Företagarcoachen - Sofia Hagelin

Nio tips på hur du skapar kommunikation som folk faktiskt läser

De allra flesta e-postmarknadsförare idag skulle säkert hävda att det traditionella nyhetsbrevet är dött. Att skicka ut ett och samma mejl till hela kundbasen med en massa nyheter från ditt företag känns daterat och omodernt. Framtiden heter aktivitetsbaserad e-postmarknadsföring, det vill säga att man styr kommunikationen efter konsumentbeteenden för att skapa relevans och rätt tajming i kommunikationen. Så vilka saker är det viktigt att tänka på när man utformar sin digitala kommunikation? Här kommer mina nio bästa tips.

1. Sätt upp mål

Ha en tydlig idé innan du börjar med vad du vill uppnå med kommunikationen. Vill du att läsarna ska klicka sig in på din webbplats och läsa mer? Handla? Recensera en produkt? Eller kanske syftet är att få kunderna att rekommendera dig till sina vänner? Du kan alltid berätta flera saker i ett nyhetsbrev, men det är viktigt att tydliggöra vad huvudsyftet är och göra det superklart för läsarna.

2. Välj innehåll med omsorg

Och jag menar verkligen det. Var kräsen när du väljer vad du ska skriva om. Tänk efter. Vad gillar dina läsare att läsa om? Vad går de igång på? Berätta något som väcker känslor. Som är tänkvärt eller bra att veta. Och något som rimmar med ditt varumärke. Jag brukar tänka att jag vill att mina läsare ska känna sig uppmuntrade, lite klokare eller engagerade av att läsa min text. 

3. Ägna 90 procent åt att berätta och lära ut saker och 10 procent åt sälj

Bjud på din kunskap. Om du säljer kläder, till exempel, skriv om materiallära, stylingtips, om hur du bäst vårdar dina kläder, några tankar om er designfilosofi, kundberättelser, eller hur ni tänker kring hållbarhet. Min bästa respons någonsin på ett nyhetsbrev var när jag skrev om hur vi på Heart of Lovikka kände inför Black Friday, köpstress och överkonsumtion.

4. Var relevant

Istället för att skicka samma nyhetsbrev till alla i din databas, skicka flera, men till mindre grupper. Du vet kanske vilka kunder som har ”wishlistat” en viss produkt. Mejla dem specifikt när ni får in en ny leverans av en liknande produkt. Och skicka ett annat mejl med förtur på rean till dina bästa kunder som handlat det senaste året. Och skicka ett tredje mejl med den nya gröna tröjan i webbshoppen till alla de kunder som tidigare har handlat gröna plagg.

5. Anpassa kommunikationen efter var i köpcykeln kunden befinner sig

Om en kund precis har börjat prenumerera på ditt nyhetsbrev är hon ganska långt ifrån att vilja handla. Hon behöver istället få ett innehåll som stärker hennes förtroende för ditt företag. Efter 4-5 mejl där du beskriver företaget, produkterna, er designfilosofi, vilka priser/utmärkelser ni har vunnit, och vad andra kunder tycker om er, så kanske kunden blir mer nyfiken på att faktiskt våga göra sitt första köp. Sådan här kommunikation kan man lätt automatisera så att den går ut med en viss frekvens till alla nya nyhetsbrevsprenumeranter.

6. Rubriken är A och O

Det väller in mejl i de flestas inbox och om rubriken inte direkt fångar dina kunders uppmärksamhet så förblir mejlet oläst. En slarvigt formulerad, intetsägande rubrik kan alltså minska läsfrekvensen väsentligen.  Ta dig tid att mejsla fram annorlunda, kreativa, relevanta och engagerande rubriker. Låt dig inspireras av andra varumärken, vars nyhetsbrev du själv inte kan låta bli att öppna. Hur gör dom? Och testa att använda emojis i rubriken. Det visuella kan stärka det du vill säga.

7. Skriv på ett personligt sätt

Som att du pratade med en vän. Genom att hålla en informell, skön stil hamnar du långt från typiska säljmejl och kunden upplever dig som mer trovärdig och intressant. Visa varumärken kanske inte kan vara alltför personliga och informella, men man kan hitta ett tilltal som känns personligt utan att bli privat. Och om man hittar det tilltalet vinner man i regel mycket i sympati och tilltro.

8. Var kortfattad och kul

Tänk på att dina läsare är stressade och har mycket omkring sig som konkurrerar om uppmärksamheten. Så håll din text kort, koncis och kul.

9. Håll designen enkel och så ”odesignad” som möjligt.

Säkerställ att designen är luftig och enkel att läsa både på en mobil och i datorn. Bort med färgglada knappar och för mycket specialformattering. Du vill ju att läsaren ska tänka ”wow, vilket grymt innehåll, jag vill läsa mer från dom”, inte att de ska uppleva mejlet som för säljigt och tillrättalagt. Då riskerar det att hamna i papperskorgen.

Detta är inte supersvårt egentligen, men ändå gör så många marknadsförare fel. E-postmarknadsföring är inte ett verktyg för att få ut information och erbjudanden från företaget till många på ett enkelt sätt. Det handlar istället om att få igång en dialog med dina kunder.

Några bra punkter att komma ihåg:

  • Var relevant för just dina läsare. Sluta spamma dina läsare med breda rabatterbjudanden. Skriv inte det du vill säga utan det du tror att de vill höra.
  • Bete dig som en vanlig människa i dina mejl (var inte för korrekt, tillknäppt eller för den delen för käck och säljig).
  • Våga vara personlig. Om man försöker vara alla till lags blir resultatet ljummen mellanmjölk. Våga vara spetsig och personlig på ett sätt som bygger ditt varumärke och rimmar med ditt företags värderingar.
  • Bjud på kunskap i din kommunikation. Kom ihåg 90-10 regeln.
  • Var lyhörd. Mät och följ upp all aktivitet. Hur utvecklar sig öppnings- och klickfrekvensen? Om du får bra gensvar, gör mer sådant och sluta göra sånt som inte fungerar.

Lycka till!

Toppnyheter

Donald Trump. TT.
Trumps Amerika

Trump: Diskussion om sänkt skatt pågått länge

USA:s president Donald Trump hävdar att han kan sänka kapitalskatten utan kongressens medgivande. Det rapporterar Bloomberg.

Metoden för att göra detta skulle vara att justera kapitalvinster för inflation.

– Vi har talat om att indexera under en längre tid, sa Donald Trump vid en presskonferens i Vita huset på tisdagskvällen och fortsatte:

– Många människor gillar tanken och det kan göra väldigt lätt, det kan göras direkt av mig.

Trumps uttalande kommer efter att The Washington Post tidigare under dagen rapporterat att Trumpadministrationen överväger sänkningar av löneskatten för att boosta den nedåtgående ekonomin.

Men Trump dementerar att landet skulle vara på väg in i en recession. Vi är ”väldigt långt från en recession” och skattesänkningarna har diskuterats under en tid, sa han.

1 tim
Trumps tweet och Donald Trump. Twitter/AP/TT
undefined

Trumps bild: Jag lovar att inte göra så mot Grönland

USA:s president Donald Trump har lagt upp en bild föreställande en skyskrapa med Trumps namn på toppen inklippt på Grönland på Twitter. I inlägget skriver han att han ”lovar att inte göra så mot Grönland”.

Bilden kommer efter att Trump visat intresse för att köpa Grönland, ett tilltag som varken Grönland eller Danmark varit särskilt roade av. Presidenten har dock sagt att ett eventuelt köp inte ligger överst på prio-listan, skriver The Guardian.

Idag 05:41
Läs mer om Trumps Amerika
Illustrationsbild TT
Den svenska kronan

Analys: Partierna avgör krisande kronans framtid

Riksdagens partier avgör den svenska kronans framtid, skriver SvD Näringslivs Louise Andrén Meiton efter att kronan under tisdagen nått sin lägsta nivå mot dollarn på 17 år.

”Sedan Riksbanken blev självständig har många politiker tassat på tå för att inte riskera att klampa in och påverka oberoendet. Men snart måste de faktiskt bestämma sig”, skriver Andrén Meiton.

Hon skriver att det blivit något av en svensk paradgren att försvaga valutan för att hjälpa kronan, men frågar sig nu om ”forntida valutadopning verkligen är framtidens melodi”.

På längre sikt borde den utbombade svenska kronan kunna repa sig, skrev Dagens Industris Johanna Jeansson i lördags. Hon menar att kronan är en av de mest undervärderade valutorna just nu.

”Mätt mot ett handelsvägt index är den svenska valutan cirka 10 procent svagare jämfört med de senaste tjugo årens trend”, skrev Jeansson.

5 tim
Läs mer om Den svenska kronan
Guiseppe Conte anländer till mötet med president Sergio Mattarella. Massimo Percossi / TT NYHETSBYRÅN
Italiens nya regering

Presidenten godtar avgång – inleder samtal för lösning

Italiens president Sergio Mattarella har godkänt premiärminister Giuseppe Contes avgångsbegäran och kommer att påbörja överläggningar med partiledare i morgon i ett försök att hitta en lösning på krisen. Det uppger hans kontor enligt Reuters.

Presidenten har bett Conte att vara kvar i sin tjänst för att bedriva det vardagliga regeringsarbetet medan samtalen pågår.

Mötena med partiledarna kommer att pågå onsdag samt torsdag.

2 tim
Matteo Salvini i mitten. Gregorio Borgia / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Analys: Contes avgång var ett direkt slag mot Salvini

Italienska regeringar har en tendens att splittras, så frågan är om den som tar över efter att premiärminister Giuseppe Conte avgått kommer att vara längre? undrar Washington Posts Adam Taylor i en analys.

Att Conte självmant valde att avgå kan tolkas som ett direkt slag mot vice premiärminister Matteo Salvini vars mål är ett nyval, skriver han. Enligt Taylor kan agerandet leda till att Femstjärnerörelsen försöker få till samarbete med Demokratiska partiet eller Forza Italia för att slippa nyval.

Under sitt tal till senaten valde Conte att gå hårt åt Salvini som han menade har ”ansvarslöst” satt landet i kris. ”Med tanke på Italiens meritlista ser den förutsägelsen ut att vara säker”, skriver Taylor.

SVT:s Jennifer Wegerup skriver i en analys att regeringskrisen öppnat en rad alternativ – men att det oavsett vad kommer leda till en kamp utan dess like. Detta då det finns flera mindre partier som skulle kunna bilda en rad olika koalitioner, skriver hon.

”Frågan är vad president Mattarella nu kommer att göra.”

4 tim
Matteo Salvini/Giuseppe Conte. Gregorio Borgia / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Salvini: Redo att skjuta på nyval tills budgeten är klar

Lega-ledaren Matteo Salvini är redo att hålla koalitionsregeringen vid liv tills budgeten för 2020 godkänts innan landet går till nyval. Det säger vice premiärministern enligt Reuters.

Tidigare i dag meddelade premiärminister Giuseppe Conte sin avgång. Han kallade Salvinis agerande att utlösa den här konflikten för ”ansvarslöst”.

Nu är det upp till presidenten att välja mellan att utlysa ett nyval eller sondera terrängen för en ny regering. Enligt statsvetaren Fabio Cristiano tyder allt på att det är möjligt med en ny regeringsbildning – utan att ett nyval behöver hållas, skriver TT.

Idag 16:06
Läs mer om Italiens nya regering
Ulf Kristersson.  Naina Helèn Jåma/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den akuta elbristen

M: Sverige behöver en ny energikommission

För att Sverige ska nå upp till sina ambitiösa klimatmål och leva upp till Parisavtalet behövs en långsiktig energipolitik som både kan tillgodose en ökad efterfrågan på el och radikalt sänka utsläppen. Det skriver Moderaternas partiledare Ulf Kristersson och partiets näringspolitiske talesperson Lars Hjälmered på SvD Debatt.

De föreslår att Sverige inför en ny energikommission, som bör tillsättas omgående och arbeta under tolv månader för att sedan lämna underlag till en uppdaterad och bred politisk överenskommelse om den långsiktiga energipolitiken.

”Vi riktar oss i första hand till de partier som ser att basen i Sveriges långsiktiga energipolitik måste utgöras av förnybart och kärnkraft”, skriver Kristersson och Hjälmered.

2 tim
undefined

Eon larmar: Risk för akut elbrist ökar

Den tyska energikoncernen Eon varnar för att risken för akut elbrist ökat ytterligare, rapporterar Dagens Industri.

– Läget för den svenska elförsörjningen är oerhört allvarligt. Och tyvärr har det förvärrats ytterligare bara under sommaren. Anledningen är bland annat att regeringen trots varningssignalerna om allvarliga konsekvenser chockhöjt skatten på kraftvärme nu i augusti, säger Johan Mörnstam, vd för Eon Energidistribution till DI.

Enligt Johan Mörnstam, tvingas koncernen att lägga ned hela elproduktionen i Heleneholmsverket i Malmö.

Idag 15:51
Läs mer om Den akuta elbristen

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer