Foto: TT
Förändringarna på spelmarknaden

Experterna: Branscherna där förbudshetsen slår till nästa gång

Nyligen öppnade civilminister Ardalan Shekarabi för att förbjuda spelreklam, med folkhälsan som argument. Riskerar nu andra branscher att gå samma öde till mötes? Debattören Mattias Svensson är en av de som varnar för en framtid med varningstexter och inskränkningar i näringsfriheten.

Flygskatt, kommande skatt på kläder, skatt på vitvarukemikalier, påbud för krogägare att jaga bort rökare ... Listan på antalet förslag med ändamålet att skatta eller begränsa näringsidkares och privatpersoners valfrihet är lång. En del av förslagen har redan blivit verklighet eller kommer att bli det inom en snar framtid. Ofta är det argument om folkhälsa, konsumentskydd eller miljö som ligger bakom.

En av de senaste branscherna att drabbas är spelbranschen. Nyligen meddelade civilminister Ardalan Shekarabi att han ska tillsätta en utredning som ska begränsa spelreklam och eventuellt förbjuda det helt.

– Staten borde klara av att vara mer stabil. Samma minister tog initiativet till att svenska bolag skulle kunna söka svenska licenser. Nu har företagen fått andra villkor, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel.

Bara några månader

Från och med den 1 januari i år fick svenska spelföretag som hade ansökt och fått licensiering tillstånd till att marknadsföra sig på den svenska spelmarknaden. En anledning till det var att den svenska staten på så sätt skulle få kontroll över spelmarknaden, eftersom licensierade företag betalar skatt och följer svenska lagar.

Men redan en månad efter införandet av licensierad reklam uppmanade Shekarabi spelbranschen att komma på egna regler för att minska reklamvolymen. Dessa regler avvisade han dock som otillräckliga när de presenterades i april.

Gustaf Hoffstedt säger att spelbolagen fick för kort tid på sig.

– Sverige är det 15:e landet i EU som har gått från monopol till licens. Vår erfarenhet visar att i början är det en stor reklamvolym och sedan lägger det sig. Vi fick chansen i bara några månader, säger han.

– Även om vi hade avstått från självreglering, vilket vi gick med på, skulle volymen ha sjunkit senare eftersom små aktörer slås ut och konsolidering sker.

Större effekt

Enligt Gustaf Hoffstedt är det hur spelbolagen hanterar personer som spås vara i riskzonen för spelmissbruk som ger en större effekt för folkhälsan än begränsningen av reklamen.

– Det är olyckligt att så mycket fokus läggs på spelreklamen och inte på själva utformningen och vilka åtgärder som sätts in.

– Onlinespel gör en rigorös identitetskontroll av spelarna. Vi monitorerar knapptryck och kollar avvikande beteende, som att personen spelar sent på kvällen. Enligt den svenska lagstiftningen är vi då skyldiga att sätta in åtgärder. Så är det inte för de som köper trisslott eller trav.

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel.

Enligt rankingen Nanny State Index är Sverige ett av de länder inom EU där politiker försöker styra människors livsstil mest. Den borgerliga skribenten Mattias Svensson har tidigare uppmärksammat Sveriges höga position i rankingen. Han är också en av de personer som mest har kritiserat den svenska paternalismen i den offentliga debatten.

Mattias Svensson säger att spel är en ung marknad i Sverige och att politiker gärna vill ”komma åt avarter” genom regleringar. Men likt Gustaf Hoffstedt säger han att riskerna för beroende ligger mer i hur företagen bearbetar den enskilda kunden än reklam riktad till den breda massan.

– Spelbranschen präglas av nya företag som vill profilera sig och då blir det en del reklam. Men det är ett svagt argument att många ”stör sig på det”. Man får inte glömma att det är vuxna människor med eget ansvar.

Enligt Mattias Svensson är inskränkningar av reklam en dubbel inskränkning eftersom de riktas mot yttrandefriheten och näringsfriheten. I förlängningen påverkas även andra sektorer, som mediebranschen, av eventuella spelreklamsförbud.

Vilka branscher kan drabbas av restriktioner härnäst?

– Jag är livrädd för att ge folk fler idéer där!

Mattias Svensson ”varnar för varningstexter” och säger att han tror att det kommer att bli många fler sådana i framtiden. Och flera branscher kan komma att påverkas.

– Vissa personer vill stigmatisera kött, fett, snabbmat, flygande ...

Det finns många exempel på hur långtgående förslag kan bli när det kommer till förmynderi. Inför årets MP-kongress motionerade miljöpartister om bland annat kvotsystem för flygresor, förbud av flygreklam och förbud mot röda och rörliga notifikationer på sociala medier. Förslagen avslogs dock.

– MP hade för flera år sedan en bisarr motion i ett riksdagsutskott om att alla som hade en webbplattform skulle ha en hälsopolicy, berättar Mattias Svensson.

Folkhälsa som skäl

Folkhälsan var ett av Shekarabis argument när han talade för en minskning av spelreklamen. Samma resonemang använde Folkhälsomyndigheten när den i mars beslutade om ett permanent försäljningsförbud av klickcigaretter.

Den förre folkhälsoministern Gabriel Wikström verkade också för bland annat förbud relaterade till alkohol och tobak med folkhälsa som skäl. Men finns det någon gräns för vad som kan betraktas som en folkhälsofråga?

– Dessvärre inte. Visst handlar det ofta om områden där det finns en beroendeproblematik och risker för hälsan, men politiken blir i sina åtgärder ofta extrem. Folkhälsan blir lätt en ursäkt för att överpröva grundläggande friheter som yttrandefrihet och kontrollera människors privatliv, säger Mattias Svensson och tillägger:

– Så fort något har etablerats som hälsorelaterat kan det ge stora maktbefogenheter. Då kan man förbjuda allting.

fPlus har sökt civilminister Ardalan Shekarabi för en kommentar, men inte fått något svar.

Mattias Svensson. Foto: Privat

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer