Efter nyår åker många företag på en dubbel skattesmäll och tvingas betala extra tusenlappar för firmabilarna, skriver Byggnadsarbetaren.
fPlus har flera gånger tidigare berättat att det efter årsskiftet införs en ny mätmetod – WLTP – för att beräkna koldioxidutsläpp vilket innebär att skatten höjs med flera tusenlappar för vissa bilmodeller.
Många företagare i byggbranschen väljer att köra diesel- eller bensindrivna firmabilar, eftersom utbudet av el- och hybridbilar är dåligt i skåpbilsklassen. Byggnadsarbetaren har pratat med Thomas Erixon, ägare till Storstockholms Byggservice, som menar att den höjda fordonsskatten drabbar fel personer.
Företag med verksamhet i Stockholm åker dessutom på en dubbel skattesmäll. Vid årsskiftet höjs nämligen trängselskatten kraftigt och börjar tas ut tidigare på mornarna, vilket drabbar hantverkare.
– Det blir en extrakostnad, även till kunden. Vi måste fakturera vidare det här, annars går det inte, säger Thomas Eriksson till Byggnadsarbetaren.