Framtidens jobbskapare står upp mot viruset
Bara hälften av landets UF-mässor hann hållas innan coronautbrottet. Trots det blir Sverigefinalen av – digitalt. ”Ställa om, inte ställa in, har blivit vårt motto. De här eleverna är viktigare än någonsin”, säger Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet Sverige, till Arbetsmarknadsnytt.
Sedan 1980 har Ung Företagsamhet utbildat svenska skolelever i entreprenörskap. I år driver 35 000 gymnasielever UF-företag och hälften av regionerna hann hålla sina regionfinaler innan coronasmittan bröt ut på allvar. Men nu har nästan alla regionfinaler ändå avgjorts, bara Halland återstår, och den glittrande Sverigefinalen i maj blir av – i digital form.
– Det finns inte i vårt DNA att bara ställa in så vi ställde helt enkelt om till digitala tävlingsdagar. Vi måste göra vad vi kan för att fortsätta lära unga människor om företagande och entreprenörskap. Ställa om, inte ställa in, har blivit vårt motto under coronakrisen, säger Cecilia Nykvist till Arbetsmarknadsnytt.
Mässa med 130 UF-företag fick ställa in
En av de regioner som drabbades av coronautbrottet var Södermanland. 200 företag och 130 UF-företag var inbokade till Nyköpings bomässa den 14 mars. Men när Folkhälsomyndigheten gick ut med sin rekommendation att inte ha sammankomster med fler än 500 personer blev det omöjligt att genomföra mässan.
– Vi hade kämpat extremt mycket med vår monter och lagt ner både pengar och arbete när beskedet att det blev inställt kom. Visst blev vi besvikna till en början för vi var så taggade men sen var det bara att ställa om och förbereda den digitala presentationen istället, säger 18-åriga Julia Skordby, som har startat UF-företaget Se mig tillsammans med tre kompisar.