Anders Carlsson
Företagarhjältarna under coronakrisen

När Sverige stängde – då öppnade de en ny butik

Butiken slog upp portarna samma dag som covid-19 stängde hela Sverige. Trots det höll de båda företagarna fast vid affärsidén: att sälja kläder från Kina. ”Klarar vi den här perioden klarar vi allt!”, säger Rebecka Sandberg till fPlus.

– Egentligen är jag lite feg av mig. Men med Åsa blir jag modig och tillsammans är vi jättemodiga.

Det säger Rebecka Sandberg och konstaterar samtidigt att det nog var en förutsättning för att våga ta steget att starta en helt ny klädbutik i centrala Lund – i samma marsvecka som coronpandemin kopplade greppet om Sverige. Dessutom med kläder uppsydda i och importerade från Kina…

Vi höll oss till planen, trots att allt bara stängde och alla studenter reste hem.

– Drömmen var ju att öppna en butik under våren, i en studentstad när alla är ute och letar efter vackra kläder till fester och baler. Så vi höll oss till den planen, trots att allt bara stängde och alla studenter reste hem, säger Åsa Delborn Olsson.

Den lilla butiken, ett stenkast från de två shoppinggatorna i centrala Lund, har dock en förhistoria, även den väl förankrad i Kina. Åsa Delborn Olsson bodde under en tid i Shanghai och fascinerades av estetiken, den färg och form som hon mötte där.

– Det var en helt ny värld som jag inte kände till. Hantverket, det rena formspråket som till del påminner om det skandinaviska och allt så väl förankrat i historien. Jag föll pladask.

Upptäckarglädjen delade hon med sig av när Rebecka Sandberg kom på besök och snart föddes idén att börja importera något av det vackra, i första hand kläder, hem till Sverige. Ett kontaktnät skapades bland de många småföretag, skräddare och textilproducenter som finns i Shanghai och 2018 kom en första sändning. Den placerades i en liten lokal, ett eget show-room, på en innergård i Lund och inledde fotarbetet för att göra verksamheten känd.

– Vi smög igång, hade öppet någon dag i veckan och lät ringarna sprida sig på vattnet. Ingen av oss hade någon erfarenhet av att driva affär så det blev samtidigt en läroperiod för oss, säger Rebecka Sandberg.

Snabbt infann sig dock viljan att synas, att kunna visa de egendesignade kläderna i ett skyltfönster. Att sälja direkt till kund är grunden för hela verksamheten, ingen nätförsäljning, utan maximal lyhördhet för de enskilda personerna.

– Jag var tidigare fastighetsmäklare och mitt mål då var att matcha rätt bostad med rätt köpare. Då är steget inte så långt att matcha rätt kläder till rätt person, fortsätter Rebecka Sandberg.

Åsa Delborn Olsson håller med:

– Det finns en stor glädje i att se hur de som provar och köper våra kläder blir fina och att de själva tycker att de blir fina. Vi köper ju inte in några färdiga varumärken utan designar allt själva.

I slutet av förra året fanns så den efterlängtade butikslokalen på plats, invigning de första dagarna i mars i år och så öppning den nionde…

Vi har klarat oss igenom det här och nu känns det som att vi kan klara allt. Företaget hade ju funnits något år men vi säger att det här är år noll, vi började liksom om igen med allt vad det innebär.

Larmrapporterna från Kina hade i och för sig redan kommit men att det skulle slå så hårt mot Sverige kunde firma Rebecka och Åsa knappast ana. Alltså öppnades dörrarna trots att de båda insåg att det skulle bli en betydligt tuffare uppförsbacke än beräknat.

– Vi hade 150 kunder i registret och tänkte att några måste väl ändå komma in i butiken. Och det gjorde de, tillsammans med andra nyfikna som dessutom stödköpte en och annan grej, säger Rebecka Sandberg.

Sedan dess har det rullat på. Butiken har hittat sin plats och det går nu också att åter ha kontakt med de mindre textilföretag och skrädderier i Shanghai som levererar kläderna, leveranser som emellanåt fortsatt är påverkade av pandemin. Och någon inköpsresa till Kina finns ännu inte vid horisonten.

– Vi har klarat oss igenom det här och nu känns det som att vi kan klara allt. Företaget hade ju funnits något år men vi säger att det här är år noll, vi började liksom om igen med allt vad det innebär. Och det var ett högst medvetet val. Corona till trots sker det här på rätt tid och plats i våra liv, säger Rebecka Sandberg.

Kanske kan vi också bryta den till del lite negativa bilden som finns av Kina här i Sverige.

Det tuffa testet har inte på något sätt påverkat den grundläggande affärsidén om att vara specialiserade på kläder och varor från Kina, menar Åsa Delborn Olsson.

– Vi hämtar vår inspiration i Kina och kombinerar den med vår egen design. Det är en livsstilstanke som ska synas i butiken och som jag tror att vi är rätt unika med. Den upplevelse som vi haft kring kinesisk design och kultur vill vi gärna förmedla vidare. Kanske kan vi också bryta den till del lite negativa bilden som finns av Kina här i Sverige.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer