SAS-krisen

Flygbranschen: ”Piloterna vill tjäna mer och jobba mindre”

Lönekravet är 13 procents påslag. Arbetsgivaren, SAS, erbjuder märket, 2,2 procent. Lägg till mindre antal arbetsdagar och krav på ökad kontroll över schemaläggningen. Det har låst förhandlingarna och nu väntar av allt att döma en strejk som redan första dagarna strandar 170 000 passagerare. Det rapporterar Arbetsmarknadsnytt.

– Min bedömning är att piloterna söker konflikt. De vill tjäna mer, jobba mindre och inskränka SAS rätt att som arbetsgivare leda och fördela arbetet, sammanfattar förhandlingschefen Torbjörn Granevärn SAS-piloternas krav.

Tonläget i konflikten mellan Flygbranschen och SAS är högt och piloterna, som i snitt tjänar 93 000 kronor per månad, menar att deras krav är legitima:

– Vi har bett SAS om en marknadsanpassning av vår lön, säger Wilhelm Tersmeden på Svensk Pilotförening i ett pressmeddelande där lönenivån jämförs med Norwegian och andra flygbolag.

Precis som de flesta andra flygbolag har SAS en så kallad lönestege. Den omfattar 28 steg. En nyanställd pilot går in på steg ett, men klättrar därefter årligen upp ett steg i taget. Det innebär att SAS-piloterna per automatik får en löneförhöjning som går utöver den sedvanliga märkeshöjningen som övriga arbetstagare på svensk arbetsmarknad får.

– Det handlar alltså inte bara om en 13-procentig löneökning, utan om mycket mer än så, förklarar Torbjörn Granevärn.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer