Jan Söderström överklagade parkeringsavgifterna i Bromma.  Foto: Anders Wiklund/TT
Det svenska skattetrycket

Han tog kampen mot p-avgifterna och vann

Företagaren Jan Söderström fick Stockholms kommun att stoppa parkeringsavgifter på nästan 300 gator i Bromma innan julhelgen. Nu har hans initiativ spridit sig till andra stadsdelar i Stockholm.

”Parkeringsavgifter ska inte användas till skatteintäkter ”, säger Brommabon Jan Söderström. Han syftar på Stockholms kommuns beslut om p-avgifter på gator där det enligt honom inte förekommer parkeringsproblem.

Det var i förra veckan som Jan Söderströms kamp mot kommunen uppmärksammades i media. Genom en överklagan lyckades han sätta stopp för nästan 300 av kommunens p-avgifter.

Han nämner att p-avgifter bara får tas ut av ordningsskäl, för att ordna trafiken. Detta grundar sig i en lag från 1957. Kommuner får inte införa p-avgifter för att få in mer skattepengar, eller ens för att värna om miljön.

– Om man vill ha p-avgifter av miljöskäl är det riksdag och regering som ska ta ställning till det, säger Jan Söderström.

Men vi tar det från början.

Stockholms kommun beslutade år 2016 att utöka antalet p-avgifter. Stadens ytterområden, som Bromma, var inga undantag. Förra året i februari började dessa att sättas upp och när Jan Söderström insåg vad kommunen höll på med gjorde han en överklagan.

– Det första jag tänkte var: Vart vänder man sig? Först gick jag till Förvaltningsrätten men där sa de att det inte var deras typ av ärende. Efter det vände jag mig till länsstyrelsen i Stockholm.

Hos länsstyrelsen hade han dock ingen tur – den gav Stockholm stad rätt. Då gick Jan Söderström vidare till Transportstyrelsen i stället.

– Jag vände mig till Transportstyrelsen som en sista instans. Där fick jag rätt.

Jan Söderström berättar att hans överklagande avsåg ”samtliga vägar i Bromma för vilka Stockholms trafiknämnd avser att avgiftsbelägga”. När han i december fick rätt av Transportstyrelsen hade kommunen inget annat val än att stoppa de avsedda p-avgifterna.

Enligt Transportstyrelsens bedömning hade Stockholms kommun inte motiverat sina avgifter tillräckligt väl. Inte heller hade kommunen övervägt andra alternativ, som p-skiva.

– Stockholm gjorde ingen analys om varför man ska ha parkeringsavgifter. Det här beslutet kan bli vägledande för andra kommuner, säger Jan Söderström.

Foto: Anders Wiklund/TT

Att det just skulle bli Jan Söderström som överklagade kommunens p-avgifter är ingen tillfällighet. Han driver nämligen ett företag som utbildar kommuner i trafikfrågor.

– Jag var tidigare chef för SKL:s trafikenhet och jag har anordnat kurser för kommuner om trafikföreskrifter.

– Nu äger jag företaget JS konsult som driver sidan trafikkurs.se. Vi utbildar kommuner i trafikjuridik i ämnen som ”fordonsflyttning”, ”bilmålvakter” och att kunna utforma trafikföreskrifterna på rätt sätt, berättar Jan Söderström.

Kurserna vänder sig till tjänstemän i Sveriges kommuner och de flesta av landets 290 kommuner har deltagit i olika uträckning.

– Vi har även haft Stockholms kommun. De har till och med fått en specialkurs, berättar Jan Söderström.

Kände tjänstemännen igen dig när du gjorde din överklagan?

– Ja, det gjorde de!

Jan Söderström berättar att han inte är emot parkeringsavgifter – tvärtom kan de vara nödvändiga ibland – men då måste de motiveras utifrån en trafiksynpunkt.

– Jag tror att man kan ha avgifter på vissa ställen, som vid tunnelbanan där det kan bli kaotiskt. I Bromma ansåg jag att det kommunen gjorde var fel eftersom vi på de flesta villagator här inte har några parkeringsproblem. Bland de gator som jag överklagade kan det finnas några som kan behöva parkeringsavgifter, men då måste man förklara varför, säger han.

Jan Söderström säger att kommuner ofta lockas av att få in skattepengar via p-avgifter.

– I Danmark skedde samma utveckling. Till slut fick danska finansdepartementet sänka statsbidraget till de kommuner som använde sig av p-avgifter på det sättet.

Under tiden som parkeringsavgifterna satt uppe blev det en ekonomisk förlust för butikerna i Bromma.

– Man kan tycka att parkeringsavgifter inte är ett problem i ett område där många högavlönade bor, säger Jan Söderström och fortsätter:

– Men butikerna runt Nockeby har inte råd att överleva med dessa avgifter när köpcentret Bromma blocks ligger bara några minuter bort med bil.

Jan Söderström berättar att han har fått stöd från de personer som driver de lokala butikerna. Stöd har Jan Söderström för övrigt fått från många håll. Nu kräver även boende i Hägersten i södra Stockholm ett stopp för parkeringsavgifterna, enligt Dagens Nyheter.

Att kommunpolitiker använder parkeringsavgifter som ett sätt att öka intäkterna är dock inget nytt och inte heller specifikt för Stockholm, vilket Jan Söderström har noterat.

– Jag har fått gehör från folk ute i landet. Nu på väg hem från tunnelbanan ringde en man från Karlskrona.

Toppnyheter

Annegret Hilse / TT NYHETSBYRÅN
Den globala konjunkturen

Tyskland redo spendera 540 miljarder på krisen

Tysklands finansminister Olaf Scholz kan komma att överväga stimulanser om 50 miljarder euro , motsvarande 540 miljarder kronor, om det skulle bli en ekonomisk kris, skriver DI.

Samma summa användes i ökad upplåning vid förra finanskrisen, och nu är man alltså redo att göra det igen. Med detta sagt tror han inte på att krisen står för dörren. Det vi ser nu handlar snarare om global osäkerhet, framför allt i spåren av handelskriget mellan USA och Kina, säger han i en intervju med nyhetsbyrån Bloomberg.

12 min
PONTUS LUNDAHL / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Svag bilförsäljning i Kina kan slå mot svensk ekonomi

Bilförsäljningen fortsätter att minska i Kina, världens största bilmarknad. Det kan sin tur slå mot svensk ekonomi, säger Martin Cardell, ansvarig för fordonsindustrin och transporter på konsultföretaget Ernst & Young, till Ekot.

Han menar att den stora prispress som råder på den kinesiska marknaden inte bara slår mot inhemska tillverkare utan även biltillverkare i Tyskland.

Och Sverige, framför allt i Västsverige där Volvo Cars är verksamt, är inget undantang. Just nu är läget positivt, och hittills rapporterar Volvo en ökad försäljning på 12 procent. Men i och med att Volvo exporterar den stora stadsjeepen XC90 från Göteborg till Kina, förblir bolaget sårbart för vad som händer hos jätten i öst.

Cardell, tror därför att om Volvos försäljningstrend skulle vända och om läget i Kina bli ännu tuffare framöver, kan det betyda färre jobb i Sverige.

– Skulle volymerna gå ner, och samtidigt så kan man tänka sig att det är en avmattning i andra delar i världen också, kan det påverka Volvo Cars och därmed en viktig del av den svenska ekonomin, säger Martin Cardell på Ernst and Young.

2 tim
Läs mer om Den globala konjunkturen
Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Vädjar till politikerna: Skatta inte sönder våra bilar

Nyregistreringarna av personbilar och lätta lastbilar gick som väntat upp i juli, enligt siffror från Bil Sweden. Men enligt Mattias Bergman, vd för Bil Sweden, beror uppgången på få registreringar i juli förra året, eftersom rekordmånga fordon registrerades månaden innan då Bonus Malus-systemet infördes.

– Den svenska bilmarknaden har varit extremt ryckig under det senaste året. Tyvärr introducerades Bonus-malussystemet med den gamla testmetoden NEDC precis innan den nya testmetoden WLTP lanserades inom EU, säger han i ett pressmeddelande.

Om Sverige börjar tillämpa WLTP-metoden väntar en rejäl skattesmäll för många bilar, och en del laddhybrider kommer att mista klimatbonusen trots att just dessa bilar behövs i klimatomställningen, varnar han. Dessutom menar han att ytterligare justeringar av Bonus-malussystemet skapar stor förvirring.

Nu vädjar han till politikerna att avvakta.

– Skulle trots allt WLTP-värdena införas redan från 2020 bör skatteskalorna justeras så att fordonsskatten inte höjs. Fordonsindustrin är positiva till mätmetoden WLTP, samtidigt är det viktigt att komma ihåg att ett fordon i verkligheten har samma koldioxidutsläpp både före och efter ett införande av WLTP-värden i Bonus-malussystemet, säger Mattias Bergman.

4 tim
Läs mer om Det nya bonus malus-systemet
Arkivbild. Vy över Stockholm.  Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Dagens börs

Stockholmsbörsen sparkar igång veckan på plus

Stockholmsbörsen inledde veckan med stigande index. Efter drygt fem minuters handel såg handeln ut som följer:
• OMXS30: +0,9 %
• OMXSPI: +0,9 %
Catena Media presenterade på måndagsmorgonen något av en besvikelse för andra kvartalet, där omsättningen sköt under förväntningarna. Direkt vid öppning rasade aktien runt 16 procent.

Under morgonen kom ny statistik från Valueguard, som visar att priset på bostadsrätter i storstadsområdena klättrat svagt uppåt i juli.

Bland morgonens aktierekommendationer finns bland annat Ratos, där både SEB och Kepler Chevreux har höjt sina rekommendationer till behåll, från tidigare sälj. Samtidigt sänks riktkursen – för SEB:s del till 18 kronor (22) och för Keplers del till 21 kronor (24).

Efter några minuters handel låg Ratos på plus 1,9 procent.

Under dagen väntas SCB komma med industrilager för andra kvartalet, medan EMU presenterar sin bytesbalans för juni och den definitiva inflationssiffran för juli.

Morgonens nyhetsflöde domineras i övrigt av nyheten att det norska flygbolaget Norwegian har beslutat sig för att sälja hela sitt innehav i Bank Norwegian, för 2,2 miljarder norska kronor. Köpare är bland annat den finska Nordeaägaren Sampo.

3 tim
TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
undefined

Brett upp i Asien efter nytt hopp i handelssamtalen

De asiatiska börserna steg brett på måndagen efter att New York-börserna haft en stark avslutning förra veckan. Vid stängning såg de ledande indexen ut så här:
• Nikkei: +0,7%
• Shanghai: +2,1%
• Shenzhen: +3,1%
• Hongkong: +2,1%
• Kospi: +0,7%
Bakom det glada börshumöret låg förnyat hopp om framgångar i handelssamtalen mellan USA och Kina, skriver AFP. Det efter att Vita husets topprådgivare i ekonomiska frågor, Larry Kudlow, sagt att förra veckans telefonsamtal mellan parterna var ”mycket mer positiva än vad som rapporterats”.

Enligt Financial Times steg börserna även på hopp om nya lättnader i penningpolitiken inför att världens centralbankschefer möts i Jackson Hole, Wyoming, USA på torsdag.

Under natten har japanska makrosiffror släppts. Landets export minskade med 1,6 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Det är åttonde månaden i rad som den japanska exporten sjunker. Dessutom vände producentförtroendet till minus för första gången på över sex år, skriver Reuters.

Idag 03:39
TT
undefined

Svag återhämtning på Wall Street – Walmart lyfte

De amerikanska börserna återhämtade sig svagt på torsdagen efter onsdagens fall på signaler om recession från räntemarknaden.

Vid stängning låg de stora indexen som följer:

• S&P 500: +0,3%
• Nasdaq: -0,1%
• Dow Jones: +0,4%

Cannabisjätten Canopy Growth föll över 15 procent efter en förlust i miljardklassen i amerikanska dollar för andra kvartalet. Bolaget är världens största producent av laglig cannabis.

General Electrics aktie föll över 11 procent efter att en visselblåsare, Harry Markopolos, sagt att bolaget har stora hål i sin bokföring. General Electric nekar dock till anklagelsen.

En aktie som däremot steg var Walmart efter att bolaget redovisat en kvartalsrapport där förlust vändes till vinst och bolaget höjde sina prognoser.

Kinesiska Alibaba steg efter att ha redovisat ökade intäkter med 42 procent under april–juni och överträffat prognoserna. Alibaba lyfte över 3 procent på börsen.

15 aug
Läs mer om Dagens börs

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer