Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Penningtvätten i banksektorn

Per Bolund KU-anmäls för uttalande om Swedbank

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) anmäls till Konstitutionsutskottet, skriver DI.

Anmälan rör ministerns uttalande om att Swedbank kan slippa maxstraff i USA i kölvattnet av penningtvättsskandalen.

Bakom anmälan står den moderate riksdagsledamoten Mattias Karlsson.

– Jag satte kaffet i vrångstrupen när jag läste artikeln, säger M-politikern till DI.

Enligt Karlsson framstår det med all tydlighet att finansmarknadsministern har tillgång till information som marknaden inte har.

Toppnyheter

KD:s Ebba Busch.  TT
Den svenska våldsvågen

”Miljöpartiets politik är en skymf mot alla brottsoffer”

Rånvågen mot barn väcker inte bara olust för den som blir direkt utsatt – det skapar även oro bland föräldrar och kompisar och skadar hela samhället, skriver KD:s partiledare Ebba Busch och partiets rättspolitiska talesperson Ingemar Kihlström på Expressen Debatt.

KD-duon är starkt kritiskt till hur Miljöpartiet och Socialdemokraterna hanterat ungdomsrånen, och menar att regeringen har varit en bromskloss när frågan diskuterats. Kritiken gäller särskilt hur Miljöpartiet argumenterat för vad KD anser är för låga straff.

”Det är en skymf mot brottsoffren. Än värre är att Stefan Löfven tillåter det”

1 tim
Illustrationsbild. Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Kriminologen: Finns risk för fler skjutningar

Det handlar ofta om uppgörelser på narkotikamarknaden när skottlossningar sker. Att ta till våld är ett sätt att klättra i hierarkin, menar Camila Salazar Atías, kriminolog och chef för Fryshusets sociala projekt, också engagerad inom S kriminalpolitiska förening, som TT intervjuat. Flera skjutningar med dödlig utgång har inträffat i Stockholmsområdet under veckan och det finns risk för hämndskjutningar tror hon.

– Det mönster man sett är att om skjutningarna är relaterade till varandra så följer det ett antal skjutningar i väldigt snabb följd. Svaren kommer väldigt tätt inpå, säger Salazar Atías.

19 jan
Läs mer om Den svenska våldsvågen
Resolutionen som Mitch McConnell lagt fram/McConnell TT
Anklagelserna mot Trump

I dag startar riksrätten mot Trump: Republikanerna vill se en tajt tidsram i senaten

Mitch McConnell, Republikanernas majoritetsledare i USA:s senat, har presenterat sitt förslag för vilka principer som ska gälla för riksrätten mot president Donald Trump. Efter månader av politiska turer i representanthuset startar rättegången i praktiken i senaten i dag.

McConnell föreslår bland annat att de sju demokrater som valts ut att driva åtalet mot Trump och presidentens försvar får 24 timmar var att argumentera för sin sak i senaten. McConnell föreslår också en tajt tidsram. Parterna ska få två dagar var på sig att nyttja sina timmar, vilket är mindre än i rättegången mot Bill Clinton då tre dagar tilläts.

Förslaget till hur rättegången hålls är det första som debatteras, och möjligen ändras, under dagens förhandlingar.

4 tim
Chuck Schumer, arkivbild. MANDEL NGAN / AFP
undefined

Mitch McConnell anklagas för att mörklägga bevisning

Demokraterna riktar kritik mot hur Republikanerna utformat förslaget till formerna för riksrätten mot president Donald Trump.

Förslaget från den republikanske majoritetsledaren Mitch McConnell, som lades fram sent i går, är det första på agendan under riksrättens första dag.

Enligt McConnells förslag ska bevismaterialet från representanthuset inte automatiskt tas upp i senatens rättegång. I stället ska en omröstning avgöra om bevismaterialet ska användas.

Minoritetsledaren Chuck Schumer säger att McConnell med sin resolution visar att han inte vill höra några av de existerande bevisen mot Trump, eller några nya bevis.

– Det är mörkläggning, och det amerikanska folket kommer att inse exakt vad det handlar om, säger han enligt flera medier.

4 tim
Donald Trump och Republikanernas ledare i senaten, Mitch McConnell. Yuri Gripas / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Vita huset kräver snabbt frikännande av Trump

Riksrättsprocessen har stora brister, Donald Trump har inte gjort sig skyldig till något brott och senaten bör snabbt avfärda anklagelserna. Det är huvuddragen i det försvar som presidentens advokater kommer att presentera.

Trumps juridiska team skickade i dag in en 110 sidor lång lunta till senaten som visar hur argumentationen kommer att se ut när rättegången drar i gång under tisdagen. Enligt advokaterna försöker Demokraterna göra sig av med presidenten, trots att han bara bedrivit normal utrikespolitik.

”Anklagelserna är inte ens nära att motivera ett avskedande av presidenten”, skriver man.

Igår 18:14
Läs mer om Anklagelserna mot Trump
Dagens börs

Stockholm trycks ner i global nedgång – hela OMXS30 i rött

Stockholmsbörsen tappar rejält med mark tillsammans med Europabörserna cirka tio minuter in i tisdagshandeln. Hela OMXS30 står i rött.
• OMXSPI: –1,1 procent
• OMXS30: –1,1 procent
Hongkongbörsen föll kraftigt, ner nära 3 procent, efter att Moodys sänkt kreditbetyget för territoriet. Även USA-börserna ser ut att backa, om än ganska milt, när handeln drar igång igen efter måndagens ledighet.

På hemmaplan är Sandviks rapport dagens stora nummer. Det justerade resultatet kom in högre än väntat och utdelning föreslås höjas. Orderingången var dock något på den svaga sidan, ställt mot analytikernas förväntningar och aktien tappar 3 procent.

Även Avanza missade förväntningarna, om än marginellt, när nätbankens försäljnings- och vinstlyft inte var fullt så kraftigt som förväntat. Aktien sjunker runt 3 procent.

Collector har meddelat en nyemission på 1 miljard och aktien faller nära 25 procent.

Koji Sasahara / TT NYHETSBYRÅN

Kraftiga fall i Asien – Sänkt kreditbetyg tynger Hongkong

Det syns breda fall på börserna i Asien på tisdagsmorgonen. Vid 08.25 svensk tid står ledande index som följer:
• Nikkei: - 0,9 %
• Shanghai: - 1,4 %
• Shenzhen: - 1,3 %
• Hongkong: - 2,7 %
• Kospi: - 1,0%
Hongkong tyngs kraftigt av att ha fått ett sänkt kreditbetyg av Moody´s som också gav staden kreditomdömet ”negativ” från tidigare ”stabil”.

Flyg- och resebolag trycks också ner på flera börser när oron för spridning av det sars-liknande coronaviruset som påträffats i Kina väntas minska viljan att resa till asiatiska destinationer.

Japan lämnade inför handelsdagen räntan oförändrad, i linje med förväntningarna.

3 tim
Läs mer om Dagens börs
Karolina Skog (MP), Emil Källström (C), finansminister Magdalena Andersson (S) och Mats Persson (L). Fredrik Persson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ledarsvepet

Ledare: De såg inte behovet – satsningen räcker inte till

Januaripartiernas miljardsatsning på välfärden är ett av flera ämnen som lyfts på tidningarnas ledarsidor under morgonen. Satsningen får kritik – men på olika sätt.

Expressens ledarredaktion är kritisk mot att det tagit så lång tid för S, MP, C och L att se kommunernas akuta ekonomiska behov. De menar att satsningen borde ha kommit redan i höstbudgeten, en budget som ledarsidan för övrigt menar är ”usel”.

”De var så upptagna med att bocka av punkterna i januariuppgörelsen att de inte såg utvecklingen i landet.”

Jenny Wennberg, ledarskribent på Aftonbladet, tycker att regeringen är alldeles för defensiv i frågan och menar att fem miljarder inte räcker på långa vägar. Om Löfven och Socialdemokraterna ändå klarar av att möta problemen inom välfärden är mycket vunnet inför nästa val, menar hon.

”Löser regeringen välfärdens problem minskar man på köpet otryggheten och kriminaliteten som just nu byggs en dålig skola och ett utsatt område i taget.”

2 tim
Arkivbild.  Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Ledare: Använd anslag för genomgång av personalen

Vårdkrisen, avslöjandet om den falske officeren och Vänsterledaren Jonas Sjöstedts avgång är tre ämnen som tas upp på dagens ledarsidor.

Situationen i den svenska sjukvården gör Aftonbladets ledarskribent Eva Franchell ”heligt förbannad”. Hon kritiserar Stockholms regionråd Irene Svenonius (M) som hon menar fortsätter att sälja ut den gemensamma sjukvården. ”Det är ett borgerligt projekt, men alla som låter det ske har ett ansvar”, skriver Franchell.

Expressens ledarsida menar att den falske officeren, som kunnat ljuga sig till toppjobb i det svenska försvaret, skadar både Sveriges säkerhet och relation till viktiga länder. För att återställa förtroendet borde Försvarsmakten använda delar av sitt färska anslag till att göra en fullständig genomgång av all personal på säkerhetsklassade poster, föreslår ledarsidan.

Vänsterpartiet har under den avgående partiledaren Jonas Sjöstedts tid vid makten blivit en ”terapigrupp för akademiker”, skriver GP:s Håkan Boström. Han menar att partiet i dag inte är ett parti av arbetarklassen som ett parti för folk som tycker synd om arbetarklassen.

17 jan
Läs mer om Ledarsvepet

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer