Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Skatteverket vs företagen

Nu kan du tvingas skatta för jobbförmåner du inte använder

Bara att det finns en teoretisk möjlighet att använda arbetsredskap privat räcker nu för att Skatteverket ska kunna kräva tusentals företagare på extra skatt. ”Jag trodde att det var en skröna. Det är horribelt och kommer att slå hårt mot min verksamhet”, säger en av de företagare som nu riskerar att drabbas.

En förmånsbeskattning på 36 000 kronor per år för ett arbetsredskap som du inte använder privat och som är oumbärligt i verksamheten. Det riskerar nu tusentals företagare att drabbas av efter en kammarrättsdom.

Det gäller fyrhjulingar, ett fordon som används av bland annat bönder, skogsägare, turistföretag och vildmarksguider. Blotta misstanken om att företagaren skulle kunna använda den på sin fritid räcker för att Skatteverket ska belasta dessa företagare med en förmånsbeskattning på 3 000 kronor i månaden.

– Jag trodde att det var en skröna. Det är horribelt och kommer slå hårt mot min verksamhet och mina kunder, säger Mikael Andersson som driver företaget Mickes Skog och Trädgård AB i Hällefors.

Företaget är dels återförsäljare av fyrhjuliga fordon, dels arrangör av event och guidningar i skogen.

– Som småföretagare i en liten ort behöver man flera ben att stå på. För mig är 36 000 kronor per år ett hårt slag, liksom för de många andra mindre företag jag har som kunder, som bönder och mindre skogsägare, säger han.

Blotta möjligheten ska beskattas

Det hela började med ett beslut av Skatteverket att förmånsbeskatta en företagare med en fyrhjuling på 12 600 kronor i månaden, alltså drygt 150 000 kronor om året. Skatteverket ansåg visserligen att fordonet var nödvändigt i verksamheten. Men blotta möjligheten att företagaren skulle kunna förfoga över den privat skulle beskattas. De jämförde med vad det skulle kosta att hyra den per månad. Efter en överklagan kom så småningom en dom i kammarrätten år 2018 där man gjorde en sänkning till 3 000 kronor. Det är denna dom som Skatteverket nu har att utgå från i liknande ärenden.

Men det som främst upprör både branschen och företagen är att det är den fiktiva användningen som beskattas och inte den faktiska.

”Skatteverkets jakt på teoretiska förmåner blir konstig”

Niklas Kristoffersson är vd för branschorganisationen Snö- och terrängfordonsbranschen. Han tycker att det är märkligt att ett oumbärligt arbetsredskap beskattas som om det vore ett rekreationsfordon.

– En fyrhjuling är i många fall helt oumbärlig för företagaren. Många bönder använder den som nyttomaskin i verksamheten i stället för att köpa en traktor. Fordonen är dessutom hårt reglerade och får i vissa fall inte köras på allmän väg, säger Niklas Kristoffersson.

– Skatteverkets jakt på teoretiska förmåner blir konstig. Det som gör mig upprörd är att det inte bottnar i en verklighetsanalys. Jag förstår att man blir förmånsbeskattad på en vanlig bil, till exempel, för den använder man ju i många fall även privat. Men en fyrhjuling, det är ju ett arbetsredskap för dessa företagare, säger Niklas Kristoffersson. 

Öppnar Pandoras ask – gott om gråzoner

Christian Ekström, vd för Skattebetalarnas förening, tycker att både domslutet och Skatteverkets agerande är märkligt och bekymmersamt.

– Jag kan köpa tanken om förmånsbeskattning för saker som man utan tvekan kan använda privat. Om exempelvis en PR-byrå köper en segelbåt så kan man till exempel utgå från att båten inte är oumbärlig för verksamheten och kan användas privat, men i fallet med fyrhjulingar är det för vissa företag ett oumbärligt redskap, precis som en tandläkarborr är för en tandläkare, säger Christian Ekström.

Att beskatta någon, inte utifrån att du faktiskt använder redskapet, utan bara möjligheten att kunna göra det, är en oroande utveckling, menar han.

– Det måste finnas en rimlighetsbedömning hos Skatteverket om användningen. Det är inte sannolikt att dessa företagare skulle hyra en fyrhjuling varje dag i ett års tid om de inte hade haft den i sin verksamhet. Det är orimligt att enskilda ska hamna i kläm på grund av övernitiskhet, säger Christian Ekström.

Politikerna oense

Patrik Lundqvist är riksdagsledamot för Socialdemokraterna och ledamot i skatteutskottet. Han menar att det är upp till Skatteverket att göra värderingar och fastställa värdet på förmånen.

– Förmånsbeskattningen utgår från principen att det inte ska vara fördelaktigare att betala anställda med annat än lön. I vissa fall sker det på basis av fritt disponerande av föremål. Vi som lagstiftare överlämnar åt myndigheterna att göra de bedömningar som krävs, säger han.

Men hur ser du då på de fall där lantbrukare eller äventyrsguider beskattas utifrån endast den potentiella möjligheten att kunna använda fordonet privat?­

– Skatteverket har att bedöma vad som ska gälla från fall till fall. Varje situation ska bedömas var för sig och det utgår jag ifrån att den kommer att göras framöver också. Jag tänker inte kommentera ett enskilt ärende som jag inte är insatt i, men naturligtvis följer finansdepartementet och vi kontinuerligt rättsläget och tar initiativ till ändrad lagstiftning när så behövs, säger Patrik Lundqvist.

Moderaternas representant i Skatteutskottet, Boriana Åberg, meddelar i ett mejlsvar att beskattning enbart bör ske mot bakgrund av faktisk användning.

– Jag har den bestämda uppfattningen att beskattning måste ske utifrån den faktiska nyttan och inte den teoretiska, skriver hon.

Toppnyheter

Utrikesminister Ann Linde och resenärer på Arlanda.  TT
Coronavirusets spridning – Sverige

UD beslutar om reseråd var 14:e dag: ”Stor osäkerhet”

Utrikesdepartementet kommer att ta beslut om reserekommendationer var fjortonde dag under sommaren, rapporterar TT.

Utrikesminister Ann Linde (S) säger att anledningen är att andra länders restriktioner kan komma att förändras snabbt. Hon pekar bland annat på Grekland som först öppnade för resor från Sverige men sedan ändrade sig.

– UD:s bedömning är det råder stor osäkerhet rörande globalt resande, säger Linde till nyhetsbyrån.

Datumen då reseråden kan uppdateras är 15 juli, 29 juli och 12 augusti.

7 min
Iva på Södertälje sjukhus.  Staffan Löwstedt/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Minskad dödlighet bland iva-patienter: ”Ger hopp”

Dödligheten inom 30 dagar för covidpatienter som vårdas på intensivvårdsavdelning har minskat kraftigt, visar siffror från Svenska intensivvårdsregistret som SVT kartlagt.

I mars var mortaliteten 34 procent, i april 19 procent och i maj endast fyra procent.

– Det är hoppingivande och glädjande, men kräver också en djupare analys, säger Björn Persson, verksamhetschef för intensivvården på Karolinska universitetssjukhuset.

Han och andra läkare som SVT pratat med menar att läkemedel och lärdomar ligger bakom utvecklingen.

5 tim
Fönster/Sjuksköterska sätter dropp. TT
undefined

Grannen nekades vård – ”Anna” gav dropp i smyg

När sjuksköterskan ”Anna” inte lyckades få vård åt sin covidsjuka och uttorkade granne tog hon saken i egna händer. Genom fönstret gav hon honom dropp i smyg tills läget förbättrades, rapporterar Dagens Nyheter.

Hon beskriver att hon kände sig maktlös och är kritisk till det hon menar är en motvilja att ge lättare behandling till covidsmittade som ännu inte blivit svårt sjuka.

Även Inger Brolin tog egna initiativ för att rädda sin covidsjuke make Christer, skriver SvD. När hans äldreboende i Bromma bedömde att ”det bara finns en utgång” krävde Inger ändå ambulans – och Christer överlevde. Nu ska boendet granskas av Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

1 tim
Läs mer om Coronavirusets spridning – Sverige
Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den akuta elkrisen

”Elhaveriet är ett hot mot klimatmålen”

Regeringens nonchalanta attityd till landets elförsörjningsproblem är inte försvarbar – nu krävs krafttag för att undvika kollaps i elnätet, skriver Lina Håkansdotter i en debattartikel på Altinget.

Med dagens förutsättningar minskar incitamenten för företag att investera sig in i ökat elberoende, och långsiktigt får detta konsekvenser för klimatmålen. Länge har energipolitiken subventionerat in vindkraft som inte efterfrågats och nu befinner vi oss i en kris som är svår att lösa, menar debattören.

”Sätt ett mål för leveranssäkerhet, trygga den elförsörjning vi redan har på plats och ge Svenska kraftnät möjlighet att skyndsamt bygga ut överföringsförbindelserna inom landet”, skriver Lina Håkansdotter.

2 tim
Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Tusentals jobb i södra Sverige hotas på grund av elbristen

Tillväxtverket bedömer i en framtidsprognos för Skåne antalet sysselsatta minskar med mellan 6 000 till 19 000 till år 2040 på grund av att elbehovet inte möts, beroende på låg- eller högriskscenario.

Det skriver Sydsvenska Handelskammaren som analyserat rapporten.

– Prognoserna bekräftar det vi påtalat länge. Den bristande elförsörjningen är oerhört allvarlig, både gällande nyetableringar och för det befintliga näringslivets tillväxt. Vi vill betona vikten av en ordentlig upprustning och expandering av elnäten, men också belysa vikten av regional elproduktion. Det är centralt för vår förmåga att generera välstånd, säger Sara Åhlén Björk, chefekonom Sydsvenska Handelskammaren, i ett pressmeddelande.

Igår 18:04
Läs mer om Den akuta elkrisen
Sju månader gamla Issa Ibrahim Nasser undersöks på en klinik i Deir Al-Hassi i Jemen. Han väger bara tre kilo. Issa Al-Rajhi / TT NYHETSBYRÅN
undefined

122 miljoner riskerar att nå svältgräns i virusets skugga

Hjälporganisationen Oxfam varnar i en ny rapport för att 12 000 människor per dag kan dö av hunger som en följd av coronavirusets effekter på samhället. Fler riskerar att dö av svält än av själva viruset, skriver de i rapporten ”The hunger virus”.

Hundratals miljoner människor har förlorat sin inkomst när samhällen stänger ner vilket innebär att ytterligare 122 miljoner människor kan hamna på svältgränsen i år. Det skulle innebära att totala antalet gick från 149 miljoner förra året till över 270 miljoner i år.

”Covid-19 är droppen för miljoner människor som redan kämpar med effekterna av konflikt, klimatförändringar, ojämlikhet och ett icke-fungerande livsmedelssystem som lett till att miljontals arbetare och producenter lever i fattigdom”, skriver Chema Vera, Oxfams internationella vd, i ett pressmeddelande.

3 tim
BIlder från delstaten Arizona, USA. TT
undefined

Högsta dygnssiffran i USA – Arizona ny virus-hotspot

Över 59 000 människor konstaterades smittade av coronaviruset i USA under onsdagen – högsta siffran någonsin, enligt tidningen New York Times databas. Minst fem delstater – Missouri, Texas, Tennessee, Utah och West Virginia – rapporterade sina högsta dagliga siffror någonsin i går.

Arizona tampas med ett omfattande utbrott som börjar bli svårt för sjukhusen att hantera och senaste veckan har dagligen 3 600 nya fall konstaterats. I går hamnade delstaten i topp över NYT:s lista över virus-hotspots i världen, som mäter spridningen av viruset i förhållande till folkmängden.

Idag 03:40
Läs mer om Coronavirusets spridning – globalt
Elon Musk. BRENDAN SMIALOWSKI / TT NYHETSBYRÅN
Krisen i Tesla

Musk: Tesla ”väldigt nära” självkörande fordon

Elon Musk uppger att Tesla är ”väldigt nära” att utveckla helt självkörande fordon, i ett förinspelat inslag i världskonferensen för AI i Shanghai skriver Bloomberg.

Musk säger i intervjun att bolaget löst de flesta utmaningarna för att fordonen ska uppnå självkörningsnivå 5, vilket innebär att fordonen är autonoma utan mänsklig inblandning i alla typer av trafik.

Innan året är slut tror Musk att de grundläggande nivåerna för självkörandenivån kommer att ha uppnåtts och uppger att ”det inte finns några fundamentala hinder”, skriver Bloomberg.

2 tim
Arkivbild.  Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Tesla slår ut sina kinesiska konkurrenter – tre i konkurs

Sedan Tesla lanserade sin fabrik i Kina har deras försäljning ökat rekordartat. Under det senaste halvåret har minst tre andra lokala kinesiska aktörer kastat in handduken, skriver Bloomberg.

Förra veckan gick elbilstillverkaren Byton Limited i konkurs efter att Teslas grepp om marknaden hårdnat och den amerikanska jätten säljer nu en fjärdedel av världens elfordon, skriver nyhetsbyrån.

En anledning till att de mindre företagen slås ut är att deras svårighet att få tillgång till riskkapital. Dessutom har efterfrågan på deras fordon minskat bland de rika i Kina när Teslas märke stärkts.

5 tim
Läs mer om Krisen i Tesla

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer