Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det svenska skattetrycket

Här är nya reseavdraget – så hårt drabbas du

Regeringens utredning om nya regler för reseavdrag presenteras under onsdagen. Men redan nu varnar en expert i utredningen för en rejäl skattesmäll. ”Hela idén är feltänkt från början. Förslagen innebär en drastisk försämring för arbetspendlare”, säger en expert till fPlus.

Regeringen har offentliggjort förslagen från utredningen om nya regler för reseavdrag. Men en expert i utredningen varnar redan nu för att de lagda förslagen kommer att slå stenhårt mot både arbetspendlare och företag som brottas med kompetensbrist. Inte minst landsbygden drabbas av ytterligare en smocka, menar Johan Lidefelt, nationalekonom på Svenskt Näringsliv och expert i utredningen. Totalt 200 000 människor, som i dag är berättigade till avdraget, kommer att falla ur reseavdragssystemet till följd av de förändringar som föreslås.

– Vi är kritiska mot förslaget och vill inte att det går igenom, säger Johan Lidefelt.

10 000 till 20 000 kronor i ökad skatt – per år

Det nya reseavdraget innebär bland annat att avdraget för resor till och från jobbet ändras så att det blir avståndsbaserat istället för att tidsvinster tas i beaktande vid inkomstbeskattningen. En skattereduktion på 60 öre ska ges för den del av avståndet som överstiger tre mil men understiger 8 mil, berättar han.

– Det kommer att bli tufft för de som måste åka bil. Alla som har kortare väg än tre mil förlorar alltså helt möjligheten till avdraget. Inom denna grupp finns många personer som inte kan resa kollektivt till arbetet på ett rimligt sätt.

– Dessutom skruvas avdragsrätten ned i kronor, vilket gör att hela avdraget blir mycket mindre värt för alla som idag betalar statlig inkomstskatt ovanpå kommunalskatten. För alla dessa personer innebär förslaget att det lönar sig ännu sämre att arbeta än idag. För en arbetspendlare kan det handla om 10 000 till 20 000 kronor per år i ökad skatt, fortsätter han.

”De som ligger på gränsen får det väldigt tufft”

Regeringen föreslår visserligen en så kallad komplementsregel för att mildra effekterna för vissa grupper som kommer att drabbas för hårt av de nya reglerna. Men enligt Johan Lidefelt är det en droppe i havet, som inte alls motsvarar smällen som delas ut. Bara 50 procent i landsbygdskommuner kommer att uppfylla kravet, minst 2,5 timmes tidsvinst, för att få nyttja komplementsregeln, menar han.

– De som ligger på gränsen får det väldigt tufft. Säg att du har 2,5 mil till jobbet och det inte finns vettiga alternativ med kollektivtrafiken, och att du bara gör en tidsvinst på två timmar med bilen. Då hamnar du helt utanför systemet, hela reseavdraget försvinner, säger han.

– Eller säg att du har fem mil enkel väg till jobbet, men inte uppfyller komplementsregeln. Då kan det handla om en skärpning på omkring 9 500 kronor. Vid en sträcka på tio mil blir skatteskärpningen 22 000 kronor om året, fortsätter han.

Liten miljönytta - en miljard för skattebetalarna

Tanken med de nya reglerna är att avdraget ska ta hänsyn till miljön, men miljövinsterna är små, enligt Johan Lidefelt som påpekar att själva tanken med reseavdraget är att människor ska kunna ta bilen till och från jobbet när andra resealternativ saknas. Kompetensförsörjningen på landsbygden är helt beroende av detta, menar han.

Enligt utredningen skulle koldioxidutsläppen minska med de nya reglerna, men i begränsad skala. 220 000 ton är bedömningen, vilket motsvarar en dryg procent av vägtrafikens utsläpp. Men det skulle ske till en kostnad av cirka en miljard kronor för skattebetalarna, betonar Johan Lidefelt.

– Förslaget innebär alltså en kostnad på cirka 4 500 kronor för att minska koldioxidutsläppen med ett ton. Det finns betydligt effektivare sätt att minska utsläppen på, vilket även Trafikverkets siffror visar. Deras modeller visar att det samhällsekonomiska värdet av ett ton minskade koldioxidutsläpp är 1 300 kronor, det vill säga nästan fyra gånger mindre än den kostnad som följer av utredningens förslag, säger han.

Enligt Sweco, som utredningen har anlitat för att räkna på miljövinsterna, så värderas de till 0,38 miljarder kronor 2021, vilket ska ställas mot att de samhällsekonomiska kostnaderna för bilpendlarna ökar med 2,4 miljarder under samma period.

– Miljönyttan är väldigt liten i förhållande till de samhällsekonomiska kostnaderna. Det finns effektivare sätt. Klimatutsläppen från arbetsresor kan fortsätta att minska genom exempelvis elektrifiering av fordonsflottan och teknikomställningen. Det har inte beaktats tillräckligt i utredningen, säger Johan Lidefelt.

Varför tror du att regeringen trots allt driver den här linjen?

– Jag tror att det handlar om att politikerna vill visa att de gör många saker, snarare än att göra rätt saker. Sedan finns det en uppfattning om att det fuskas med reseavdraget, och det är sant att det finns ett skattefel. Men att avdraget oavsiktligt används fel är inte samma sak som fusk. Och utredningens förslag kommer ju inte heller tillrätta med skattefelet, säger han.

Drastisk försämring för arbetspendlare

Johan Lidefelt är märkbart orolig för konsekvenserna av det nya avståndsbaserade systemet. Enligt Sweco kommer arbetspendlingen på avstånd mellan 3 och 10 mil minska med 12 procent totalt och 15 till 16 procent i landsbygdskommuner. Konsekvenserna för näringslivet och sysselsättningen är allvarliga, varnar han.

– Förslagen innebär en drastisk försämring för arbetspendlare, som dessutom backas upp av siffror. Hela idén med ett avståndsbaserat system är feltänkt från början. Nu har vi svart på vitt att det försvårar arbetspendlingen och kompetenskrisen utan att det vägs upp av miljövinster, säger han.

Han hoppas och tror att politikerna tvingas tänka om när de inser att pendlare i glesbygd drabbas orimligt hårt istället för att gynnas av systemet. Som ju är tanken med reseavdraget.

– När de inser det och ser att miljövinsterna är väldigt små får de nog kalla fötter, säger han.

Här är detaljerna om nya reseavdraget:

  • Reseavdragskommittén föreslår bland annat att avdraget för resor till och från arbetet bör ändras från ett avdrag vid inkomstbeskattningen till att en skattelättnad ges i form av en avståndsbaserad skattereduktion.
  • Skattereduktion med 60 öre per kilometer ska ges för den del av avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som överstiger 30 kilometer men uppgår till högst 80 kilometer. Härutöver föreslår kommittén att skattereduktionen delvis ska beräknas på ett annorlunda sätt vid bristfällig kollektivtrafik.
  • Med bristfällig kollektivtrafik avses situationen när den skattskyldige gör en tidsvinst genom att använda bil i stället för kollektivtrafik med minst 2 timmar och 30 minuter per dag. I dessa fall ska skattereduktion ges med 60 öre per kilometer för den del av avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som överstiger 30 kilometer men uppgår till högst 150 kilometer.
  • Dessutom ska det ges ett fast tillägg om 20 kronor per resdag om avståndet enkel väg är 30 kilometer eller längre. 
  • Samtliga skattebetalare med mindre än 3 mil till arbetet skulle med utredningens förslag förlora möjligheten att göra reseavdrag. Inom denna grupp finns många personer som inte kan resa kollektivt till arbetet på ett rimligt sätt. För dem innebär förslaget enligt utredningen en skatteskärpning på mellan 4 000 och 6 400 kronor per år.
  • Skatteskärpningen till följd av förslaget för en person som arbetspendlar fem mil med bil uppgår enligt betänkandet till 9 400 kronor per år. Vid en sträcka på tio mil blir skatteskärpningen 22 000 kronor om året om tidsvinstkravet i komplementsregeln inte uppfylls.
  • Enligt utredningen kan överkompensationen uppgå till 3 000–4 000 kronor per år beroende på biljettpriserna i kollektivtrafiken.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Brexitmotståndare i London jublar. Alberto Pezzali / TT NYHETSBYRÅN
Brexit - förhandlingarna

Hundratusentals jublade i London när beskedet kom

Ett vilt jubel utbröt bland demonstranter i London när Boris Johnson fick ännu en smocka i parlamentet under lördagen.

Uppemot en miljon människor har samlats på gatorna för att demonstrera för en ny folkomröstning om brexit, och beskedet om att Johnson måste be EU om mer tid väckte optimism.

– Det är en miniseger för oss som vill vara kvar i EU, säger demonstranten John Warman till Reuters.

5 tim
Talmannen John Bercow i parlamentet i dag. JESSICA TAYLOR / UK PARLIAMENT
undefined

Bakslag för Boris Johnson – tvingas att be EU om en brexitförlängning

Det brittiska parlamentet har röstat ja till ett tilläggsförslag som innebär att brexitprocessen försenas. Förslaget lades fram av den oberoende parlamentarikern Oliver Letwin och godkändes med siffrorna 322–306.

Detta innebär ett stort bakslag för premiärminister Boris Johnson som nu måste be EU att flytta fram brexitdatumet, som i nuläget är 31 oktober. Men Johnsons svar efter omröstningen var tydligt: Han kommer inte att förhandla med EU om en förlängning.

Godkännandet av tillägget innebär också att det inte blir någon skarp omröstning om Johnsons brexitavtal under lördagskvällen. Enligt Johnson planerar man att hålla den omröstningen under nästa vecka i stället.

Idag 13:54
ARIS OIKONOMOU / AFP
undefined

EU ber Johnson förklara sig ”så snart som möjligt”

EU-kommissionen ber Storbritannien klargöra vad som händer efter godkännandet av Oliver Letwins tilläggsförslag.

I praktiken innebär godkännandet av tilläggsförslaget att det inte blir någon skarp omröstning om brexitavtalet i parlamentet i kväll, och att Boris Johnson måste be EU om mer tid för Storbritanniens utträde. Något han i parlamentet sa att han inte tänker göra.

EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Junckers talesperson Mina Andreeva skriver på Twitter att man har noterat dagens utveckling.

”Det är upp till den brittiska regeringen att informera oss så snart som möjligt om vad nästa steg blir”, tillägger hon.

6 tim
Läs mer om Brexit - förhandlingarna