Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det svenska skattetrycket

Här är nya reseavdraget – så hårt drabbas du

Regeringens utredning om nya regler för reseavdrag presenteras under onsdagen. Men redan nu varnar en expert i utredningen för en rejäl skattesmäll. ”Hela idén är feltänkt från början. Förslagen innebär en drastisk försämring för arbetspendlare”, säger en expert till fPlus.

Regeringen har offentliggjort förslagen från utredningen om nya regler för reseavdrag. Men en expert i utredningen varnar redan nu för att de lagda förslagen kommer att slå stenhårt mot både arbetspendlare och företag som brottas med kompetensbrist. Inte minst landsbygden drabbas av ytterligare en smocka, menar Johan Lidefelt, nationalekonom på Svenskt Näringsliv och expert i utredningen. Totalt 200 000 människor, som i dag är berättigade till avdraget, kommer att falla ur reseavdragssystemet till följd av de förändringar som föreslås.

– Vi är kritiska mot förslaget och vill inte att det går igenom, säger Johan Lidefelt.

10 000 till 20 000 kronor i ökad skatt – per år

Det nya reseavdraget innebär bland annat att avdraget för resor till och från jobbet ändras så att det blir avståndsbaserat istället för att tidsvinster tas i beaktande vid inkomstbeskattningen. En skattereduktion på 60 öre ska ges för den del av avståndet som överstiger tre mil men understiger 8 mil, berättar han.

– Det kommer att bli tufft för de som måste åka bil. Alla som har kortare väg än tre mil förlorar alltså helt möjligheten till avdraget. Inom denna grupp finns många personer som inte kan resa kollektivt till arbetet på ett rimligt sätt.

– Dessutom skruvas avdragsrätten ned i kronor, vilket gör att hela avdraget blir mycket mindre värt för alla som idag betalar statlig inkomstskatt ovanpå kommunalskatten. För alla dessa personer innebär förslaget att det lönar sig ännu sämre att arbeta än idag. För en arbetspendlare kan det handla om 10 000 till 20 000 kronor per år i ökad skatt, fortsätter han.

”De som ligger på gränsen får det väldigt tufft”

Regeringen föreslår visserligen en så kallad komplementsregel för att mildra effekterna för vissa grupper som kommer att drabbas för hårt av de nya reglerna. Men enligt Johan Lidefelt är det en droppe i havet, som inte alls motsvarar smällen som delas ut. Bara 50 procent i landsbygdskommuner kommer att uppfylla kravet, minst 2,5 timmes tidsvinst, för att få nyttja komplementsregeln, menar han.

– De som ligger på gränsen får det väldigt tufft. Säg att du har 2,5 mil till jobbet och det inte finns vettiga alternativ med kollektivtrafiken, och att du bara gör en tidsvinst på två timmar med bilen. Då hamnar du helt utanför systemet, hela reseavdraget försvinner, säger han.

– Eller säg att du har fem mil enkel väg till jobbet, men inte uppfyller komplementsregeln. Då kan det handla om en skärpning på omkring 9 500 kronor. Vid en sträcka på tio mil blir skatteskärpningen 22 000 kronor om året, fortsätter han.

Liten miljönytta - en miljard för skattebetalarna

Tanken med de nya reglerna är att avdraget ska ta hänsyn till miljön, men miljövinsterna är små, enligt Johan Lidefelt som påpekar att själva tanken med reseavdraget är att människor ska kunna ta bilen till och från jobbet när andra resealternativ saknas. Kompetensförsörjningen på landsbygden är helt beroende av detta, menar han.

Enligt utredningen skulle koldioxidutsläppen minska med de nya reglerna, men i begränsad skala. 220 000 ton är bedömningen, vilket motsvarar en dryg procent av vägtrafikens utsläpp. Men det skulle ske till en kostnad av cirka en miljard kronor för skattebetalarna, betonar Johan Lidefelt.

– Förslaget innebär alltså en kostnad på cirka 4 500 kronor för att minska koldioxidutsläppen med ett ton. Det finns betydligt effektivare sätt att minska utsläppen på, vilket även Trafikverkets siffror visar. Deras modeller visar att det samhällsekonomiska värdet av ett ton minskade koldioxidutsläpp är 1 300 kronor, det vill säga nästan fyra gånger mindre än den kostnad som följer av utredningens förslag, säger han.

Enligt Sweco, som utredningen har anlitat för att räkna på miljövinsterna, så värderas de till 0,38 miljarder kronor 2021, vilket ska ställas mot att de samhällsekonomiska kostnaderna för bilpendlarna ökar med 2,4 miljarder under samma period.

– Miljönyttan är väldigt liten i förhållande till de samhällsekonomiska kostnaderna. Det finns effektivare sätt. Klimatutsläppen från arbetsresor kan fortsätta att minska genom exempelvis elektrifiering av fordonsflottan och teknikomställningen. Det har inte beaktats tillräckligt i utredningen, säger Johan Lidefelt.

Varför tror du att regeringen trots allt driver den här linjen?

– Jag tror att det handlar om att politikerna vill visa att de gör många saker, snarare än att göra rätt saker. Sedan finns det en uppfattning om att det fuskas med reseavdraget, och det är sant att det finns ett skattefel. Men att avdraget oavsiktligt används fel är inte samma sak som fusk. Och utredningens förslag kommer ju inte heller tillrätta med skattefelet, säger han.

Drastisk försämring för arbetspendlare

Johan Lidefelt är märkbart orolig för konsekvenserna av det nya avståndsbaserade systemet. Enligt Sweco kommer arbetspendlingen på avstånd mellan 3 och 10 mil minska med 12 procent totalt och 15 till 16 procent i landsbygdskommuner. Konsekvenserna för näringslivet och sysselsättningen är allvarliga, varnar han.

– Förslagen innebär en drastisk försämring för arbetspendlare, som dessutom backas upp av siffror. Hela idén med ett avståndsbaserat system är feltänkt från början. Nu har vi svart på vitt att det försvårar arbetspendlingen och kompetenskrisen utan att det vägs upp av miljövinster, säger han.

Han hoppas och tror att politikerna tvingas tänka om när de inser att pendlare i glesbygd drabbas orimligt hårt istället för att gynnas av systemet. Som ju är tanken med reseavdraget.

– När de inser det och ser att miljövinsterna är väldigt små får de nog kalla fötter, säger han.

Här är detaljerna om nya reseavdraget:

  • Reseavdragskommittén föreslår bland annat att avdraget för resor till och från arbetet bör ändras från ett avdrag vid inkomstbeskattningen till att en skattelättnad ges i form av en avståndsbaserad skattereduktion.
  • Skattereduktion med 60 öre per kilometer ska ges för den del av avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som överstiger 30 kilometer men uppgår till högst 80 kilometer. Härutöver föreslår kommittén att skattereduktionen delvis ska beräknas på ett annorlunda sätt vid bristfällig kollektivtrafik.
  • Med bristfällig kollektivtrafik avses situationen när den skattskyldige gör en tidsvinst genom att använda bil i stället för kollektivtrafik med minst 2 timmar och 30 minuter per dag. I dessa fall ska skattereduktion ges med 60 öre per kilometer för den del av avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som överstiger 30 kilometer men uppgår till högst 150 kilometer.
  • Dessutom ska det ges ett fast tillägg om 20 kronor per resdag om avståndet enkel väg är 30 kilometer eller längre. 
  • Samtliga skattebetalare med mindre än 3 mil till arbetet skulle med utredningens förslag förlora möjligheten att göra reseavdrag. Inom denna grupp finns många personer som inte kan resa kollektivt till arbetet på ett rimligt sätt. För dem innebär förslaget enligt utredningen en skatteskärpning på mellan 4 000 och 6 400 kronor per år.
  • Skatteskärpningen till följd av förslaget för en person som arbetspendlar fem mil med bil uppgår enligt betänkandet till 9 400 kronor per år. Vid en sträcka på tio mil blir skatteskärpningen 22 000 kronor om året om tidsvinstkravet i komplementsregeln inte uppfylls.
  • Enligt utredningen kan överkompensationen uppgå till 3 000–4 000 kronor per år beroende på biljettpriserna i kollektivtrafiken.

Toppnyheter

Ebba Busch. Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Vårbudgeten

Skarp kritik från V och KD: ”Yrvaket – inget vi litar på”

KD:s partiledare Ebba Busch är starkt kritisk till januaripartiernas löfte om fem nya välfärdsmiljarder: “KD går in i skarpa förhandlingar om en tilläggsbudget”‚ skriver hon på Twitter och kallar beskedet för ”yrvaket”.

Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt skriver att V krävt minst tio miljarder. Satsningen räcker inte till och innebär mindre nedskärningar än planerat, menar han.

”Mer pengar krävs”, skriver Sjöstedt på Twitter.

2 tim
Liberalernas Mats Persson.  Veronica Johansson/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Rättsväsendet ska få 750 miljoner: ”Viktig effekt”

Utöver de fem miljarder som januaripartierna satsar på välfärden satsas ytterligare 750 miljoner på rättsväsendet, säger företrädare för partierna vid en pressträff. Bakgrunden till det är det grova våldet i Sverige.

– Vi ser att det finns insatser vi kan göra här och nu som skulle kunna få viktig effekt för brottsbekämpningen, säger Liberalernas ekonomisk-politiska talesperson Mats Persson.

Pengarna ska bland annat gå till Säkerhetspolisen, Kriminalvården och Tullverket och är en del av vårändringsbudgeten som läggs 15:e april.

2 tim
Bild från pressträffen  Fredrik Persson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Januaripartierna satsar fem miljarder mer på välfärden efter kraven från V och M

Januaripartierna satsar fem miljarder extra på välfärden i vårbudgeten efter krav från oppositionspartierna. Det meddelade företrädare för S, MP, C och L vid en pressträff. 70 procent går till kommunsektorn och 30 procent på regional nivå.

– Bedömningen är att det här är väl avvägt i det här läget, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Pengarna ska bland annat gå till kommuner som tagit ett särskilt stort ansvar för integrationen. Med satsningen vill man även anställa fler sjuksköterskor och fler lärarassistenter inom skolan. Pengarna ska ligga kvar även 2021.

Beskedet om hur det hela finansieras kommer i vårpropositionen.

2 tim
Läs mer om Vårbudgeten
Kvinnan togs i karantän när hon anlände till Seoul. Ahn Young-joon/TT
undefined

Sydkorea bekräftar första fall av lungsjukdomen

Den tidigare okända lungsjukdom som brutit ut i Kina har upptäckts hos en kvinna i Seoul, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Kvinnan reste från kinesiska Wuhan, som tros vara virusets epicentrum, till flygplatsen Incheon i Seoul, där hon togs i karantän. Myndigheterna utreder nu hennes färdväg, samt övriga resenärer och personal hon kan ha varit i kontakt med.

– Lokalbefolkningen har inte exponerats, fastslår Jung Eun-kyeong, chef för landets hälso- och sjukvårdsmyndighet KCDC.

Kvinnan uppger för sydkoreanska myndigheter att hon veterligen inte varit i kontakt med smittade människor i Wuhan.

Idag 06:20
Bild från Tokyo. Ett fall av viruset har upptäckts i Japan.  Eugene Hoshiko / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Över 200 sjuka i viruset – myndigheter fasar för nyår

Ytterligare 139 personer har insjuknat i det mystiska utbrottet av lungsjukdomen i Kina. En av dem uppges ha avlidit, skriver CNN. Sedan tidigare har två personer dött i utbrottet av coronaviruset.

I helgen har tre fall av smittan upptäckts utanför Wuhan, den stad varifrån smittan tros ha startat. Samtliga tre ska ha varit på besök i Wuhan nyligen.

Antalet personer som smittats i Kina uppgår nu till över 200. Med mindre än en vecka kvar till det kinesiska nyåret fasar nu myndigheterna för att viruset ska få ytterligare spridning när miljontals kineser reser utomlands för att fira.

Idag 05:14
Läs mer om Sjukdomsutbrottet i Kina
Irans utrikesminister Mohammad Javad Zarif. ALASDAIR PAL / TT NYHETSBYRÅN
Mötet i Davos

Irans utrikesminister hoppar över mötet i Davos

Irans utrikesminister Mohammad Javad Zarif ställer in besöket till toppmötet i Davos, rapporterar AFP. Detta efter att ministerns program ändrats av arrangörerna, säger Abbas Mousavi, talesperson för ministern, vid en presskonferens.

– De ändrade det ursprungliga programmet som vi kommit överens om, säger han.

Världsekonomiskt forum i Davos invigs i dag och pågår till fredag. Zarifs frånvaro innebär att det inte blir någon träff mellan honom och USA:s president Donald Trump mitt under den spända relationen länderna emellan.

2 tim
Demonstrant utanför Europeiska centralbanken, illustrationsbild. Kai Pfaffenbach / TT NYHETSBYRÅN
undefined

56 procent: Kapitalismen gör mer skada än nytta

Ökade inkomstklyftor underminerar förtroendet för kapitalismen runt om i världen, rapporterar AP med hänvisning till en ny rapport från pr-byrån Edelman. 56 procent av de tillfrågade i en stor enkät anser att kapitalismen gör mer skada än nytta, trots att den globala ekonomin går starkt.

Enligt Edelmans vd Richard Edelman gör bland annat korruption och fejknyheter att tilltron till kapitalismen eroderar i många rika länder.

Rapporten analyserar 20 års utveckling och presenteras inför Världsekonomiskt forum i Davos som invigs i dag. Enkäten som rapporten bygger på baseras på webbintervjuer i 28 länder med totalt 34 000 personer.

23 min
Demonstrant utanför Europeiska centralbanken, illustrationsbild. Kai Pfaffenbach / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Rapport: Inkomstklyftorna sår tvivel om kapitalismen

Ökade inkomstklyftor underminerar förtroendet för kapitalismen runt om i världen, rapporterar AP med hänvisning till en ny rapport från pr-byrån Edelman. 56 procent av de tillfrågade i en stor enkät anser att kapitalismen gör mer skada än nytta, trots att den globala ekonomin går starkt.

Enligt Edelmans vd Richard Edelman gör bland annat korruption och fejknyheter att tilltron till kapitalismen eroderar i många rika länder.

Rapporten analyserar 20 års utveckling och presenteras inför Världsekonomiskt forum i Davos som invigs i dag. Enkäten som rapporten bygger på baseras på webbintervjuer i 28 länder med totalt 34 000 personer.

2 tim
Läs mer om Mötet i Davos

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Maja Suslin/TT / TT NYHETSBYRÅN
Debatten om offentligt slöseri

Statliga klimatsatsningar får kritik – ”ren idioti”

SvD har i en granskning gjort ett nedslag på Naturvårdsverkets många vidlyftiga finansieringar av klimatförbättrande åtgärder i samhället.

En av dem handlar om när myndighetens miljösatsning Klimatklivet finansierade förbundet Agenda 2030:s gycklarföreställningar, som skulle leda till kraftigt minskade utsläpp hos befolkningen i Västmanland. I utbyte mot myndighetens bidrag lovade förbundet att själva finansiera projektet med ideellt arbete för motsvarande 1,2 miljoner kronor.

Problemet var att de tillgodoräknade sig pengarna på ett godtyckligt sätt, bland annat genom att redovisa att publiken bidragit med totalt 264 000 kronor till projektet genom obetald arbetstid när de såg föreställningarna.

Flera personer som SvD har talat med beskyller Naturvårdsverket för att inte ha varit tillräckligt kritisk mot dessa glädjekalkyler.

– En motfinansiering måste ha ett riktigt ekonomiskt värde. Detta låter som något som gränsar till ren och skär idioti, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.

Han får medhåll av Björn Carlén, miljöekonom på Konjunkturinstitutet.

– Som ekonom och skattebetalare blir man upprörd. Det här riskerar att ge miljö- och klimatpolitiken dåligt rykte, säger han.

I nuläget ska Naturvårdsverket har tagit bort möjligheten att finansiera projekt med påstådd ideell arbetstid, enligt Nanna Wikholm, projektledare på Klimatklivet.

3 tim
Läs mer om Debatten om offentligt slöseri