Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Skatten på plastkassar

Experter: Så mycket ökar utsläppen med plastpåseskatten

Kritiken mot plastpåseskatten är benhård. Nu bekräftar experter uppgifter om att regeringen använde sig av gammal statistik för att driva igenom den hårt kritiserade plastpåseskatten. ”Man har gett utredningen ett mål att skriva mot och utredningen har inte haft till uppgift att analysera andra styrmedel än skatt”, säger skattejuristen Robert Lönn till fPlus.

Tre kronors skatt på bärkassar när du handlar mat i fortsättningen. Och varje frukt- och grönsakspåse beskattas med 30 öre. Det blir verklighet när den nya lagen om skatt på plastbärkassar träder i kraft nästa år. Skatten har redan från början varit starkt kritiserad och nu vänder sig näringslivet mot att utredningen varit bristfällig och att resultatet blir allt utom miljövänligt.

Enligt Lena Lundberg, ansvarig för plastråvarufrågor på IKEM, innovations- och kemiindustrierna i Sverige, finns det inget positivt med att skatten införs.

– Den nya skatten kommer att leda till minskad återvinning av plast, ökad användning av förpackningar, ökad resursförbrukning och ökade koldioxidutsläpp. Det är väldigt svårt att se någon klimatnytta med det, säger hon.

Känslan i branschen är att det känns sådär att vi arbetat hårt för att minska koldioxidutsläppen. Det enda vi får är skatt.

Hon menar att den svenska marknaden varit unik ur ett internationellt perspektiv då plastbranschen arbetat mycket tätt med handeln under flera årtionden. I dag är mellan 75 till 80 procent av alla plastbärkassar som tillverkas i Sverige fossilfria, enligt IKEM.

– Enligt våra beräkningar används ungefär 20 000 ton återvunnen plast för att tillverka plastbärkassar i dag. Att den nya skatten kommer att leda till minskad användning av plastbärkassar resulterar då också till att återvinningen av plast minskar. 

Inget gehör från politiken – ”Det enda vi får är skatt”

Lena Lundberg berättar att branschen från första början har varit starkt kritiska till förslaget och in i det sista haft förhoppningar om att skatten skulle differentieras. Det vill säga att den skulle göra skillnad på om en plastbärkasse har fossilt ursprung eller är gjord av förnybara källor.

– Känslan i branschen nu är att det känns sådär att vi arbetat hårt för att minska koldioxidutsläppen och fokusera på cirkulär ekonomi och inte får något gehör från politiskt håll för vårt arbete utan det enda vi får är skatt.

Under veckan har regeringen remitterat ett förslag om skatt på plastbärkassar till lagrådet.

– Jag tror fler konsumenter kommer att använda samma påse fler gånger när det kostar några kronor extra. Det kan bli en vinst för miljön och minskad nedskräpning, säger biträdande finansminister Per Bolund, i ett pressmeddelande.

Utsläppen ökar med 40 procent

Enligt IKEM:s undersökning används runt 75 procent av alla plastbärkassar efter att man kommit hem från affären som soppåsar och 20 procent återanvänds igen som bärkassar. I dag produceras egentligen inga soppåsar i Sverige utan köps in från utlandet. De är i regel uppbyggda av fossil plast, berättar Lena Lundberg.

– Enligt våra beräkningar skulle en halverad användning av plastbärkassarna och en lika stor ökning av soppåsar öka koldioxidutsläppen med cirka 3 000 ton, vilket är en ökning med 40 procent.

Hon menar även att den nya skatten kan leda till att de plastpåsar för frukt och grönt i butikerna försvinner.

– Istället kommer butikerna antagligen färdigförpacka frukt och grönsaker vilket gör att kunden blir styrd att köpa det antal som finns i förpackningarna oavsett behov. Då är det ganska lätt att anta att både matsvinnet och mängden förpackningar ökar.

”Bara ett sätt att inbringa pengar till statskassan”

Den nya skatten på plastbärkassar är ett utmärkt exempel på symbolpolitik som inte har något med miljön att göra, menar Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert och ansvarig hållbarhet på Svensk Handel.

– Det är endast ett sätt att inbringa pengar till statskassan. Det är en skatt i grön förklädnad som påstås vara bra för miljön samtidigt som risken är stor att effekten blir den motsatta, säger han.

Sedan 2017 har branschen haft lagstiftning kring att informera om plastbärkassars miljöpåverkan och åtgärder för att minska förbrukningen. Magnus Nikkarinen, berättar att det arbetet gått mycket bra och resulterat i att mängden plastbärkassar redan minskat väsentligt.

Har kraftsamlat – ”går redan i rätt riktning”

Enligt Naturvårdsverkets prognos kommer vi under 2019 hamna på 91 platsbärkassar per person, vilket är nära målet på 90 påsar per person som skulle uppnåtts 2019. Myndighetens statistik visar även på en minskning från 2017 från 114 plastbärkassar per person.

– Handeln har verkligen kraftsamlat sedan lagstiftningen om minskning av plastbärkassar trädde i kraft 2017. Att många handlare redan tar betalt och informerar om plastbärkassarna har gjort att antalet minskar. Det är faktiskt helt obegripligt att man nu sätter skatt på något som går i rätt riktning redan, säger Magnus Nikkarinen.

Domeij: ”Symbolpolitik som sänder fel signaler”

Kritiken har även hörts från Åsa Domeij, tidigare ansvarig för miljöfrågor i riksdagen för Miljöpartiet och numera hållbarhetschef på Axfood.

”Det är symbolpolitik som sänder fel signaler till både konsumenter och näringsliv vad gäller omställning till en mer cirkulär ekonomi. Plastbärkassarna är inte heller sådana som skräpar ned eftersom de används som soppåsar eller lämnas till materialåtervinning”, skrev hon i sin blogg på Axfood:s hemsida i slutet av september.

Robert Lönn, skattejurist på Svenskt Näringsliv, menar att det finns en övertro på att skatter ska lösa alla miljöproblem.

– Den nya skatten på plastbärkassar kommer bara att skapa en betydande administrativ börda för företagen. Det är kort och gott bara ett sätt för staten att få in pengar till statskassan.

”Gett utredningen ett mål att skriva mot”

Han menar även att det är anmärkningsvärt att regeringen i höstbudgeten skriver:

”Det lämpligaste styrmedlet i syfte att minska förbrukningen av plastbärkassar är enligt regeringen en punktskatt”.

– Man har gett utredningen ett mål att skriva mot. Utredningen har inte haft till uppgift att analysera andra styrmedel än skatt. Därför kan man inte konstatera utifrån utredningen att skatt är det bästa alternativet. Om miljön är fokus borde utredningen givetvis ha undersökt flera styrmedel för att se vilket som är bäst för miljön, säger Robert Lönn.

Bortsett från statistik

Ytterligare ett tecken, enligt Robert Lönn, på att utredningen valt att fokusera på att få sin tes bekräftad handlar om nedskräpningsargumentet.

– I promemorian hänvisar man till ”Skräprapporten 2018” från Håll Sverige Rent. Men man har på något sätt undvikt att se att ”Skräprapporten 2019” släppts och den visar att antalet nedskräpade plastbärkassar minskat med 50 procent på de stränder där mätningarna gjorts. Det här tycker vi visar på att regeringen valt att bortse från att arbetet som skett inom handeln för att minska plastbärkassarna faktiskt gett resultat.

Han menar även att det inte råder några tvivel om att plaster i världshaven är ett stort globalt problem.

– En svensk skatt på plastbärkassar är dock inte lösningen för att komma till rätta med den viktiga globala ödesfrågan för våra hav då 90 procent av plasten i haven kommer från tio floder i Asien och Afrika, säger han.

fPlus har sökt biträdande finansminister Per Bolund.

Fakta: Förslaget är att skatten tillämpas från 1 maj 2020 och den beräknas ge 2,1 miljarder kronor i ökade skatteintäkter 2020.

Toppnyheter

undefined

Klart: Dubbel skattesmäll mot firmabilar

Efter nyår åker många företag på en dubbel skattesmäll och tvingas betala extra tusenlappar för firmabilarna, skriver Byggnadsarbetaren.

fPlus har flera gånger tidigare berättat att det efter årsskiftet införs en ny mätmetod – WLTP – för att beräkna koldioxidutsläpp vilket innebär att skatten höjs med flera tusenlappar för vissa bilmodeller.

Många företagare i byggbranschen väljer att köra diesel- eller bensindrivna firmabilar, eftersom utbudet av el- och hybridbilar är dåligt i skåpbilsklassen. Byggnadsarbetaren har pratat med Thomas Erixon, ägare till Storstockholms Byggservice, som menar att den höjda fordonsskatten drabbar fel personer.

Företag med verksamhet i Stockholm åker dessutom på en dubbel skattesmäll. Vid årsskiftet höjs nämligen trängselskatten kraftigt och börjar tas ut tidigare på mornarna, vilket drabbar hantverkare.

– Det blir en extrakostnad, även till kunden. Vi måste fakturera vidare det här, annars går det inte, säger Thomas Eriksson till Byggnadsarbetaren.

9 dec
Erik Simander/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

En av fyra småföretagare kämpar med lönsamheten

Var fjärde svenskt mindre bolag dras med så stora lönsamhetsproblem att ägaren inte kan ta ut lön eller att företaget går med förlust, visar en undersökning från Swedbank.

Nu kan en svagare konjunktur slå hårt mot de redan pressade småföretagarna, skriver DI.

– Om man inte har något sparande i bolaget att tala om, då är det illavarslande eftersom det blir svårt att klara en tuffare nedgång, säger Swedbanks företagarexpert Jörgen Kennemar till tidningen.

3 dec
Läs mer om Företagsklimatet i Sverige
Tantpatrullen demonstrerar. Arkivbild. Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
De låga pensionerna

Fattigpensionärer kräver ändring i pensionssystemet

2,2 miljoner svenskar lever på pension och av dem räknas drygt 300 000 som fattigpensionärer, skriver SVT Nyheter. 60 procent av de fattiga är kvinnor.

Tantpatrullen och Pensionärer i gula västar är två grupper med fattigpensionärer som tagit strid för att de ska kunna få det bättre. Båda grupperna kräver att pensionssystemet görs om och att alla ska kunna få 16 000 kronor skattefritt.

– Det finns inte en människa som klarar sig på mindre. Hyran och mat ska betalas, säger Dan Glimmerås, en av initivativtagarna till Pensionärer i gula västar.

24 min
Hasse Holmberg / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Här är vinnarna – och förlorarna – på pensionssystemet

Att ett långt arbetsliv borde gynna pensionen kan nog de flesta hålla med om. Men ny statistisk från SPF Seniorerna visar att det kanske inte är så självklart som många hoppats på. Därför vill Seniorerna nu se tydliga förändringar av pensionssystemet, säger förbundsordförande Eva Eriksson till sajten Dina Pengar.

Vid årsskiftet väntas förändringar av grundskyddet, något som kommer att gynna de som beviljats bostadstillägg. Även de som inte arbetat alls och lever på garantipension, väntas gynnas genom en förstärkning av grundskyddet. De som drabbas hårdast är de kvinnliga snittpensionärerna utan bostadstillägg.

– Det är inte fel att förstärka grundskyddet, problemet är att politiken inte gör något för att förstärka den inkomstrelaterade allmänna pensionen, säger Eva Eriksson.

Nu vill Seniorerna se en höjning av pensionsavgiften till minst 18.5 procent.

– Vi har ett allmänt pensionssystem som inte klarar av att ge värdiga och trygga pensioner efter ett långt arbetsliv, säger Eva Eriksson till Dina Pengar.

21 nov
Läs mer om De låga pensionerna
Demonstranter i Hongkong, arkivbild. Mark Schiefelbein / TT NYHETSBYRÅN
Demokratirörelsen i Hongkong

Vardagen helt politiserad i proteströrelsens Hongkong

På familjemiddagar, på sociala medier och på gatorna – bland taxichaufförer, butiksinnehavare och hotellpersonal. Politiken har tagit över alla platser och samtal i Hongkong, skriver New Yorkers Jiayang Fan i ett långt reportage om förändringen som staden genomgått på ett år.

Att öppna munnen tolkas lätt som ett ställningstagande. ”Om jag talade mandarin antog människor att mina sympatier låg hos Peking, om jag talade engelska var jag helt klart en västerländsk liberal fiende till kommuniststyret”, skriver hon och beskriver hur sprickan gör att invånare lagt om sin vardag.

I den polariserade atmosfären är det inte längre självklart att gå till vissa affärer eller restauranger – tycker ägaren som du? Appar och grupper på sociala medier där näringsverksamheter listas som blå eller gula, regeringsvänliga respektive demokratiivrande, förenklar navigeringen samtidigt som klyftan växer.

Läs texten i länken nedan.

26 min
Arkivbild: Demonstranter ockuperade Hongkongs internationella flygplats under ett antal dagar i augusti 2019.  Vincent Thian / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Största tappet på tio år för Hongkongs flygplats

Strax över fem miljoner passagerare passerade Hongkongs internationella flygplats i november, 16,2 procent färre än för ett år sedan. Det är det största passagerartappet på över tio år, heter det i ett pressmeddelande.

Under årets första elva månader hanterade flygplatsen sammanlagt 65,8 miljoner passagerare, en minskning med 3,4 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Sedan i juni har Hongkong skakats av stundtals våldsamma protester, där demonstranter bland annat ockuperade flygplatsen under ett antal dagar i augusti. Om detta sägs dock inget i pressmeddelandet från HKIA.

5 tim
Läs mer om Demokratirörelsen i Hongkong

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Finlands miljöminister Krista Mikkonen, Carolina Schmidt, John Kerry/Jennifer Morgan, Greenpeace/urfolksrepresentanten Sonia Guajajara/Greta Thunberg/Laurence Tubiana/Antonio Guterres. TT
Klimatmötet i Madrid

Urvattnat men inte total besvikelse – så reagerar nyckelaktörer på mötet

Resultatet av klimatmötet i Madrid blev urvattnat då länderna inte kunde enas om synen på utsläppshandel. Däremot uteblev det totala fiaskot eftersom man kom överens om att klimatlöften ska skärpas löpande i stället för att bara förnyas.

BBC har sammanställt reaktioner från några av det utdragna mötets nyckelaktörer. En av dem som uttrycker besvikelse är FN:s generalsekreterare Antonio Guterres.

– Det internationella samfundet gick miste om en viktig möjlighet att visa höjda ambitioner kring begränsning, omställning och finansiering när det gäller klimatkrisen, säger han i ett uttalande.

Chiles miljöminister och klimatmötets ordförande Carolina Schmidt säger att nya generationer förväntar sig mer. Laurence Tubiana, en av arkitekterna bakom Parisavtalet, anser att tunga aktörer inte levt upp till förväntningarna vid mötet. Hon tillskriver de framgångar som ändå skett till ”en progressiv allians” bestående av små önationer och europeiska, afrikanska och latinamerikanska länder.

4 tim
Klimatmötet i Madrid. NACHO DOCE / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Klimatmötet över – enades inte om viktigaste frågan

Klimatmötet i Madrid kommer inte överens i mötets nyckelfråga om framtida utsläppshandel, rapporterar DN och SvD. Det beslutet skjuts i stället fram till nästa års klimatmöte i Glasgow i Skottland.

Nu är slutförhandlingarna i Madrid över efter rekordlång övertid. I styrdokumentet finns bland annat den punkt som EU och Sverige har kämpat hårt för – att ländernas klimatlöften (NDC) ska skärpas löpande i stället för att bara förnyas, skriver TT.

Idag 12:25
Isabella Lövin TT
undefined

Missnöjd Lövin: Vi klarar inte ens av att nå minimum

Klimatminister Isabella Lövin (MP) är besviken över att FN:s klimatmöte inte kunde enas kring nya regler för utsläppshandel. Till TT säger hon att frågan är ett ”minimum” för att visa att man kan lyckas genomföra Parisavtalet och att frågan nu skjuts upp ser hon som ett resultat av att USA är på väg att lämna avtalet.

Hon tror inte att klimataktivister, forskare och företag är nöjda med vad politikerna åstadkommit på mötet.

– Jag tror att man känner besvikelse över att vi inte kunde komma överens om något så enkelt som bokföringsregler.

Idag 13:15
Läs mer om Klimatmötet i Madrid