Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det nya bonus malus-systemet

Ny skattesmäll väntar tjänstebilarna

Ett par hundralappar dyrare om det är en Volvo, ett par tusen kronor om det är en Passat. Det är verkligheten efter nyår när de nya reglerna för bonus-malus träder i kraft. Det rapporterar SvD.

Bonus-malus infördes den 1 juli 2018 och har haft en övergångsperiod fram till 31 december i år. Under den tiden används NEDC, det äldre systemet för att fastställa fordonsskatten. Det ersätts nu av nya beräkningsmodellen WLTP och det kommer i många fall att ge tjänstebilsflottan en rejäl skattesmäll. Det blir dessutom en dubbel smäll eftersom skatten även påverkar förmånsvärdet och de sociala avgifter som läggs på det.

Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor menar att det till del är en överraskning för branschen.

– Det saknas både insikt och kunskap. Det leder till att de som ansvarar för inköp och drift av fordon ute på företagen själva måste ha betydligt bättre koll, säger han till SvD.

Ett sätt att komma undan höjningen är att satsa på laddbara bilar, trots att de ofta är dyrare i inköp.

– För några vanliga tjänstebilsmodeller höjs förmånsvärdet med upp till 30 000 kr om året, eller nästan 2 500 kr i månaden," säger Ronny Svensson till Mest Motor.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer