Lars Pehrson/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nya höghastighetstågen

Hundratals miljarder i sjön – därför totalsågas regeringens prestigeprojekt

Regeringens mångmiljardsatsning är dömd att misslyckas innan den ens har börjat, varnar ekonomiprofessorn Maria Börjesson. ”Visst kommer det att ge avkastning, men kostnaderna kommer alltid att vara gigantiskt mycket större”, säger hon till fPlus.

När varningsklockorna nu klämtar allt högre för en kommande lågkonjunktur, har den rödgröna regeringen, med stöd av Centerpartiet, Liberalerna och Vänsterpartiet, valt att satsa 700 miljarder kronor på vägar och tåg och därmed åtagit sig Sveriges största infrastrukturinvestering i modern historia.

Det handlar bland annat om höghastighetståg där kortare restider mellan Stockholm, Göteborg och Malmö ska skapa ”en tydlig överflyttning av resor från flyg till tåg”, skriver regeringen på sin hemsida. Stambanorna för höghastighetståg beräknas kosta 230 miljarder kronor, enligt Trafikverkets kalkyler.

Men redan nu spås satsningen inte bli mer än ett prestigeprojekt med små tidsvinster, anser Maria Börjesson, professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter, vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Hon menar att den slår fel av två anledningar. Den ena utgår från ett samhällsekonomiskt perspektiv.

– Höghastighetstågen kommer i huvudsak att fokusera på långväga resande vilket är ett förhållandevis litet resande. Det flesta resor vi gör är regionalt och lokalt.

Berör inte alla

Hon lyfter exemplet med Stockholms tunnelbana där den dagliga trafiken är större än den årliga flygtrafiken mellan Göteborg och Stockholm.

– Höghastighetståg är väl bra för de som åker mellan storstäderna, ofta höginkomsttagare, som kommer att kunna resa snabbare. Men det är få personer på mindre orter och glesbygd som kommer att åka höghastighetståg. Visst kommer det att ge avkastning, men kostnaderna kommer alltid att vara gigantiskt mycket större, säger Börjesson.

Den andra anledningen är att de miljöpolitiska argumenten för tågsatsningar kommer att vara irrelevanta över tid.

– Det kan ta många decennier att hämta igen de enorma utsläppen av klimatgaser själva bygget ger upphov till, om det ens går överhuvud tagit, säger hon.

Som vanligt när det gäller infrastrukturprojekt handlar det om enorma tidsperioder. Därför är det förvånande att regeringen väljer att satsa mångmiljarder på tåg som utgår från en aktuell miljöpolitik med ett säkert utgångsdatum, enligt Börjesson.

– Det är konstigt att prata om klimatnyttan i tåg när hela transportsystemet är fossilfritt om 20–30 år. Tågen ska börja användas om 15-20 år och användas under de kommande 80 åren och då kommer kritiken mot fossildrivna transporter att vara passé. Då är det troligt att både flyg och bilar drivs av el, säger hon.

Felprioriterat område

Att regeringen väljer att tömma ladorna samtidigt som ekonomin bedöms växla ner är inte konstigt i sig. Men det är problematiskt att låsa in så mycket pengar på ett så felprioriterat område under så lång tid, anser Börjesson.

– Om det ska storsatsas på infrastruktur borde man främst använda dem för att lösa flaskhalsar i trafiktäta områden, att förbättra framkomligheten i glesbygden, eller att underlätta vardagen för vanligt folk som pendlar mellan arbete och bostad, säger hon.

Det finns också anledning att lägga stora offentliga resurser på att lösa klimatutmaningarna.

– Under så lång tid kommer elektrifiering och automatisering också behöva stöd – och det har mycket större potential att minska utsläppen och komma medborgare i hela landet till del.

Toppnyheter

Polisens tekniker på plats på spårvagnen. Peter Dejong / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Skottlossningen i Utrecht

Åklagare: Brev i flyktbil kan tyda på terrormotiv

Ett brev som hittats i den flyktbilen som den misstänkte gärningsmannen använde i Utrecht kan tyda på terrormotiv, anser nederländska åklagare enligt AFP.

Polisen meddelar även på Twitter att man inte har hittat några direkta kopplingar mellan offren och den misstänkte gärningsmannen Gökmen Tanis.

Tre människor dödades och fem skadades i skottlossningen på en spårvagn i staden. De tre som dödades var en 19-årig kvinna och två män, 28 och 49 år gamla.

Det har tidigare förekommit uppgifter om att dådet kan ha varit familjerelaterat och att Tanis ska ha känt den kvinna som sköts.

Utöver den misstänkte gärningsmannen har ytterligare två personer gripits.

Igår 10:53
Spårvagnen på vilken gärningsmannen öppnade eld. JOHN THYS / AFP
Skottlossningen i Utrecht

Utrecht i chock efter dådet: Flaggor vajar på halv stång

Flaggorna vajar på halv stång i Utrecht i Nederländerna efter gårdagens trippelmord på en spårvagn i staden. Tillfälliga kriscentrum har öppnats för allmänheten.

37-årige Gökmen Tanis misstänks ha öppnat eld på spårvagnen men motivet bakom gärningen är ännu okänt. En stor anti-terrorinsats pågick i Utrecht men det finns också teorier om att gärningsmannen har en familjekoppling till ett av offren.

Delar av staden stängdes ner och polis uppmanade skolor att hålla dörrarna stängda samt människor att hålla sig inomhus.

Igår 06:49
Läs mer om Skottlossningen i Utrecht
En familj letar efter sin son som begravdes i leran. Tsvangirayi Mukwazhi / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Cyklonen Idai

Dödstalet stiger till över 200 till följd av cyklonen

Cyklonen Idai har skördat minst 200 offer, säger Moçambiques president Filipe Nyusi enligt AFP. Dödssiffran har skrivits upp efter att fler kroppar har hittats.

– Vi har redan mer än 200 döda, och nästan 350 000 människor befinner sig i farozonen, säger Nyusi efter ett möte med ministrarna i staden Beira.

Efter en flygtur över området häromdagen varnade Nyusi för att dödssiffran kan komma att stiga till över 1 000.

Igår 18:53
Bild från Zimbabwe i dag. Tsvangirayi Mukwazhi / TT NYHETSBYRÅN
Cyklonen Idai

”Desperata människor klamrar sig fast i hustaken”

Världen har fortfarande inte förstått vidden av katastrofen i sydöstra Afrika, varnar myndigheter i Moçambique, Zimbabwe och Malawi som drabbats värst av cyklonen Idai.

Riskerna i länderna, som allihop är mycket fattiga, är flera. Dels kommer det inom kort råda mat- och vattenbrist eftersom nödhjälpen inte kommer fram på grund av förstörd infrastruktur. Dessutom är risken för sjukdomar hög när vattnet förorenas, skriver nyhetsbyrån.

Samtidigt är många människor i behov av akut hjälp att ta sig ifrån de drabbade områdena.

– På många platser syns det inte ens några trädtoppar eller hustak, på andra klamrar sig människor fast i hustak i en desperat väntan på att få hjälp, säger Rädda barnens chef i Moçambique Machiel Pouw.

Igår 17:57
Soldat delar ut mat i Chimanimani. Tsvangirayi Mukwazhi / TT NYHETSBYRÅN
Cyklonen Idai

Genombrott i Zimbabwe: Nu når viss nödhjälp fram

Stormfloder och översvämningar har gjort delar av Zimbabwe och Moçambique omöjliga att nå med nödhjälp efter cyklonen Idai.

Men i Zimbabwe har vissa genombrott i hjälparbetet nu kunnat ske, skriver Al Jazeera. Även om förstörd infrastruktur fortsatt stoppar militären och biståndsorganisationer i de värst drabbade områdena märks en förbättring av situationen i vissa regioner.

I de östra delarna av distriktet Chimanimani har armén kunnat dela ut basvaror och mat till hundratals familjer i byar som tidigare inte har kunnat nås. Hundratals skolbarn har med hjälp av helikopter också kunnat evakueras från en skola som begravts i ett jordskred.

Igår 05:50
Läs mer om Cyklonen Idai
Valanalysen presenterades tidigare i dag. Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
Socialdemokraternas framtid

Ledare: S står inför vägval som riskerar klyva partiet

Det finns en hel del att lära av Socialdemokraternas valanalys, skriver Hans Bülow i socialdemokratiska Sydöstran. Men han konstaterar också att den fråga som dominerar den nya mandatperioden, klimatet, inte finns med i analysen.

”Det borde den varit. Kanske blir valanalysen därför en ny hyllvärmare till slut”, skriver Bülow.

Migrationsfrågan får i stället stort utrymme, skriver Petter Birgersson i liberala Trelleborgs Allehanda. Han menar att partiet står inför ett historiskt vägval: att återfå väljare som gått till SD eller att leta väljare i nya grupper. Han tror att en framtida S-revolt kan starta i Skåne.

”Att ha anti-sd-retorik som främsta valmagnet har inte fungerat på många år i skånska kommuner”, skriver han.

Frågan klyver socialdemokratin, skriver också Fredrik Haage i moderata Smålandsposten, som slår fast att många väljare uppfattar den som en central framtidsfråga.

Igår 19:51
Maja Suslin/TT / TT NYHETSBYRÅN
Socialdemokraternas framtid

SSU: Partiets väljare dör och vi lockar inte unga

Socialdemokraternas väljarkår och medlemsbas håller på att dö ut och partiet attraherar inte unga, säger SSU-ordförande Philip Botström till Aftonbladet.

– Tyvärr lämnar valanalysgruppen inga skarpa rekommendationer för hur partiet ska vända den trenden, säger Botström till tidningen.

Han tycker att partiets valanalysgrupp gör det ”lite väl enkelt” när den konstaterar att partiet i framtiden måste locka fler unga väljare. Ungdomsförbundets ordförande tycker själv att partiet måste lyfta fram fler unga på listorna och inte bara se unga som en tillgång när det vankas dörrknackning under valrörelsen.

– Sossarna måste sluta se unga medlemmar i partiet som kuttersmycken, säger han.

Igår 15:01
Ulf Bjereld, Nasra Ali, Sören Juvas. TT
Socialdemokraternas framtid

S-profiler: Partiet bottnade inte i den nya retoriken

Socialdemokraterna sa vad man trodde att väljarna i valrörelsen ville höra om migrationen och använde en ny, hårdare retorik som varken medlemmarna eller partiet bottnade i. Det skriver S-profilerna Nasra Ali, Ulf Bjereld och Sören Juvas i en debattartikel i Aftonbladet.

De vänder sig emot partiets valanalysgrupps beskrivning av att S inte i tid presenterat en ”tillräckligt stram” migrationspolitik.

”Väljarna genomskådade ihåligheten, ifrågasatte trovärdigheten och misstrodde partiets politik”, konstaterar debattörerna.

Igår 14:44
Läs mer om Socialdemokraternas framtid
Jessica Taylor / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Brexit - förhandlingarna

May ska be om mer tid – 29 mars är inte längre möjligt

Theresa May kommer att skriva till Europeiska rådets ordförande Donald Tusk innan veckans toppmöte, som börjar på torsdag, och begära en uppskjutning av brexit. En talesperson för brittiska regeringen säger att det inte längre är möjligt att lämna EU som planerat den 29 mars, skriver Bloomberg på Twitter.

Om britterna ber om mer tid måste man också presentera ett tydligt skäl till detta, säger EU:s chefsförhandlare Michel Barnier på en presskonferens. Knäckfrågorna kommer då att vara om ett senareläggande kommer att öka sannolikheten för att få igenom ett avtal eller om Storbritannien vill ha mer tid för att ändra på förslaget, skriver The Guardian.

– En förlängning förlänger osäkerheten. Osäkerhet medför kostnader för företag och andra. Det innebär också politiska kostnader för EU, sa han.

May anser samtidigt att Storbritannien har hamnat i ett krisläge i frågan om brexit sedan parlamentets talman John Bercow under måndagen meddelat att han kommer stoppa ytterligare omröstningar om regeringens förslag till utträdesavtal.

Igår 16:31
Rumäniens utreikesminister Geuorge Ciamba i samtal med Hans Dahlgren (S) i Bryssel i dag. Virginia Mayo / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Brexit - förhandlingarna

”Stora frågetecken kring vad britterna vill göra”

Har du svårt att hänga med i de senaste turerna kring Storbritanniens EU-utträde? Du är inte ensam.

– Det är fortfarande stora frågetecken kring vad den brittiska regeringen vill göra, säger Sveriges EU-minister Hans Dahlgren (S) till Ekot.

Storbritanniens premiärminister Theresa May ska inom kort skicka ett brev till Europeiska rådets ordförande Donald Tusk för att begära mer tid för brexitförhandlingarna. Det måste i sådana fall finnas ett syfte med en sådan förlängning, menar Dahlgren.

– Vad man inte vill är ju att efter en lång förlängningsperiod så ska man ha samma situation som just nu, alltså samma osäkerhet om vad som blir nästa steg, säger han till radion.

Igår 20:56
Theresa May och Angela Merkel  Markus Schreiber / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Brexit - förhandlingarna

Merkel: ”Kommer kämpa till sista möjliga stund”

Angela Merkel säger att hon kommer att ”kämpa till sista möjliga stund” för att nå en ordnad brexit, rapporterar AFP.

Den tyska förbundskanslern menar att Tysklands, Europas och EU:s intressen nu sätts på spel.

– Jag kommer att kämpa till den sista timmen innan deadline den 29 mars, för att vi ska kunna nå en ordnad brexit. Vi har inte mycket tid, men vi har fortfarande ett par dagar, säger Merkel under en konferens i Berlin.

Igår 11:59
Läs mer om Brexit - förhandlingarna

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer