Christine Olsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det nya bonus malus-systemet

Miljöskatten som krossar klimatsmarta semestern

Husbilsägare riskerar att åka på en rejäl skattesmäll på grund av bonus-malus-systemet. ”Risken är att konsumenterna importerar begagnade husbilar istället”, säger branschexperten Mikael Blomqvist till fPlus.

Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, har bokat ett möte med finansdepartementet för att försöka stoppa en galopperande fordonsskatt på husbilar.

Bakgrunden är att bonus-malus-systemet som infördes i somras har fått oväntade effekter. Fram till juni 2018 låg fordonsskatten för en husbil på cirka 7 000 kronor om året. Skatten bestämdes efter en schablonberäkning.

När bonus-malus infördes i juli steg snittskatten till 14 500 kronor under de tre första åren. Orsaken är att det inte finns några ”bonushusbilar” eftersom husbilar är för tunga för att hamna i den kategorin. Skatteeffekten blev därför 100 procent högre.

”Släpper ut 50 procent mindre men skattar lika mycket”

I bonus-malus-systemet hamnar husbilar i samma skatteklass som personbilar och transportbilar. Men HRF menar att det slår snett eftersom husbilar i snitt körs 688 mil om året jämfört med 1 217 mil för personbilar och 1 380 mil för transportbilar.

– Vi släpper alltså ut 50 procent mindre men skattar lika mycket. Det är inget fel att branschen ska redovisa sina utsläpp men vi drabbas orättvist, säger Mikael Blomqvist.

Skatten galopperar – risk för ökade utsläpp

Men problemen stannar inte där. I höstas infördes en ny mätmetod för koldioxidutsläpp och från september i år befaras fordonsskatten för husbilar att stiga från 14 500 till någonstans mellan 23 000 och 28 000 kronor för de tre första åren.

Det gör att det hos svenska husbilsförsäljare numera kan stå tre fordon med skattebeloppen 7 000, 14 500 och 28 000, beroende på registreringsdatum och typgodkännande.

– Risken är att svenska konsumenter börjar importera begagnade husbilar från utlandet istället och dessa bilar är ju knappast miljövänligare. En annan risk är att svenskarna väljer andra semesterformer som charterresor, flyg till storstäder eller båtkryssningar som är betydligt mer klimatpåverkande än husbilar, säger Mikael Blomqvist.

Hoppas övertyga finansdepartementet

Husvagnsbranschens Riksförbund hoppas övertyga finansdepartementet vid ett möte i april att ändra reglerna.

– Det råder stor förvirring inom branschen om vad som gäller för skattelagstiftningen. Som det är nu riskerar skatteökningarna att leda till högre utsläpp, säger Mikael Blomqvist.

Dessutom fortsätter husvagnsregistreringarna i Sverige att sjunka. Totalt har de minskat med 15,6 procent i år, enligt färska siffror från HRF. Inte minst Kabe, som har en marknadsandel på 42 procent för husvagnar och 17 procent på husbilar i Sverige, Norge och Finland, har det tungt på börsen, rapporterar Dagens Industri på måndagen.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer