Företagarcoachen - Sofia Hagelin

Nio tips på hur du skapar kommunikation som folk faktiskt läser

De allra flesta e-postmarknadsförare idag skulle säkert hävda att det traditionella nyhetsbrevet är dött. Att skicka ut ett och samma mejl till hela kundbasen med en massa nyheter från ditt företag känns daterat och omodernt. Framtiden heter aktivitetsbaserad e-postmarknadsföring, det vill säga att man styr kommunikationen efter konsumentbeteenden för att skapa relevans och rätt tajming i kommunikationen. Så vilka saker är det viktigt att tänka på när man utformar sin digitala kommunikation? Här kommer mina nio bästa tips.

1. Sätt upp mål

Ha en tydlig idé innan du börjar med vad du vill uppnå med kommunikationen. Vill du att läsarna ska klicka sig in på din webbplats och läsa mer? Handla? Recensera en produkt? Eller kanske syftet är att få kunderna att rekommendera dig till sina vänner? Du kan alltid berätta flera saker i ett nyhetsbrev, men det är viktigt att tydliggöra vad huvudsyftet är och göra det superklart för läsarna.

2. Välj innehåll med omsorg

Och jag menar verkligen det. Var kräsen när du väljer vad du ska skriva om. Tänk efter. Vad gillar dina läsare att läsa om? Vad går de igång på? Berätta något som väcker känslor. Som är tänkvärt eller bra att veta. Och något som rimmar med ditt varumärke. Jag brukar tänka att jag vill att mina läsare ska känna sig uppmuntrade, lite klokare eller engagerade av att läsa min text. 

3. Ägna 90 procent åt att berätta och lära ut saker och 10 procent åt sälj

Bjud på din kunskap. Om du säljer kläder, till exempel, skriv om materiallära, stylingtips, om hur du bäst vårdar dina kläder, några tankar om er designfilosofi, kundberättelser, eller hur ni tänker kring hållbarhet. Min bästa respons någonsin på ett nyhetsbrev var när jag skrev om hur vi på Heart of Lovikka kände inför Black Friday, köpstress och överkonsumtion.

4. Var relevant

Istället för att skicka samma nyhetsbrev till alla i din databas, skicka flera, men till mindre grupper. Du vet kanske vilka kunder som har ”wishlistat” en viss produkt. Mejla dem specifikt när ni får in en ny leverans av en liknande produkt. Och skicka ett annat mejl med förtur på rean till dina bästa kunder som handlat det senaste året. Och skicka ett tredje mejl med den nya gröna tröjan i webbshoppen till alla de kunder som tidigare har handlat gröna plagg.

5. Anpassa kommunikationen efter var i köpcykeln kunden befinner sig

Om en kund precis har börjat prenumerera på ditt nyhetsbrev är hon ganska långt ifrån att vilja handla. Hon behöver istället få ett innehåll som stärker hennes förtroende för ditt företag. Efter 4-5 mejl där du beskriver företaget, produkterna, er designfilosofi, vilka priser/utmärkelser ni har vunnit, och vad andra kunder tycker om er, så kanske kunden blir mer nyfiken på att faktiskt våga göra sitt första köp. Sådan här kommunikation kan man lätt automatisera så att den går ut med en viss frekvens till alla nya nyhetsbrevsprenumeranter.

6. Rubriken är A och O

Det väller in mejl i de flestas inbox och om rubriken inte direkt fångar dina kunders uppmärksamhet så förblir mejlet oläst. En slarvigt formulerad, intetsägande rubrik kan alltså minska läsfrekvensen väsentligen.  Ta dig tid att mejsla fram annorlunda, kreativa, relevanta och engagerande rubriker. Låt dig inspireras av andra varumärken, vars nyhetsbrev du själv inte kan låta bli att öppna. Hur gör dom? Och testa att använda emojis i rubriken. Det visuella kan stärka det du vill säga.

7. Skriv på ett personligt sätt

Som att du pratade med en vän. Genom att hålla en informell, skön stil hamnar du långt från typiska säljmejl och kunden upplever dig som mer trovärdig och intressant. Visa varumärken kanske inte kan vara alltför personliga och informella, men man kan hitta ett tilltal som känns personligt utan att bli privat. Och om man hittar det tilltalet vinner man i regel mycket i sympati och tilltro.

8. Var kortfattad och kul

Tänk på att dina läsare är stressade och har mycket omkring sig som konkurrerar om uppmärksamheten. Så håll din text kort, koncis och kul.

9. Håll designen enkel och så ”odesignad” som möjligt.

Säkerställ att designen är luftig och enkel att läsa både på en mobil och i datorn. Bort med färgglada knappar och för mycket specialformattering. Du vill ju att läsaren ska tänka ”wow, vilket grymt innehåll, jag vill läsa mer från dom”, inte att de ska uppleva mejlet som för säljigt och tillrättalagt. Då riskerar det att hamna i papperskorgen.

Detta är inte supersvårt egentligen, men ändå gör så många marknadsförare fel. E-postmarknadsföring är inte ett verktyg för att få ut information och erbjudanden från företaget till många på ett enkelt sätt. Det handlar istället om att få igång en dialog med dina kunder.

Några bra punkter att komma ihåg:

  • Var relevant för just dina läsare. Sluta spamma dina läsare med breda rabatterbjudanden. Skriv inte det du vill säga utan det du tror att de vill höra.
  • Bete dig som en vanlig människa i dina mejl (var inte för korrekt, tillknäppt eller för den delen för käck och säljig).
  • Våga vara personlig. Om man försöker vara alla till lags blir resultatet ljummen mellanmjölk. Våga vara spetsig och personlig på ett sätt som bygger ditt varumärke och rimmar med ditt företags värderingar.
  • Bjud på kunskap i din kommunikation. Kom ihåg 90-10 regeln.
  • Var lyhörd. Mät och följ upp all aktivitet. Hur utvecklar sig öppnings- och klickfrekvensen? Om du får bra gensvar, gör mer sådant och sluta göra sånt som inte fungerar.

Lycka till!

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer