Läget i svenska skolan

”Matteresultaten sjunker för att undervisningen är flummig”

Forskare varnar för konsekvensen av svenska elevers sjunkande resultat i matematik och Expressens kulturredaktör Daniel Sjölin undrar i ett debattinlägg om det inte är bättre att barnen lär sig division i stället för att tänka fram den.

Utbildningsministern och Skolverkets före detta generaldirektör Anna Ekström oroar sig för att de sjunkande resultaten i matematik. Svenska elever presterar en bra bit under snittet och det syns tidigt i grundskolan.

Daniel Sjölin menar att den svenska skolan fokuserar mer på att få barnen att ”förstå” uppgifter snarare än att lära ut dem.

”Hur i helskotta går det för barn i denna flumskola 2.0? Det fanns ju inget konkret att lära sig, bara en högst flummig förståelse. Kan någon visa mig konkret forskning som bevisar att små barns hjärnor utvecklas snabbare och bättre av dessa luddiga sätt att ’lösa problem’, skriver han i Expressen.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer