Illustrationsbild. Emma-Sofia Olsson/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Mjölkböndernas framtid

Oatly: ”Kampanjen är inte en attack mot bönder”

Efter Oatlys reklam ”spola mjölken” som anspelar på ”Spola kröken”-kampanjen från 70-talet har bönder gått ut och kritiserat havredrycksproducenten, skrev tidningen Land under förra veckan. Spannmålsodlarnas riksorganisation säger att ”ingen i svenskt lantbruk tjänar på den debatten”.

Nu besvarar havredrycksproducenten kritiken som riktats mot dem i en debattartikel i Aftonbladet.

”Kampanjen är inte en attack mot svenska bönder, lika lite som ”Spola kröken” var en attack mot svenska sprittillverkare. Den lyfter ett i längden ohållbart konsumtionsbeteende”, skriver Linda Nordgren, communication manager på Oatly.

”Vi vet att svensk mjölk är bland den mest klimatvänliga i världen, men det räcker ändå inte”, fortsätter hon.

Mer om bråket mellan Arla och Oatly

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer