Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Storsatsningen på elfordon

Örjan vill ladda elbilen – tvingas tanka bensin

De nya miljöbilarna ska gynna både miljön och den enskildes plånbok är tanken. Men när Örjan Månsson började räkna på vad hans pluginhybrid kommer att kosta att ladda väljer han att tanka bensin istället. ”Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att jag skulle bli lurad så här”, säger han till fPlus.

De nya laddbara bilarna har blivit allt mer populära bland svenskarna. Bara i november ökade registreringarna av laddbara bilar, det vill säga både rena elbilar och laddhybrider, med 43 procent, enligt statistik från Bil Sweden.

En av de som valt att satsa på de nya klimatsmarta bilarna är Örjan Månsson som bor på Östermalm i Stockholm. Då han ofta gör kortare turer med bilen föll valet på en pluginhybrid från Kia.

– Det kändes självklart att satsa på en elbil. Det är miljövänligt och man får dessutom en miljöbilspremie som ska gynna att man inte kör med bensin, säger han.

Dubbla avgifter – ”Torskar på att ladda”

Beställningen gjordes i början av hösten och i väntan på leveransen som ska komma i början av nästa år fick han reda på att han kommer att behöva betala för parkeringen vid laddstationerna. Det trots att han betalar 1 100 kronor varje månad för boendeparkering och då får stå på hela Östermalm i Stockholm.

– Jag fick reda på det av en parkeringsvakt som jag småpratade med. Jag blev helt chockad. Jag trodde att det var självklart att jag skulle betala för elen men trodde absolut inte att jag skulle behöva betala för parkeringen när jag laddar.  

Han berättar att han nu börjat räkna på hur mycket det kommer att kosta att betala både för elen och parkeringen.

– Nu kommer jag att betala cirka 12 kronor för en fulladdad bil. Där jag kommer att ladda kostar det runt 15 kronor per timma att parkera en vanlig dag och jag måste stå i tre timmar. För bensin skulle jag betala runt 45 kronor för att komma lika långt som när jag laddat fullt. Hur jag än gör ekvationen kommer det inte att vara en fördel ekonomiskt.

– Kort sagt: Jag torskar på att ladda.

Tvingas tanka bensin

Han berättar att han ångrar att han köpte en elbil då det kommer bli dyrare och att han nu ändå kommer att tanka bensin.

– Jag har tur som köpte en hybrid och inte en elbil då jag nu ändå kan tanka med bensin. Jag kommer ju inte ladda den om det blir dyrare. Det komiska är att jag har fått en miljöbilspremie men kommer inte köra en miljöbil. Efter att ha kollat upp det här så skulle jag avråda de flesta att skaffa en elbil.  

Han menar att om man uppmuntrar till konsumtion och användning av elbilar så borde laddstationerna vara gratis – i alla fall om man har betalat för boendeparkering i det området som laddstationerna finns.

– Det här känns bara som ett sätt att låtsas göra något bra för miljön men ändå ha en bakomliggande tanke att få in pengar. Jag tycker bara att det känns så märkligt, säger han och fortsätter:

– Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att jag skulle bli lurad såhär. Det är ganska svårt att förstå att det kunde vara så fult planerat av staden. Dessutom: För varje parkering med laddstolpe som dyker upp förlorar stockholmarna en boendeparkering. Och det är bedrövligt, men smart av Stockholms stad som får mera avgifter.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.  Malin Hoelstad/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, konstaterar att boendeparkeringstillstånden ska ses som en undantagsregel som gäller ett begränsat antal parkeringsplatser i varje stadsdel.

Varför ska man betala för att parkera vid laddstationerna trots att man redan har boendeparkering som ska gälla inom samma område?

– Vi bygger ut laddinfrastrukturen för fullt i Stockholm och har satt som mål att bygga 4000 nya laddplatser i samarbete med näringslivet under mandatperioden. Just nu är det dock fortfarande begränsat med laddplatser och då är det viktigt att det finns viss omsättning på dagtid på de vi har så att så många som möjligt får möjlighet att ladda, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Vad sänder det för signaler om den enskilde upplever att det inte lönar sig att gå över till elbil?

– Vi försöker underlätta en övergång till elbilar på många vis, bland annat genom att öka antalet laddplatser på gatumark och genom att bjuda på elen på laddplatserna i de garage som staden driver inom parkeringsbolaget Stockholm Parkering. Alla som har en p-plats i våra garage har även rätt att få laddutrustning uppsatt. Tyvärr är vi inte i mål, det här visar bara att vi måste fortsätta göra det ännu enklare att gå över till elbil.

Kan ni att göra något åt parkeringsavgifterna vid laddstationerna?

– Jag skulle vilja ändra hela parkeringslagstiftningen i grunden, så att vi från politikens sida fick utökade möjligheter att göra det billigare att parkera för elbilar och andra miljöbilar. Det är en nationell fråga att ändra lagstiftningen.

Fakta:

  • Vissa laddplatser har boendeparkering vissa tider i regel efter 17.00 och fram till 09.00 för att de som bor i området. Under den tiden gäller boendeparkeringen och ingen annan taxa än boendetaxa behöver betalas.
  • Men en stor del av tiden under dagen är laddplatsen tidsbegränsad och har avgift med besökstaxa (då gäller inte boendeparkeringen), detta för att få omsättning så att fler kan nyttja dem för laddning av sina bilar. Än så länge är det relativt få laddplatser i staden och fler behöver komma åt laddmöjligheten därför är det viktigt att dessa inte har långtidsuppställda fordon parkerade på platsen.

Källa: Stockholms stad

Toppnyheter

Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den svenska konjunkturen

Ny analys: Tiotusentals företag riskerar konkurs

Det finns idag cirka 30 000 företag som skulle ha svårt att undvika konkurs vid en månads nedstängning trots de insatser som regeringen har gjort hittills. Det skriver Jan-Olof Jacke, vd för Svenskt Näringsliv, på DN Debatt.

Svenskt Näringslivs ekonomer har analyserat effekterna av coronakrisen för samtliga företag med en årsomsättning över 500 000 kronor. Ett av scenarierna är att ett av tre företag står stilla fram till hösten. Bara genom konkurser skulle det leda till en ökad arbetslöshet i storleksordningen 300 000 – 350 000 personer.

Jan-Olof Jacke pekar ut ett antal åtgärder som regeringen måste genomföra, bland annat ett förstärkt system för korttidspermittering och en räddningsersättning vid intäktsfall. ”Regeringen måste agera nu och den måste agera kraftfullt” skriver han i debattartikeln.

4 tim
Arkivbild. Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

H&M om permitteringarna: ”Kan inte ange exakt antal”

H&M bekräftar att man har inlett ett ”genomförande av korttidsarbete” på de marknader som berörs av coronakrisen. I samband med morgonens kvartalsrapport uppger bolagets nytillträdda vd Helena Helmersson – precis som DI rapporterade i går – att tiotusentals medarbetare kommer att beröras över hela linjen, men att ”ett exakt antal kan inte anges i dagsläget”.

”Vi ser också över behovet av eventuella uppsägningar”, skriver hon.

Dessutom ska lönerna för klädjättens ledning tillfälligt sänkas med 20 procent.

”I ljuset av detta välkomnar jag styrelsens beslut att föreslå årsstämman 2020 att ställa in aktieutdelningen och delar styrelsens övertygelse att det är det bästa att göra för att säkra vår fortsatta handlingsfrihet. För att utöka koncernens likviditetsbuffert utvärderas och förbereds också ett flertal finansieringskällor”, skriver hon.

Idag 06:12
Läs mer om Den svenska konjunkturen
Riksdagshuset.  Jonas Ekströmer/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronavirusets spridning – Sverige

Bekräftat: Regeringen vill ha ökad makt under krisen

Regeringen har tagit fram ett utkast till en lagrådsremiss som skulle ge den ökad makt under coronakrisen, skriver Expressen. Det bekräftas av socialminister Lena Hallengrens (S) statssekreterare.

Enligt Expressen är syftet att snabbare kunna fatta beslut, utan krav på godkännande i riksdagen. Något färdigt förslag finns ännu inte men regeringen vill att det ska gälla i tre månader.

Exempel på sådana beslut skulle kunna vara ytterligare restriktioner kring folksamlingar, och möjlighet att stänga köpcentrum eller barer och kaféer.

Regeringen vill få stöd från oppositionen. Moderaterna menar att ”betydande makt” skjuts från riksdag till regeringen, och vill se ett ändrat förslag som ger riksdagen rätt att lägga veto.

5 tim
Stefan Löfven.  Adam Ihse/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Analys: Utvecklingen avgör för både Löfven och Sverige

Stefan Löfven (S) tror på dödsoffer i tusental, regeringen vill ha mer makt och svenska medier får ett nytt stödpaket. Fredagen har inneburit flera nya politiska besked om coronakrisen, vilket gör att även analyserna har olika ingångar.

DN:s Ewa Stenberg skriver att statsministern med dagens uttalande vill visa på vilket allvar Sverige står inför, och att han måste övertyga väljarna om att man valt rätt väg. Löfven har haft stor nytta av sitt lugn men hans framtid avgörs av att vi inte får en utveckling i stil med Italiens, menar Stenberg.

”Det avgör Stefan Löfvens eftermäle, men framför allt avgör det Sveriges framtid.”

Expressens Viktor Barth-Kron skriver om den egna tidningens avslöjande att regeringen tillfälligt vill flytta makt från riksdag till regering för att kunna agera snabbare under krisen – något som tidigare hade varit otänkbart.

Moderaterna är kritiskt och någon form av kompromiss måste nås, menar Barth-Kron.

”Ska ett demokratiskt undantagstillstånd ha någon som helst legitimitet måste oppositionen vara med på tåget.”

4 tim
Arkivbild.  Pontus Lundahl/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Små elevgrupper kan snart vara tillbaka i gymnasiet

Redan kommande veckor kan vissa gymnasieelever få komma tillbaka till skolan för att genomföra moment som krävs för att de ska kunna gå ut med slutbetyg, säger utbildningsminister Anna Ekström (S) till TT.

Merparten kommer däremot fortsätta med distansundervisning. Enligt Ekström vill man möjliggöra särskilda lösningar för ”små grupper”.

Folkhälsomyndigheten godkänner åtgärden men fattar det formella beslutet på måndag, säger generaldirektör Johan Carlson.

4 tim
Läs mer om Coronavirusets spridning – Sverige

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer