Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Storsatsningen på elfordon

Örjan vill ladda elbilen – tvingas tanka bensin

De nya miljöbilarna ska gynna både miljön och den enskildes plånbok är tanken. Men när Örjan Månsson började räkna på vad hans pluginhybrid kommer att kosta att ladda väljer han att tanka bensin istället. ”Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att jag skulle bli lurad så här”, säger han till fPlus.

De nya laddbara bilarna har blivit allt mer populära bland svenskarna. Bara i november ökade registreringarna av laddbara bilar, det vill säga både rena elbilar och laddhybrider, med 43 procent, enligt statistik från Bil Sweden.

En av de som valt att satsa på de nya klimatsmarta bilarna är Örjan Månsson som bor på Östermalm i Stockholm. Då han ofta gör kortare turer med bilen föll valet på en pluginhybrid från Kia.

– Det kändes självklart att satsa på en elbil. Det är miljövänligt och man får dessutom en miljöbilspremie som ska gynna att man inte kör med bensin, säger han.

Dubbla avgifter – ”Torskar på att ladda”

Beställningen gjordes i början av hösten och i väntan på leveransen som ska komma i början av nästa år fick han reda på att han kommer att behöva betala för parkeringen vid laddstationerna. Det trots att han betalar 1 100 kronor varje månad för boendeparkering och då får stå på hela Östermalm i Stockholm.

– Jag fick reda på det av en parkeringsvakt som jag småpratade med. Jag blev helt chockad. Jag trodde att det var självklart att jag skulle betala för elen men trodde absolut inte att jag skulle behöva betala för parkeringen när jag laddar.  

Han berättar att han nu börjat räkna på hur mycket det kommer att kosta att betala både för elen och parkeringen.

– Nu kommer jag att betala cirka 12 kronor för en fulladdad bil. Där jag kommer att ladda kostar det runt 15 kronor per timma att parkera en vanlig dag och jag måste stå i tre timmar. För bensin skulle jag betala runt 45 kronor för att komma lika långt som när jag laddat fullt. Hur jag än gör ekvationen kommer det inte att vara en fördel ekonomiskt.

– Kort sagt: Jag torskar på att ladda.

Tvingas tanka bensin

Han berättar att han ångrar att han köpte en elbil då det kommer bli dyrare och att han nu ändå kommer att tanka bensin.

– Jag har tur som köpte en hybrid och inte en elbil då jag nu ändå kan tanka med bensin. Jag kommer ju inte ladda den om det blir dyrare. Det komiska är att jag har fått en miljöbilspremie men kommer inte köra en miljöbil. Efter att ha kollat upp det här så skulle jag avråda de flesta att skaffa en elbil.  

Han menar att om man uppmuntrar till konsumtion och användning av elbilar så borde laddstationerna vara gratis – i alla fall om man har betalat för boendeparkering i det området som laddstationerna finns.

– Det här känns bara som ett sätt att låtsas göra något bra för miljön men ändå ha en bakomliggande tanke att få in pengar. Jag tycker bara att det känns så märkligt, säger han och fortsätter:

– Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att jag skulle bli lurad såhär. Det är ganska svårt att förstå att det kunde vara så fult planerat av staden. Dessutom: För varje parkering med laddstolpe som dyker upp förlorar stockholmarna en boendeparkering. Och det är bedrövligt, men smart av Stockholms stad som får mera avgifter.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.  Malin Hoelstad/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, konstaterar att boendeparkeringstillstånden ska ses som en undantagsregel som gäller ett begränsat antal parkeringsplatser i varje stadsdel.

Varför ska man betala för att parkera vid laddstationerna trots att man redan har boendeparkering som ska gälla inom samma område?

– Vi bygger ut laddinfrastrukturen för fullt i Stockholm och har satt som mål att bygga 4000 nya laddplatser i samarbete med näringslivet under mandatperioden. Just nu är det dock fortfarande begränsat med laddplatser och då är det viktigt att det finns viss omsättning på dagtid på de vi har så att så många som möjligt får möjlighet att ladda, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Vad sänder det för signaler om den enskilde upplever att det inte lönar sig att gå över till elbil?

– Vi försöker underlätta en övergång till elbilar på många vis, bland annat genom att öka antalet laddplatser på gatumark och genom att bjuda på elen på laddplatserna i de garage som staden driver inom parkeringsbolaget Stockholm Parkering. Alla som har en p-plats i våra garage har även rätt att få laddutrustning uppsatt. Tyvärr är vi inte i mål, det här visar bara att vi måste fortsätta göra det ännu enklare att gå över till elbil.

Kan ni att göra något åt parkeringsavgifterna vid laddstationerna?

– Jag skulle vilja ändra hela parkeringslagstiftningen i grunden, så att vi från politikens sida fick utökade möjligheter att göra det billigare att parkera för elbilar och andra miljöbilar. Det är en nationell fråga att ändra lagstiftningen.

Fakta:

  • Vissa laddplatser har boendeparkering vissa tider i regel efter 17.00 och fram till 09.00 för att de som bor i området. Under den tiden gäller boendeparkeringen och ingen annan taxa än boendetaxa behöver betalas.
  • Men en stor del av tiden under dagen är laddplatsen tidsbegränsad och har avgift med besökstaxa (då gäller inte boendeparkeringen), detta för att få omsättning så att fler kan nyttja dem för laddning av sina bilar. Än så länge är det relativt få laddplatser i staden och fler behöver komma åt laddmöjligheten därför är det viktigt att dessa inte har långtidsuppställda fordon parkerade på platsen.

Källa: Stockholms stad

Toppnyheter

Protester mot Trumps plans har redan utbrutit.  AHMAD GHARABLI / AFP
Israel – Palestinakonflikten

Palestinska grupper håller krismöte efter Trumps plan

Palestinas premiärminister Mohammad Shtayyeh uppmanar omvärlden att bojkotta den fredsplan som USA och Israel presenterat vid en presskonferens.

Även den palestinska, islamistiska Hamasrörelsen i Gazaremsan fördömer planen. De två rivaliserande palestinska grupperna, Hamas och det palestinska styret Fatah, håller ett krismöte i en ovanlig markering om enighet.

Palestinas president Mahmoud Abbas väntas inom kort hålla en presskonferens.

1 tim
Benjamin Netanyahu och Donald Trump.  Susan Walsh / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Trump föreslår palestinsk stat – erkänner befintliga israeliska bosättningar

USA:s president Donald Trump presenterar sin länge omtalade fredsplan för Israel och Palestina vid en presskonferens tillsammans med Israels Benjamin Netanyahu.

– I dag tar Israel ett stort kliv mot fred, säger Trump och kallar avtalet för ett ”historiskt genombrott”. Trump tackar Netanyahu för hans mod i att gå framåt mot fred.

Planen innehåller en palestinsk stat och ett stopp för bosättningar under fyra år. Samtidigt erkänner USA vissa Israel-kontrollerade delar av Västbanken som tillhörande Israel. Fredsplanen kräver också att palestinierna tar flera steg mot självstyre för att bosättningsstoppet ska realiseras.

Palestinierna har på förhand fördömt uppgörelsen.

3 tim
Protester vid Israels barrikad mot Gaza.  MOHAMMED ABED / AFP
undefined

Palestina fördömer Trumps fredsplan: ”Kommer att gå till historiens skräphög”

Den palestinske presidenten Mahmud Abbas kallar Trumps fredsplan för en ”konspiration” och säger i en första kommentar att ”Jerusalem inte är till salu” vid en presskonferens, rapporterar Al Jazira.

En talesperson för Palestinas presidenten parti Fatah sa också att planen kommer gå ”till historiens skräphög”, skriver Reuters. Talespersonen sa vidare till palestinsk tv att Trump försöker använda planen för att skifta fokus bort från riksrättsprocessen mot honom på hemmaplan.

Palestinska islamiströrelsen Hamas, som styr på Gazaremsan, kallar planen för ”aggressiv”.

14 min
Läs mer om Israel – Palestinakonflikten
Mikael Damberg (S) Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Opinionsläget

Damberg om opinionsläget: ”Nu gäller det att leverera”

Det är ett allvarligt läge för Socialdemokraterna. Det säger inrikesminister Mikael Damberg (S) med anledning av den opinionsmätning från DN/Ipsos som visar ett historiskt bottenläge i opinionen för partiet.

Han försvarar samtidigt regeringens samarbete med L och C och menar att ett det har varit nödvändigt för att undvika att ”extrema krafter på högerkanten” får inflytande.

– Nu gäller det att leverera det vi har lovat våra väljare, säger han till Dagens Nyheter.

3 tim
Statsminister Stefan Löfven.  Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Mätning: S backar – nere på Juholts bottennivå

Socialdemokraterna tappar i väljarstöd och är nu nere på samma bottennivåer som under den tidigare partiledaren Håkan Juholts tid. Det visar en opinionsmätning gjord av DN/Ipsos där partiet backar med 1,5 procentenheter till 23 procent i opinionen.

– Hela den uppgång som sedan kom med Stefan Löfven är nu utraderad. Det är häpnadsväckande, säger Nicklas Källebring på Ipsos till tidningen.

Förändringen är inte statistiskt säkerställd men följer enligt mätningen en nedåtgående trend. Sedan valet 2018 har partiet tappat omkring fem procentenheter.

Sverigedemokraterna är i princip oförändrade jämfört mot föregående mätning och blir största parti med 24 procents stöd.

6 tim
Jonas Sjöstedt/Jimmie Åkesson. TT
undefined

SD och V får allt mer positiv uppmärksamhet i medierna

Uppmärksamheten i medierna ökar för Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet, visar Mediemätaren som Sifo gör för Ekot. Trenden ser likadan ut i radio, tv och tidningar samt i sociala medier och rapporteringen är mestadels fördelaktig för båda partierna.

Särskilt mycket har synligheten för SD ökat. Partiledaren Jimmie Åkesson hörs exempelvis dubbelt så ofta i radio nu än under hösten, och det som sägs och skrivs om partiet är ofta positivt.

Den stora förloraren i mätningen är Socialdemokraterna. Partiet är fortsatt mest omtalat men tonen är tydligt negativ.

Mätningen omfattar perioden oktober till december 2019.

Idag 05:03
Läs mer om Opinionsläget
Ulf Kristersson (M), Isabella Lövin (MP) TT
Klimatomställningen

”Lövin har nationalistisk syn på klimatpolitiken”

Ulf Kristersson (M) känner sig påhoppad efter att miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) sagt att Moderaterna har en ”helt föråldrad inställning” då partiet vill avskaffa flygskatten och i stället satsa på klimatkompensation, skriver Dagens Nyheter.

– Isabella Lövin gör sig ofta till tolk för en väldigt provinsiell, nästan nationalistisk syn på klimatpolitiken – där tycker vi helt enkelt olika, säger Kristersson till tidningen.

Kristersson menar att Lövin enbart är intresserad av insatser i Sverige ”oavsett om de skulle göra större nytta eller inte utomlands”.

38 min
Arkivbild. Klimatdemonstration i Denver, USA, september 2019. David Zalubowski / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Dyrare att inte agera mot klimatförändringarna

Kostnaderna för att inte agera mot klimatförändringarna överstiger kostnaderna för att ersätta fossil energi med förnybar. Det slår forskare vid Potsdamuniversitet i Tyskland fast, enligt SR Vetenskapsradion.

Att begränsa den globala uppvärmningen till två grader i linje med Parisavtalet är alltså att föredra rent ekonomiskt, enligt studien som publiceras i Nature.

Forskarna uppmanar till större globala ansträngningar för att nå målet och varnar för att det krävs ”snabba och omfattande åtgärder”.

Idag 07:15
Läs mer om Klimatomställningen
Visualisering av coronaviruset. National Microbiology Data Centre & TT
Coronavirusets spridning

Forskare har tagit fram vaccin mot coronaviruset: ”Kommer ta tid att testa”

Forskare i Hongkong har tagit fram ett vaccin mot coronaviruset, rapporterar South China Morning Post. Men professor Yuen Kwok-yung vid University of Hong Kong tar snabbt ner förhoppningar om snabb produktion och distribution i stor skala.

– Det kommer att ta lång tid att testa på djur, säger han till tidningen.

Forskare i Kina och USA kämpar också för att ta fram ett vaccin mot viruset, som hittills dödat fler än 100 personer.

4 tim
Illustration.  Petr David Josek / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Svenska bolag uppmanas att se över sina krisplaner

Svenska handelskammaren i Kina uppmanar svenska bolag i landet att snarast möjligt se över sina krisplaner med anledning av det pågående virusutbrottet. I en intervju med Sveriges Radio säger ordförande Lars-Åke Severin att viruset kommer slå mot bolagens verksamheter och att många redan nu börjat ställa in sina affärsresor.

Enligt Severin ser många av bolagen över verksamheten för åtminstone 60 dagar framåt. På grund av risken för att coronaviruset ska spridas ytterligare kan det finnas skäl att fatta beslut redan nu, menar han.

Sedan tidigare har Ikea stängt sitt varuhus i kinesiska Wuhan och Volvo Cars har stoppat alla resor mellan Sverige och Kina.

Idag 12:41
Läs mer om Coronavirusets spridning

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer