att regeringen överväger ett förslag som skulle ligga utanför den nationella infrastrukturplanen, för att inte riskera att tränga ut andra angelägna investeringar i järnväg och vägar.

– Vi kan ju inte bara ägna oss åt att bygga nya stambanor, därför tittar vi på andra lösningar, säger finansministern.

Centerpartiets trafikpolitiske talesperson, Anders Åkesson, säger att notan måste betalas utanför den nationella planen för vägar och järnvägar. Skulle den stambanenotan pressas in i planen skulle det ta 70–80 år att bli klar med byggandet.

– Och de måste ges en egen projektorganisation, utanför Trafikverket. Ett tredje krav är att de måste kopplas ihop och integreras med det övriga transportssystemet, säger Åkesson.

Fakta: Januariavtalet och höghastighetståg

Grunden för de samtal som ska hållas mellan regeringen, C, L och V utgår från vad som står i regeringens och samarbetspartiernas 73-punktsprogram, ibland kallat januariavtalet.

"Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg, Malmö och regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet. "

Toppnyheter

Arkiv Francisco Seco / TT NYHETSBYRÅN
Den globala konjunkturen

Lagarde om vändningen: ”Vi rör oss försiktigt uppåt”

I en intervju med tv-bolaget France 2 ger ECB-chefen Christine Lagarde sin bild av euroländernas dystra ekonomiska situation och om den optimism hon ändå känner inför framtiden.

– Vi har varit längst ned på kurvan och rör oss försiktigt uppåt. Hur snabbt situationen förändras beror på hur snabbt vi kan ta oss samman och de ansträngningar vi alla gemensamt kan göra, säger hon.

Lagarde pratar också om saknaden efter sitt barnbarn.

– Nu kan jag bara se honom i min smartphone eller på fotografier. Det gör mig ledsen (...) men när jag tittar på honom blir jag än mer övertygad om hur viktigt vårt uppdrag är, att arbeta för att samhället ska bli en bättre plats.

Läs hela intervjun via länken nedan.

Idag 09:58
Salvatore Di Nolfi / TT NYHETSBYRÅN
undefined

WHO synar företagskrisen i global undersökning

Internationella Handelskammaren (ICC) och Världshälsoorganisationen (WHO) ska identifiera den privata sektorns utmaningar under coronakrisen, berättar organisationerna i ett pressmeddelande. Resultatet i den globala undersökningen är tänkt att bidra till arbetet för att hindra en ekonomisk kollaps i spåren av pandemin.

– Den här undersökningen kommer att hjälpa oss förstå hur företag agerar. Det hjälper oss att kartlägga och sprida goda exempel och var vi och nationella hälsovårdsinsatser bör rikta fokus. Informationen som vi samlar in genom undersökningen bidrar till utvecklingen av effektiva åtgärder vilket räddar liv och minskar ekonomisk skada, säger WHO:s generaldirektör Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus i en kommentar.

Igår 11:35
Läs mer om Den globala konjunkturen

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer