Företagarcoachen - Sofia Hagelin

Hur ska man sälja till människor som inte vill ha fler saker?

För tjugo år sedan skedde det stora teknikskiftet när mobiltelefoni, internet och digitalisering tog fart. Ett skifte som påverkat hela världsekonomin, hur vi tar till oss information, hur vi handlar och till och med hur vi umgås. Jag tror att nästa stora skifte är på gång just nu. Och den handlar om vår konsumtion.

Svensken är konsumtionstrött. En undersökning som genomfördes i december av Novus på uppdrag av Tradera visade att 36 procent av svenskarna känner sig konsumtionströtta. De vill inte handla fler nya saker. En annan undersökning som gjordes på uppdrag av Världsnaturfonden förra året visade att 54 procent av svenskarna kan tänka sig ett konsumtionsfritt år där de endast köper förbrukningsvaror som mat.

Konsumtionströttheten beror såklart på en mängd saker, vi har till exempel sedan internets intåg fått tillgång till ett enormt utbud av konsumentprodukter. I mindre samhällen där man förr var begränsad till den lokala klädbutiken så finns nu hela världens mode ett par klick bort på skärmen.

Slit- och-släng kulturen har frodats

Flera branscher, t ex modebranschen gått från att skapa två kollektioner per år till att komma med nyheter i stort sett varje vecka. Slit- och-släng kulturen har frodats. Våra hem är överfulla med prylar och enligt en ny Demoskop-undersökning på uppdrag av Tradera uppskattade svenskarna att de i genomsnitt har 12 flyttkartonger med grejer hemma som de inte använder. Det har gjort att pendeln nu svänger tillbaka – många mår lite illa över sin överkonsumtion.

Klimatdebatten har blivit allt hetare

Samtidigt har klimatdebatten blivit allt hetare och miljösamvetet allt större hos svenskarna. Man ifrågasätter helt enkelt vad man själv kan göra för att stävja utvecklingen och där är konsumtionen en stor del av svaret. Och den här utvecklingen går oerhört snabbt. Greta Thunberg började demonstrera utanför riksdagen i höstas. För några veckor sedan blev hon inbjuden till Davos för att tala. Nu i mars lyckades hon engagera skolungdomar i över 100 länder att klimatstrejka. Och nu är hon nominerad till Nobels Fredspris.

Är så mycket mer än Greta

Men det är så mycket mer än Greta. Efter sommaren med extremhetta och enorma skogsbränder har alltfler blivit betänksamma över utvecklingen. Någonting skaver. Man börjar ifrågasätta sin livsstil, sitt resande och sin konsumtion. Begrepp som @aningslösainfluencers myntas. Många har fått nog nu och det är jag övertygad om kommer påverka hela konsumtionen de närmaste åren.

Det här kommer bli en utmaning för oss företagare

Det här kommer bli en utmaning för oss företagare. Det gäller att hitta sätt att möta dessa förändringar i attityder, för de kommer påverka vart  svensken väljer att spendera sina pengar. Jag tror att återbruk och second hand kommer öka. Jag tror att framsynta företag som idag bara säljer nya saker kommer erbjuda secondhand alternativ också.

Det kommer växa fram fler affärsmodeller kring att låna, hyra, laga och reparera. Kvalitet och hantverk kommer värderas högt och bli mer eftertraktat. Vad tror du? Vad gör du i ditt företag för att möta den klimatångestdrabbade och konsumtionströtta kunden? Det är hög tid att anpassa ditt kunderbjudande till de nya förutsättningarna. 

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer