Handeln i siffror

Ökad optimism hos butikerna – e-handlarna pessimistiska

Framtidstron bland butikerna ökar i april och det är sällanköpsvaruhandeln som väntar sig en ökad försäljning, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.

I organisationens Handelsbarometern för april ökar butikernas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet. Det innebär samtidigt att indikatorn ökar för tredje månaden i rad. Enligt Svensk Handel är en viktig förklaring att sällanköpsvaruhandeln (vitvaror, mode, inredning, hemelektronik etc) återhämtar sig från låga nivåer.

– Det är glädjande att optimismen bland landets handlare ljusnar. Många konsumenter har fått in skatteåterbäringen på kontot och ser fram emot påsken. Butikerna står redo och hyllorna är fyllda med vår- och sommarsortimentet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i pressmeddelandet.

Däremot går framtidstron hos e-handlarna i motsatt riktning.

– Utmaningen är att få lönsamheten att hänga med. E-handeln är global och många svenska kunder handlar lika gärna från utländska aktörer, det gör att konkurrensen på nätet är intensiv, säger Karin Johansson.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer