Foto: Pontus Lundahl/TT
Företagande i praktiken

Fem saker du gör som skapar konflikter

Tidningen Chef listar, utifrån en artikel från Fast Company, fem vanliga misstag som ledare begår som skapar konflikter på arbetsplatsen – och vad man kan göra åt dessa.

1. Du är inte tillräckligt transparent

Medarbetare vill ha koll på verksamheten. Därför kan det skapa frustration om nyheter och förändringar kommer utan förvarning.

Gör i stället: Var transparent genom att till exempel skicka veckobrev och ha kontinuerlig kontakt.

2. Du låter inte medarbetarna vara delaktiga

Ber man inte om feedback från medarbetarna på stora förändringar kan de känna sig maktlösa.

Gör i stället: Ha en process för hur medarbetarna ska kunna lämna sina synpunkter. Lyssna på dem, svara på förslag som kommer in och prata med berörda parter innan förändringar i organisationen.

3.  Du visar inte tillräckligt mycket uppskattning

Om medarbetarna inte känner sig uppmärksammade kan det minska deras entusiasm på jobbet.

Gör i stället: Skapa rutiner inom företaget där ledare kan ge beröm till sina medarbetare, som att skicka mejl till hela avdelningen. Berömmet behöver inte bara handla om ekonomiska framgångar.

Chefs andra två punkter i listan:

4. Medarbetarna känner inte ditt förtroende
5. Du låter inte medarbetarna vara självständiga

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer