Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det svenska skattetrycket

Här är nya reseavdraget – så hårt drabbas du

Regeringens utredning om nya regler för reseavdrag presenteras under onsdagen. Men redan nu varnar en expert i utredningen för en rejäl skattesmäll. ”Hela idén är feltänkt från början. Förslagen innebär en drastisk försämring för arbetspendlare”, säger en expert till fPlus.

Regeringen har offentliggjort förslagen från utredningen om nya regler för reseavdrag. Men en expert i utredningen varnar redan nu för att de lagda förslagen kommer att slå stenhårt mot både arbetspendlare och företag som brottas med kompetensbrist. Inte minst landsbygden drabbas av ytterligare en smocka, menar Johan Lidefelt, nationalekonom på Svenskt Näringsliv och expert i utredningen. Totalt 200 000 människor, som i dag är berättigade till avdraget, kommer att falla ur reseavdragssystemet till följd av de förändringar som föreslås.

– Vi är kritiska mot förslaget och vill inte att det går igenom, säger Johan Lidefelt.

10 000 till 20 000 kronor i ökad skatt – per år

Det nya reseavdraget innebär bland annat att avdraget för resor till och från jobbet ändras så att det blir avståndsbaserat istället för att tidsvinster tas i beaktande vid inkomstbeskattningen. En skattereduktion på 60 öre ska ges för den del av avståndet som överstiger tre mil men understiger 8 mil, berättar han.

– Det kommer att bli tufft för de som måste åka bil. Alla som har kortare väg än tre mil förlorar alltså helt möjligheten till avdraget. Inom denna grupp finns många personer som inte kan resa kollektivt till arbetet på ett rimligt sätt.

– Dessutom skruvas avdragsrätten ned i kronor, vilket gör att hela avdraget blir mycket mindre värt för alla som idag betalar statlig inkomstskatt ovanpå kommunalskatten. För alla dessa personer innebär förslaget att det lönar sig ännu sämre att arbeta än idag. För en arbetspendlare kan det handla om 10 000 till 20 000 kronor per år i ökad skatt, fortsätter han.

”De som ligger på gränsen får det väldigt tufft”

Regeringen föreslår visserligen en så kallad komplementsregel för att mildra effekterna för vissa grupper som kommer att drabbas för hårt av de nya reglerna. Men enligt Johan Lidefelt är det en droppe i havet, som inte alls motsvarar smällen som delas ut. Bara 50 procent i landsbygdskommuner kommer att uppfylla kravet, minst 2,5 timmes tidsvinst, för att få nyttja komplementsregeln, menar han.

– De som ligger på gränsen får det väldigt tufft. Säg att du har 2,5 mil till jobbet och det inte finns vettiga alternativ med kollektivtrafiken, och att du bara gör en tidsvinst på två timmar med bilen. Då hamnar du helt utanför systemet, hela reseavdraget försvinner, säger han.

– Eller säg att du har fem mil enkel väg till jobbet, men inte uppfyller komplementsregeln. Då kan det handla om en skärpning på omkring 9 500 kronor. Vid en sträcka på tio mil blir skatteskärpningen 22 000 kronor om året, fortsätter han.

Liten miljönytta - en miljard för skattebetalarna

Tanken med de nya reglerna är att avdraget ska ta hänsyn till miljön, men miljövinsterna är små, enligt Johan Lidefelt som påpekar att själva tanken med reseavdraget är att människor ska kunna ta bilen till och från jobbet när andra resealternativ saknas. Kompetensförsörjningen på landsbygden är helt beroende av detta, menar han.

Enligt utredningen skulle koldioxidutsläppen minska med de nya reglerna, men i begränsad skala. 220 000 ton är bedömningen, vilket motsvarar en dryg procent av vägtrafikens utsläpp. Men det skulle ske till en kostnad av cirka en miljard kronor för skattebetalarna, betonar Johan Lidefelt.

– Förslaget innebär alltså en kostnad på cirka 4 500 kronor för att minska koldioxidutsläppen med ett ton. Det finns betydligt effektivare sätt att minska utsläppen på, vilket även Trafikverkets siffror visar. Deras modeller visar att det samhällsekonomiska värdet av ett ton minskade koldioxidutsläpp är 1 300 kronor, det vill säga nästan fyra gånger mindre än den kostnad som följer av utredningens förslag, säger han.

Enligt Sweco, som utredningen har anlitat för att räkna på miljövinsterna, så värderas de till 0,38 miljarder kronor 2021, vilket ska ställas mot att de samhällsekonomiska kostnaderna för bilpendlarna ökar med 2,4 miljarder under samma period.

– Miljönyttan är väldigt liten i förhållande till de samhällsekonomiska kostnaderna. Det finns effektivare sätt. Klimatutsläppen från arbetsresor kan fortsätta att minska genom exempelvis elektrifiering av fordonsflottan och teknikomställningen. Det har inte beaktats tillräckligt i utredningen, säger Johan Lidefelt.

Varför tror du att regeringen trots allt driver den här linjen?

– Jag tror att det handlar om att politikerna vill visa att de gör många saker, snarare än att göra rätt saker. Sedan finns det en uppfattning om att det fuskas med reseavdraget, och det är sant att det finns ett skattefel. Men att avdraget oavsiktligt används fel är inte samma sak som fusk. Och utredningens förslag kommer ju inte heller tillrätta med skattefelet, säger han.

Drastisk försämring för arbetspendlare

Johan Lidefelt är märkbart orolig för konsekvenserna av det nya avståndsbaserade systemet. Enligt Sweco kommer arbetspendlingen på avstånd mellan 3 och 10 mil minska med 12 procent totalt och 15 till 16 procent i landsbygdskommuner. Konsekvenserna för näringslivet och sysselsättningen är allvarliga, varnar han.

– Förslagen innebär en drastisk försämring för arbetspendlare, som dessutom backas upp av siffror. Hela idén med ett avståndsbaserat system är feltänkt från början. Nu har vi svart på vitt att det försvårar arbetspendlingen och kompetenskrisen utan att det vägs upp av miljövinster, säger han.

Han hoppas och tror att politikerna tvingas tänka om när de inser att pendlare i glesbygd drabbas orimligt hårt istället för att gynnas av systemet. Som ju är tanken med reseavdraget.

– När de inser det och ser att miljövinsterna är väldigt små får de nog kalla fötter, säger han.

Här är detaljerna om nya reseavdraget:

  • Reseavdragskommittén föreslår bland annat att avdraget för resor till och från arbetet bör ändras från ett avdrag vid inkomstbeskattningen till att en skattelättnad ges i form av en avståndsbaserad skattereduktion.
  • Skattereduktion med 60 öre per kilometer ska ges för den del av avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som överstiger 30 kilometer men uppgår till högst 80 kilometer. Härutöver föreslår kommittén att skattereduktionen delvis ska beräknas på ett annorlunda sätt vid bristfällig kollektivtrafik.
  • Med bristfällig kollektivtrafik avses situationen när den skattskyldige gör en tidsvinst genom att använda bil i stället för kollektivtrafik med minst 2 timmar och 30 minuter per dag. I dessa fall ska skattereduktion ges med 60 öre per kilometer för den del av avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som överstiger 30 kilometer men uppgår till högst 150 kilometer.
  • Dessutom ska det ges ett fast tillägg om 20 kronor per resdag om avståndet enkel väg är 30 kilometer eller längre. 
  • Samtliga skattebetalare med mindre än 3 mil till arbetet skulle med utredningens förslag förlora möjligheten att göra reseavdrag. Inom denna grupp finns många personer som inte kan resa kollektivt till arbetet på ett rimligt sätt. För dem innebär förslaget enligt utredningen en skatteskärpning på mellan 4 000 och 6 400 kronor per år.
  • Skatteskärpningen till följd av förslaget för en person som arbetspendlar fem mil med bil uppgår enligt betänkandet till 9 400 kronor per år. Vid en sträcka på tio mil blir skatteskärpningen 22 000 kronor om året om tidsvinstkravet i komplementsregeln inte uppfylls.
  • Enligt utredningen kan överkompensationen uppgå till 3 000–4 000 kronor per år beroende på biljettpriserna i kollektivtrafiken.

Toppnyheter

Diplomaten Bill Taylor vittnar inför kongressen. OLIVIER DOULIERY / AFP
Anklagelserna mot Trump

Analyser: Förhörsuppgifter om Sondland underminerar Donald Trumps påstående

Demokraten Adam Schiff, ordförande för representanthusets underrättelseutskott, är den som leder de första offentliga utfrågningarna i riksrättsprocessen mot Trump.

Fox News-ankaret Mark Levin kritiserar på Twitter Schiff för att ha gjort en mediacirkus av utfrågningarna och ifrågasätter att de vittnen som kallats inte har haft någon direktkontakt med Trump om Ukraina.

”De vittnar villigt om vad andra ska ha tänkt och sagt”, twittrar Levin.

CNN:s analytiker Stephen Collinson menar att det faktum att det över huvud taget pågår en riksrättsprocess är något av en nationell tragedi och påminner om att tidigare presidenten Richard Nixon valde att avgå innan han ställdes inför riksrätt.

”De kommande månaderna kommer ärra Amerika i år framöver” skriver Collinson.

Washington Posts Aaron Blake tar fasta på uppgifterna om Trumps kontakter med EU-ambassadören Gordon Sondland – de två ska ha talat i telefon om Ukraina.

”Det underminerar Trumps påstående i förra veckan om att han inte var närmare bekant med Sondland”, skriver Blake.

25 min
Donald Trump. Yuri Gripas / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Trump: Jag är för upptagen för att se på ”häxjakten”

Amerikanska medier direktsänder de första offentliga förhören i kongressen gällande riksrättsprocessen mot Donald Trump och vad toppdiplomaterna Bill Taylor och George Kent säger analyseras av experter. Men presidenten själv följer inte de tv-sända utfrågningarna.

– Han har möten i ovala rummet. Han tittar inte. Han jobbar, säger Stephanie Grisham, talesperson för Vita huset, enligt AFP.

I en kommentar säger Trump att han är ”för upptagen” för att titta på ”häxjakten”.

Under förhöret har Bill Taylor bland annat sagt att enligt hans stabs uppgifter brydde sig presidenten mer om Biden-utredningen än om Ukraina.

I dag tar Trump emot Turkiets president Erdogan i Washington D.C. och väntas hålla en presskonferens under kvällen, svensk tid.

3 tim
Bill Taylor och George Kent under förhören i kongressen. OLIVIER DOULIERY / AFP
undefined

Två nya vittnen kallas in – ska höras senare i veckan

Den amerikanska kongressens underrättelseutskott har kallat ytterligare två personer att vittna i den riksrättsprocess som pågår gällande Donald Trumps kontakter med Ukraina, rapporterar CNN.

Förhören kommer att hållas bakom stängda dörrar senare i veckan och det är David Holmes, medarbetare till diplomaten Bill Taylor, samt Mark Sandy, som jobbar på presidentkansliets förvaltnings- och budgetbyrå.

Bill Taylor berättade under sitt förhör inför kongressen på onsdagen att David Holmes var den som informerade honom om det samtal som ambassadören Gordon Sondland haft med Trump. Efter det samtalet ska Sondland sagt att Trump frågat om Biden-utredningen och att Ukraina var redo att gå vidare med den.

2 tim
Läs mer om Anklagelserna mot Trump
Claudio Bresciani/TT / TT NYHETSBYRÅN
Framtidens arbetsmarknad

”EU:s sociala pelare är ett riktigt stolpskott”

När riksdagen höll EU-debatten i samband med medlemskapets 25-årsjubileum, borde politikerna ha lagt mer tid på att diskutera frågan om EU:s sociala pelare – en plan som åter är är på tapeten när EU-kommissionens nya chef Ursula von der Leyen nu förespråkar europeiska minimilöner. , skriver DN:s ledarredaktion.

Den här formen av EU-federalism riskerar att inskränka på den svenska arbetsmarknadsmodellen, byggd på överenskommelser mellan fack och arbetsgivare. En modell som gett landet stabilitet, få strejker och hygglig löneutveckling, heter det.

Samtidigt försöker statsminister Stefan Löfven sitta på båda stolar mellan EU och Sverige. Å ena sidan stod han värd för det sociala toppmötet i samband med EU-toppmötet i Göteborg 2017, trots att Sverige borde sagt nej. Å andra upprepade han flera gånger i debatten att den svenska modellen är bäst i världen.

43 sek
Lena Micko. Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Ministern efter SCB-mötet: Misstag får inte upprepas

Misstagen i Statistiska centralbyråns statistikinsamling får inte upprepas. Det var civilminister Lena Mickos (S) budskap när hon träffade SCB:s generaldirektör Joakim Stymne i dag.

”Det här handlar om tilltron till myndigheten och en grundläggande utgångspunkt är att statistiken ska vara kvalitetssäkrad”, säger Micko i ett uttalande enligt TT.

Tidigare i veckan avslöjade Aftonbladet oegentligheter hos konsultbolaget Evry, vars felaktiga rådata låg bakom felen i arbetslösthetssiffrorna.

4 tim
Karin Wesslén / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

”Ta SCB:s missar på allvar”

Efter haveriet när Statistiska centralbyrån, via konsultföretaget Evry, redovisat felaktiga arbetslöshetssiffror kvarstår frågetecken kring rutinerna gällande upphandling och kvalitetssäkring. Det skriver Sydsvenskans ledarredaktion.
”Visst slog myndigheten själv larm om de felaktiga siffrorna så snart de kom till dess kännedom, men trovärdigheten har tagit skada. En myndighet som jobbar med avancerade statistiska metoder och återger sina resultat på decimalen kan inte kosta på sig att förknippas med felaktigheter”, skriver de och varnar för att ett urholkat förtroende i det långa loppet kan bli ett demokratiproblem.

Idag 09:11
Läs mer om Framtidens arbetsmarknad
Stefan Jerrevång/TT / TT NYHETSBYRÅN
Arbetskraftsinvandringen

”Låt inte LO diktera villkoren för arbetskraftsinvandring”

Socialdemokraterna ror dit LO:s vilja bor, skriver krönikören Birgitta Ohlsson i Arbetsmarknadsnytt. Hon oroas över att LO får allt för stort inflytande över arbetskraftsinvandringen i en tid där kompetensbristen är det största tillväxthindret bland småföretag.

”Icke-socialistiska partier – borgerliga, liberala, konservativa och gröna – måste visa större ideologiskt självförtroende än att låta LO diktera svensk arbetsmarknad. Och trots att socialdemokraterna i riksdagsutskott uttryckt en önskan om att kompetensutvisningar ska upphöra så händer ingenting”, skriver Ohlsson.

Hon fortsätter:

”Vill vi verkligen tillbaka till åren före 2008, då arbetstillstånd beviljades för personer från länder utanför EU endast i de yrken där LO definierade arbetskraftsbrist?”

6 tim
M:s migrationspolitiska talesperson Maria Malmer Stenergard och Ulf Kristersson. Arkivbild. Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Moderaterna vill strama åt arbetskraftsinvandringen

Moderaterna planerar att lägga ett förslag om att drastiskt minska arbetskraftsinvandringen, säger partiledaren Ulf Kristersson till DI.

Bland annat vill Kristersson se över regeln som innebär att en person kan komma till Sverige för ett deltidsjobb med 13 000 kronor i månadslön – och samtidigt ta med sina familjemedlemmar utan att de säkrat försörjning.

– Omedelbart får man till exempel se att det är försörjningskrav på anhöriga till arbetskraftsinvandrare som kommer hit, säger han.

Han anser också att enklare jobb som exempelvis bärplockning bör gå till personer som redan bor i Sverige.

5 tim
Sveriges regler om arbetskraftsinvandring infördes av Fredrik Reinfeldts alliansregering. Claudio Bresciani / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Alliansens linje om arbetskraftsinvandring nära spricka

Det är inte bara KD som vill skärpa de liberala reglerna om arbetskraftsinvandring, även andra gamla allianspartier vacklar, skriver SvD.

Sveriges generösa regelverk för arbetskraftsinvandring infördes av regeringen Reinfeldt. Behovsprövningen mot arbetsmarknaden avskaffades och det är numera företagen själva som avgör om personal behöver rekryteras från utlandet. Medan flyktingpolitiken skärptes kraftigt i samband med den stora flyktingvågen 2015, har det liberala regelverket för arbetskraftsinvandring i huvudsak bestått, skriver SvD.

Vänsterpartiet och Socialdemokraterna är kritiska till systemet och justitieminister Morgan Johansson vill låta en utredning hitta lösningar på problemen.

Nu syns också en omsvängning hos den gamla Alliansen. KD och M vill skärpa de liberala reglerna för arbetskraftsinvandring. Liknande tankar finns hos L, skriver SvD.

10 nov
Läs mer om Arbetskraftsinvandringen

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer