Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det svenska skattetrycket

Här är nya reseavdraget – så hårt drabbas du

Regeringens utredning om nya regler för reseavdrag presenteras under onsdagen. Men redan nu varnar en expert i utredningen för en rejäl skattesmäll. ”Hela idén är feltänkt från början. Förslagen innebär en drastisk försämring för arbetspendlare”, säger en expert till fPlus.

Under onsdagen offentliggörs förslagen från regeringens utredning om nya regler för reseavdrag. Men en expert i utredningen varnar redan nu för att de lagda förslagen kommer att slå stenhårt mot både arbetspendlare och företag som brottas med kompetensbrist. Inte minst landsbygden drabbas av ytterligare en smocka, menar Johan Lidefelt, nationalekonom på Svenskt Näringsliv och expert i utredningen. Totalt 200 000 människor, som i dag är berättigade till avdraget, kommer att falla ur reseavdragssystemet till följd av de förändringar som föreslås.

– Vi är kritiska mot förslaget och vill inte att det går igenom, säger Johan Lidefelt.

10 000 till 20 000 kronor i ökad skatt – per år

Det nya reseavdraget innebär bland annat att avdraget för resor till och från jobbet ändras så att det blir avståndsbaserat istället för att tidsvinster tas i beaktande vid inkomstbeskattningen. En skattereduktion på 60 öre ska ges för den del av avståndet som överstiger tre mil men understiger 8 mil, berättar han.

– Det kommer att bli tufft för de som måste åka bil. Alla som har kortare väg än tre mil förlorar alltså helt möjligheten till avdraget. Inom denna grupp finns många personer som inte kan resa kollektivt till arbetet på ett rimligt sätt.

– Dessutom skruvas avdragsrätten ned i kronor, vilket gör att hela avdraget blir mycket mindre värt för alla som idag betalar statlig inkomstskatt ovanpå kommunalskatten. För alla dessa personer innebär förslaget att det lönar sig ännu sämre att arbeta än idag. För en arbetspendlare kan det handla om 10 000 till 20 000 kronor per år i ökad skatt, fortsätter han.

”De som ligger på gränsen får det väldigt tufft”

Regeringen föreslår visserligen en så kallad komplementsregel för att mildra effekterna för vissa grupper som kommer att drabbas för hårt av de nya reglerna. Men enligt Johan Lidefelt är det en droppe i havet, som inte alls motsvarar smällen som delas ut. Bara 50 procent i landsbygdskommuner kommer att uppfylla kravet, minst 2,5 timmes tidsvinst, för att få nyttja komplementsregeln, menar han.

– De som ligger på gränsen får det väldigt tufft. Säg att du har 2,5 mil till jobbet och det inte finns vettiga alternativ med kollektivtrafiken, och att du bara gör en tidsvinst på två timmar med bilen. Då hamnar du helt utanför systemet, hela reseavdraget försvinner, säger han.

– Eller säg att du har fem mil enkel väg till jobbet, men inte uppfyller komplementsregeln. Då kan det handla om en skärpning på omkring 9 500 kronor. Vid en sträcka på tio mil blir skatteskärpningen 22 000 kronor om året, fortsätter han.

Liten miljönytta - en miljard för skattebetalarna

Tanken med de nya reglerna är att avdraget ska ta hänsyn till miljön, men miljövinsterna är små, enligt Johan Lidefelt som påpekar att själva tanken med reseavdraget är att människor ska kunna ta bilen till och från jobbet när andra resealternativ saknas. Kompetensförsörjningen på landsbygden är helt beroende av detta, menar han.

Enligt utredningen skulle koldioxidutsläppen minska med de nya reglerna, men i begränsad skala. 220 000 ton är bedömningen, vilket motsvarar en dryg procent av vägtrafikens utsläpp. Men det skulle ske till en kostnad av cirka en miljard kronor för skattebetalarna, betonar Johan Lidefelt.

– Förslaget innebär alltså en kostnad på cirka 4 500 kronor för att minska koldioxidutsläppen med ett ton. Det finns betydligt effektivare sätt att minska utsläppen på, vilket även Trafikverkets siffror visar. Deras modeller visar att det samhällsekonomiska värdet av ett ton minskade koldioxidutsläpp är 1 300 kronor, det vill säga nästan fyra gånger mindre än den kostnad som följer av utredningens förslag, säger han.

Enligt Sweco, som utredningen har anlitat för att räkna på miljövinsterna, så värderas de till 0,38 miljarder kronor 2021, vilket ska ställas mot att de samhällsekonomiska kostnaderna för bilpendlarna ökar med 2,4 miljarder under samma period.

– Miljönyttan är väldigt liten i förhållande till de samhällsekonomiska kostnaderna. Det finns effektivare sätt. Klimatutsläppen från arbetsresor kan fortsätta att minska genom exempelvis elektrifiering av fordonsflottan och teknikomställningen. Det har inte beaktats tillräckligt i utredningen, säger Johan Lidefelt.

Varför tror du att regeringen trots allt driver den här linjen?

– Jag tror att det handlar om att politikerna vill visa att de gör många saker, snarare än att göra rätt saker. Sedan finns det en uppfattning om att det fuskas med reseavdraget, och det är sant att det finns ett skattefel. Men att avdraget oavsiktligt används fel är inte samma sak som fusk. Och utredningens förslag kommer ju inte heller tillrätta med skattefelet, säger han.

Drastisk försämring för arbetspendlare

Johan Lidefelt är märkbart orolig för konsekvenserna av det nya avståndsbaserade systemet. Enligt Sweco kommer arbetspendlingen på avstånd mellan 3 och 10 mil minska med 12 procent totalt och 15 till 16 procent i landsbygdskommuner. Konsekvenserna för näringslivet och sysselsättningen är allvarliga, varnar han.

– Förslagen innebär en drastisk försämring för arbetspendlare, som dessutom backas upp av siffror. Hela idén med ett avståndsbaserat system är feltänkt från början. Nu har vi svart på vitt att det försvårar arbetspendlingen och kompetenskrisen utan att det vägs upp av miljövinster, säger han.

Han hoppas och tror att politikerna tvingas tänka om när de inser att pendlare i glesbygd drabbas orimligt hårt istället för att gynnas av systemet. Som ju är tanken med reseavdraget.

– När de inser det och ser att miljövinsterna är väldigt små får de nog kalla fötter, säger han.

Här är detaljerna om nya reseavdraget:

  • Reseavdragskommittén föreslår bland annat att avdraget för resor till och från arbetet bör ändras från ett avdrag vid inkomstbeskattningen till att en skattelättnad ges i form av en avståndsbaserad skattereduktion.
  • Skattereduktion med 60 öre per kilometer ska ges för den del av avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som överstiger 30 kilometer men uppgår till högst 80 kilometer. Härutöver föreslår kommittén att skattereduktionen delvis ska beräknas på ett annorlunda sätt vid bristfällig kollektivtrafik.
  • Med bristfällig kollektivtrafik avses situationen när den skattskyldige gör en tidsvinst genom att använda bil i stället för kollektivtrafik med minst 2 timmar och 30 minuter per dag. I dessa fall ska skattereduktion ges med 60 öre per kilometer för den del av avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som överstiger 30 kilometer men uppgår till högst 150 kilometer.
  • Dessutom ska det ges ett fast tillägg om 20 kronor per resdag om avståndet enkel väg är 30 kilometer eller längre. 
  • Samtliga skattebetalare med mindre än 3 mil till arbetet skulle med utredningens förslag förlora möjligheten att göra reseavdrag. Inom denna grupp finns många personer som inte kan resa kollektivt till arbetet på ett rimligt sätt. För dem innebär förslaget enligt utredningen en skatteskärpning på mellan 4 000 och 6 400 kronor per år.
  • Skatteskärpningen till följd av förslaget för en person som arbetspendlar fem mil med bil uppgår enligt betänkandet till 9 400 kronor per år. Vid en sträcka på tio mil blir skatteskärpningen 22 000 kronor om året om tidsvinstkravet i komplementsregeln inte uppfylls.
  • Enligt utredningen kan överkompensationen uppgå till 3 000–4 000 kronor per år beroende på biljettpriserna i kollektivtrafiken.

Toppnyheter

Henrik Olsson Lilja. Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN
Gripandet av ASAP Rocky

Asap Rockys förre advokat: ”Regeringen bör kritiseras”

Svenska häktningsförhandlingar är fria från insyn och misstänkta personer blir enkelt uttryckt häktade om åklagaren vill det. Det skriver advokat Henrik Olsson Lilja, som initialt försvarade Asap Rocky, på DN Debatt.

Den internationella kritiken och de otaliga rapporterna verkar inte ge resultat, skriver Olsson Lilja. Han vill nu se nya avgöranden från Högsta domstolen och ett ökat tempo i lagstiftningsarbetet från justitieminister Morgan Johansson (S).

”Regeringen bör med fog kritiseras och det är bara förvånande att det ska krävas en amerikansk världsstjärna för att denna viktiga fråga ska komma upp på bordet”, skriver han.

Igår 19:42
Asap Rocky och bild från Kronobergshäktet där han för nuvarande sitter. TT
undefined

”Sverige nästan ensamt om att inte ha maxtid i häktet”

Fallet Asap Rocky ger oss en anledning att diskutera de långa häktningstiderna som Sverige har fått kritik för, skriver advokaten Svante Thorsell i Göteborgs-Posten. Han menar att Sverige är det enda land i Europa, med undantag för Albanien, som inte har någon maxtid för hur länge en person kan hållas frihetsberövad utan rättegång.

”Inte ens i den senaste revisionen av lagen brydde sig Sverige om att ta åt sig av kritiken och ändra lagen. Av de närmare 10 000 personer som häktas årligen var 21 frihetsberövade i mer än 361 dagar”, skriver Thorsell, och tillägger att flera har suttit häktade i över tre år.

Men Asap Rocky behöver inte oroa sig alltför mycket, skriver Thorsell, som menar att det i själva verket är ett ”dussinmål” som snart är avklarat.

Igår 16:27
Asap Rocky.  PATRICK KOVARIK / AFP
undefined

Advokater: Häktning är tortyr – ändra reglerna

Den kritik som har riktats mot det svenska häktningsförfarandet är delvis berättigad och borde tas på allvar av regeringen, skriver två försvarsadvokater på Aftonbladet Debatt med anledningen av fallet Asap Rocky.

Som häktad är man helt isolerad och får inte ha några kontakter med omvärlden, vilket går att ”likställa med tortyr”, skriver advokaterna. I Sverige finns ingen gräns för hur länge man kan vara häktad, vilket är ett stort rättssäkerhetsproblem, påpekar debattörerna.

De anser att reglerna kring häktning måste moderniseras och listar en rad olika åtgärder. Bland annat föreslår de att häktestiderna borde begränsas med tidsfrister, att häktade personer borde har rätt till isoleringsbrytande aktiviteter samt att hemarrest eller elektronisk övervakning borde vara alternativ till häktning.

Igår 10:37
Läs mer om Gripandet av ASAP Rocky
Bilder från övertagandet av fartyget. I det nedersta högra hörnet ses fartygets kapten. TT
USA:s fejd med Iran

Radiotrafiken från fartygen avslöjar dramat ombord

Medan iranska kommandosoldater firades ner på svenskägda Stena Impero från en helikopter ropade en besättningsman till sina kollegor att det var dags att ge upp och flera lyfte händerna och placerade dem bakom huvudet, erfar Wall Street Journal.

På bruten engelska ska soldaterna ha skrikit åt besättningen att sätta kurs mot norra Iran.

– När maskerade uniformerade män med vapen kommer ner från en helikopter är det inga trevligheter, säger en källa till tidningen.

Stena Imperos besättning hade sänt ut en nödsignal till amerikanska och brittiska militärfartyg i närheten medan de förgäves försökte freda sig mot fyra iranska militärfarkoster, erfar WSJ.

Enligt en inspelning av radiotrafiken som BBC tagit del av ska en iransk patrullbåt ha beordrat Stena Impero att byta kurs.

– Om ni lyder kommer ni att vara säkra, säger en person på inspelningen.

Men en brittisk marinofficer säger till Stenas besättning att de har rätt att fortsätta enligt internationell rätt.

Igår 21:41
Bilden visar hur en mindre iransk båt gör en sväng runt fartyget som senare beslagtogs/arkivbild på Zarif. TT
undefined

”Lätt att starta en konflikt, omöjligt att avsluta en”

Iran söker inte en konfrontation. Det säger landets utrikesminister Mohammad Javad Zarif under ett tal i Nicaragua, enligt Reuters.

– Att starta en konflikt är enkelt, att avsluta en vore omöjligt.

Zarif upprepade att det brittiskflaggade svenskägda oljefartyget som Iran har beslagtagit hade brutit mot sjöfartsregler och varit en säkerhetsrisk i Hormuzsundet. Utrikesministern sa också att Iran söker ”normala relationer som baseras på ömsesidig respekt”.

När Zarif talade vände han sig bland annat direkt till Boris Johnson, som i morgon väntas presenteras som ny premiärminister i Storbritannien.

Igår 21:58
Läs mer om USA:s fejd med Iran
Söndagens protester i Hongkong är de våldsammaste hittills. TT
Demokratirörelsen i Hongkong

”Våldsammare protester i Hongkong är oroande”

”Vart är allt det här på väg?” frågar sig James Griffith på CNN efter söndagens protester i Hongkong – med eskalerande oroligheter och våld, där grupper av maskerade män misshandlat människor medan polisen väntat i timmar innan man lyft ett finger.

”När våldet nu börjar bli allt vanligare under protesterna finns alltid risken att Kinas regering, som än så länge inte lagt sig i nämnvärt, kommer att börja ingripa”, skriver han.

AP:s Ken Moritsugu skriver i en analys att han ser en ökad risk för det sistnämnda, speciellt efter att demonstranterna nu börjat vända sin vrede från Hongkongs styrande mot Fastlandskina. På söndagen förstörde man bland annat regeringens officiella emblem och kastade ägg på dess byggnader.

Men Ken Moritsugu tror också att ett ingripande från Fastlandskina skulle fördömas internationellt och riskerar att ”jämföras med Kinas dödliga massaker på Himmelska fridens torg 1989 – en händelse som det styrande kommunistpartiet vill att världen glömmer”.

Igår 20:47
Vitklädda och maskerade män överföll demonstranter och vanliga civila under söndagens protester i Hongkong. TT
undefined

Kritiken mot polisen ökar: ”Var var ni egentligen?”

Nu höjs allt fler röster från både demonstranter och lagstiftare i Hongkong mot polisen, som anklagas för att ha tagit lång tid på sig innan man ingripit mot flera blodiga attacker under söndagens protester, skriver The Guardian.

Uppemot 45 demonstranter har förts till sjukhus efter att beväpnade, vitklädda män gått till attack mot dem med batonger och järnrör. Männen misstänks tillhöra inflytelserika brottssyndikat i Hongkong.

”Hongkong har en av världens största polisstyrkor sett till antalet invånare. Var var polisen?”, twittrar lagstiftaren Ray Chan, som stödjer protesterna och som även filmat en av attackerna mot en tunnelbanevagn.

Igår 12:59
Män i vita t-shirts samlades vid en tågstation.  TYRONE SIU / TT NYHETSBYRÅN
undefined

45 till sjukhus – triader misstänks för överfall

Dussintals demonstranter i Hongkong ska ha förts till sjukhus i går efter att beväpnade, vitklädda män gått till attack mot dem, rapporterar AFP.

Männen misstänks tillhöra inflytelserika brottssyndikat i Hongkong, så kallade triader. Bland annat ska filmer på Facebook visa hur demonstranterna flydde från männen som var beväpnade med batonger och järnrör. 45 personer fick föras till sjukhus och minst en är allvarligt skadad.

Polisen anklagas nu för att ha tagit för lång tid på sig innan man ingrep mot den blodiga attacken, rapporterar The Guardian.

Igår 05:40
Läs mer om Demokratirörelsen i Hongkong

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den svenska kronan

Analys: Svenska kronan når finanskrisnivå i år

Svenska kronan kommer pressas ytterligare under andra halvåret menar analyshuset Capital Economics. Enligt analyshuset kommer kronan försvagas till 11 kronor mot euron i slutet av året, skriver Dagens Industri.

Senast kronan var så svag var 2009, året efter finanskrisen. Riksbanken har hittills förespråkat oväntat positiva utsikter för den svenska ekonomin, men Capital Economics bedömer att Riksbanken snart kommer få ändra sin ståndpunkt då det nu finns flera tecken på att den inhemska efterfrågan i Sverige försvagas.

Ett viktigt tecken är att hushållskonsumtionen för maj var svag, och sjönk från samma månad i fjol med 1,0, vilket är den största nedgången på ett decennium. Enligt Capital Economics är det helt klart att den svenska ekonomin tappat mycket momentum i mitten av året.

Det kommer att vara svårt för beslutsfattare att fortsätta att blunda för detta, menar analyshuset.

Igår 11:51
Martina Holmberg / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Analytiker: Fortsatt svag krona efter inflationsbesvikelse

Senaste svenska inflationssiffror blev en besvikelse vilket sänker förhoppningarna om en kronförstärkning inom en snar framtid.

Det skriver Nordeas Martin Enlund och Andreas Steno Larsen i ett nyhetsbrev på söndagen, skriver Omni Ekonomi.

”Hösten talar för en svagare krona snarare än en starkare krona”, skriver de.

Vidare tror Handelsbankens seniora ekonom Johan Löf att Riksbanken kan komma att behöva slopa sin planerade räntehöjning i vinter och behålla räntan på minus 0,25 fram till och med 2021.

14 jul
Läs mer om Den svenska kronan