Utanförskapet på arbetsmarknaden

Rapport: Bankerna når inte ut till nyanlända

De svenska bankerna har misslyckats med att fånga upp nyanlända – både som arbetskraft och som kunder, skriver SBAB i ett pressmeddelande.

Den statliga banken har låtit göra en webbundersökning med 750 personer, som antingen är persisk- eller arabisktalande. Resultatet visar att majoriteten är intresserade av att arbeta på bank, men bara 5 procent har sökt jobb i branschen.

Nästan 40 procent vet inte vad det innebär eller hur man får jobb i branschen. Dessutom uppger nästan var femte att de inte tror att de har kvalifikationerna, trots tidigare erfarenhet av branschen.

– Det är tydligt att bankbranschen på många sätt har misslyckats med att ta tillvara på väldigt mycket kompetens. Som ett sätt att börja komma till rätta med detta problem har vi inlett en diskussion med de andra bankerna kring hur vi kan samarbeta, säger Malin Pellborn, hållbarhetschef SBAB, i pressmeddelandet.

Det är Danske bank, Ica banken, Skandia, Nordea, Swedbank, SEB, Länsförsäkringar, Handelsbanken och Arbetsförmedlingen som haft ett inledande möte med en grupp nyanlända.

Undersökningen visar också att nyanlända utnyttjar banktjänster som kunder i mindre utsträckning än den övriga befolkningen. Betydligt färre har ett sparkonto och ännu färre pensionssparar.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer