Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det svenska skattetrycket

Expert: Så smyghöjs bensinskatten – ”Otrolig höjning på sikt”

Regeringen, C och L tonar ned konsekvenserna av att skatten på bensin höjs med 15 öre. Men expertuträkningar visar att betydligt större höjningar är på väg. ”Politikerna kringgår den demokratiska processen. På sikt innebär det här en otrolig höjning”, säger skatteexperten Robert Lönn till fPlus.

Den senaste tiden har svenska bilägare fått ta emot flera tuffa besked, vilket bland annat har gett bränsle till Bensinupproret 2.0 som nu samlar drygt 600 000 medlemmar på Facebook. På fredag ska gruppen samlas på Sergels torg i Stockholm för att demonstrera mot de stigande bensinpriserna.

Trots att regeringen tillsammans med Liberalerna och Centerpartiet nu sänker skatten på bensin med 16,25 öre per liter och 12,6 öre per liter diesel för att kompensera för kravet på att allt större och större andelar biobränslen måste blandas in i drivmedlen så ökar bensinpriset vid pump. Anledningen är att den automatiska KPI-uppräkningen av bensinpriserna som M och KD frös nu återinförs. Resultatet är att skatten på bensin höjs med 15 öre per liter och 10,25 öre per liter diesel.

Automatiska höjningar år efter år – utan stopp

Emil Källström (C) skriver på Aftonbladets debattsida att det enda som nu sker när skatten höjs med 15 öre är en så kallad indexering, och han menar att det inte handlar om någon aktiv höjning från politikerna. ”Det är för övrigt en mindre uppräkning än den höjning som skett i år med budgeten som M och KD fick igenom”, skriver han.

Men Robert Lönn, skattejurist på Svenskt Näringsliv, berättar att indexeringen innebär att det sker automatiska höjningar år efter år, utan stopp.

– Det är anmärkningsvärt att det etableras ett helt nytt system för automatisk skattehöjning på drivmedel, där riksdagens årliga beslutsfattande i praktiken rundas. På 20 år innebär överindexeringen en 50-procentig höjning av skatterna utan att riksdagen fattar några beslut. Det är ett otroligt märkligt upplägg, säger han till fPlus.

”Kringgår den demokratiska processen”

De här automatiska höjningarna finns för bensin och diesel, men även på några andra mindre punktskatter, berättar Robert Lönn och menar att det handlar om rena smyghöjningar. Politikerna får ta lite gnäll nu, men sedan kommer höjningarna att rulla på av sig själva, tror han.

– Politikerna kringgår den demokratiska processen, de behöver ju inte fatta beslut. På sikt innebär det här en otrolig höjning, det blir en ränta på ränta-effekt, säger han.

Läggs ovanpå allt annat

Och ovanpå det här läggs Bonus-malus-systemet och WLTP som innebär att utsläppsvärdena för en rad bilar och husbilar kommer att bli högre utan att fordonsskatten justeras nedåt, vilket fPlus tidigare har rapporterat om. Inte minst ifrågasätts miljöeffekterna av förslagen av flera experter. Husbilsbranschen har redan fått känna på konsekvenserna och jätten Kabe har varslat 25 personer. Även tjänstebilar riskerar att åka på en ordentlig smäll eftersom förmånsbeloppet på flera tjänstebilar höjs som en följd av fordonsskatten. Vissa modeller kan drabbas av belopp på uppemot 30 000 kronor, enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson. ”Piskan viner stenhårt i ryggen på dem som har bränsleslukande bilar”, sa han nyligen till Dagens Industri. Dessutom ligger det nya reseavdraget i pipen, vilket innebär att omkring 200 000 människor kan förlora sin avdragsmöjlighet.

Marginalerna är i flera fall redan små, inte minst då även externa faktorer i omvärlden har drivit upp bensinpriserna den senaste tiden.

”Krävs ett helhetsgrepp”

Robert Lönn menar att vi ser ett lapptäcke av åtgärder som kan fördyra transporterna i Sverige. Även trängselavgifter, vägskatter och liknande borde räknas in i pusslet, påpekar han. Hans poäng är att politikerna har tänkt i stuprör och varken kommunicerat eller tagit hänsyn till den sammantagna effekten för människor, företag, konkurrenskraft och sysselsättning.

– Det här är en transportfråga. Problemet är att allt höjs, inte bara bensinen. Frågan är ju jättestor men behandlas i stuprör utan att hänsyn tas till målkonflikter mellan till exempel miljö och konkurrenskraft. Det krävs ett helhetsgrepp, så att de sammanlagda konsekvenserna faktiskt kan behandlas och överblickas. Man borde samordna och inte glömma konkurrensperspektivet i det här. Företagen måste ju kunna konkurrera, säger han.

– Just nu är det ett väldigt pusslande, fortsätter han.

Dubbelt styrmedel

Att det bubblar ett missnöje på landsbygden är inte så konstigt, menar Robert Lönn. När det blir dyrare att transportera varor och människor, så slår det inte bara mot plånböckerna utan också mot kompetensförsörjningen.

– Ett starkt skäl för att åtminstone avskaffa överindexeringen är att reduktionsplikten som har införts successivt tvingar drivmedelsdistributörer att blanda in större andelar biobränslen, vilket kan tvinga drivmedelsbolagen att höja priserna. Med reduktionsplikten blir överindexeringen av skatten ett dubbelt styrmedel, eftersom kravet i sig ökar incitamenten för omvandling. Därför kan indexmodellens styreffekt inte längre motiveras, säger han.

– De sammantagna kostnaderna för transporter kan få negativa effekter på tillväxt och sysselsättning, säger han.

Toppnyheter

Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅN
Den akuta elkrisen

Tusentals jobb i södra Sverige hotas på grund av elbristen

Tillväxtverket bedömer i en framtidsprognos för Skåne antalet sysselsatta minskar med mellan 6 000 till 19 000 till år 2040 på grund av att elbehovet inte möts, beroende på låg- eller högriskscenario.

Det skriver Sydsvenska Handelskammaren som analyserat rapporten.

– Prognoserna bekräftar det vi påtalat länge. Den bristande elförsörjningen är oerhört allvarlig, både gällande nyetableringar och för det befintliga näringslivets tillväxt. Vi vill betona vikten av en ordentlig upprustning och expandering av elnäten, men också belysa vikten av regional elproduktion. Det är centralt för vår förmåga att generera välstånd, säger Sara Åhlén Björk, chefekonom Sydsvenska Handelskammaren, i ett pressmeddelande.

Igår 18:04
Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Ygeman får kritik för elbristen

Energiminister Anders Ygeman får kraftig kritik för sin plan att trygga elförsörjningen till företagen, uppger Ekot.

fPlus berättade i en mycket uppmärksammad och spridd artikel i fredags om att den svenska elkrisen är värre än någonsin och att företagen larmar om att det kommer att bli mycket värre. Till Ekot säger Lina Håkansdotter, avdelningschef Hållbarhet och infrastruktur på Svenskt Näringsliv, att elbristen utgör ett allvarligt hot mot sysselsättning och klimatomställning.

Anders Ygeman svarar att det gjorts en tillfällig kapacitetslösning i södra Sverige för att säkra energiförsörjningen till att uppdateringen av stamnätet är klart 2025. Men Lina Håkansdotter varnar för följderna av de tillfälliga lösningarna.

– Det är en kortsiktig lösning. Det blir dyrare och tar längre tid än vad som egentligen skulle varit fallet om man hade gjort rätt från början, säger Lina Håkansdotter, till Ekot.

7 jul
Läs mer om Den akuta elkrisen
Illustrationsbild: Boris Johnson och Rishi Sunak på restaurang i London.  Heathcliff O'Malley / TT NYHETSBYRÅN
Coronavirusets spridning – globalt

Brittiska staten ska betala halva krognotan

Storbritanniens regering har presenterat ett stimulanspaket som omfattar motsvarande 346 miljarder kronor, som bland annat ska investeras i sänkt moms för besöksnäring och turism. Det rapporterar The Guardian.

– Jag vill att alla ska veta att jag aldrig kommer att acceptera arbetslöshet som ett oundvikligt faktum, sa finansminister Rishi Sunak i parlamentet när han presenterade stödpaketet enligt TT.

Ingår gör även ett stöd riktat direkt till restauranger. På måndagar, tisdagar och onsdagar i augusti betalar staten halva matnotan, dock mest 115 kronor per person.

Igår 20:26
President Donald Trump. Alex Brandon / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Trump pressar delstaterna: ”I Sverige är skolor öppna”

USA:s president Donald Trump säger att han tänker pressa landets delstater att öppna skolorna i höst. På Twitter pekar han på Sverige och hotar med att strypa finansieringen om de inte öppnar:

"I Tyskland, Danmark, Norge, Sverige och många andra länder är skolorna öppna utan problem. Demokraterna tror att det skulle vara politiskt dåligt för dem om amerikanska skolor öppnar före valet i november, men det är viktigt för barnen och familjerna”, skriver han.

Han vill heller inte se att utländska studenter stannar i landet om de ska få onlineundervisning på universiteten i höst vilket har fått prestigeskolorna Harvard och Massachusetts Institute of Technology att stämma regeringen.

Igår 17:17
Människor i San Antonio i Texas.  Eric Gay / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Över tre miljoner bekräftat coronasmittade i USA

USA passerade tre miljoner bekräftade smittfall i covid-19 i dag, rapporterar flera amerikanska medier. Enligt Johns Hopkins universitetets beräkningar ligger Brasilien tvåa med nästan 1,7 miljoner fall.

USA har också flest antal dödsfall relaterade till coronaviruset. Över 131 000 människor har dött i landet. Brasilien har 66 700 dödsfall till följd av viruset.

– Nu har vi testat fler än 39 miljoner amerikaner, sa USA:s vice president Mike Pence enligt AFP.

Igår 19:19
Läs mer om Coronavirusets spridning – globalt

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Asylsökande anländer till Malmö 2015. Drago Prvulovic/TT / TT NYHETSBYRÅN
Migrationspolitiken i Sverige

C-studenter: Utred hur många Sverige kan ta emot

Den migrationspolitiska kommittén började sitt arbete i fel ände, skriver Centerstudenter på SvD:s debattsida. Flera partier gick in i samtalen med kravet att svenskt mottagande ska ligga i nivå med andra nordiska länders. Men bättre vore att först utreda hur många nyanlända Sverige klarar av att ta emot, snarare än att jämför med granländerna, skriver debattörerna.

”Baserat på detta kan politiker sedan se över hur man kan justera faktorer som gör det mindre attraktivt att söka sig till Sverige som flykting om man inte har skyddsskäl”, fortsätter de.

Igår 20:24
Morgan Johansson (S). Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Johanssons svar om SVT-intervjun: ”Inget konstigt”

Justitieminister Morgan Johansson (S) skriver på Twitter att han inte ville debattera migrationskommitténs arbete i SVT eftersom han inte sitter i kommittén. Det skriver han på Twitter.

”Det här är inget konstigt, så har det alltid varit och det vet Moderaterna. Men när en fråga är så infekterad som denna, så är det lätt att vi får sidodiskussioner och stickspår - ’debatten om debatten’”, skriver han.

Johansson har fått kritik för att han inte ville ställa upp på en debatt mot Moderaternas migrationspolitiska talesperson Maria Malmer Stenergard när de gästade SVT:s Morgonstudion i går morse.

Igår 13:08
Tomas Tobé, Moderaterna. Fredrik Persson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Tobé: Migrationspolitiken i EU måste skärpas nu

Eftersom Socialdemokraterna ”kastat in handduken” när det gäller att skärpa den svenska migrationspolitiken, står hoppet till EU:s kommande migrationspakt. Det skriver Moderaternas EU-parlamentariker Tomas Tobé på Aftonbladets debattsida, med anledning av att de migrationspolitiska samtalen mellan M och S brutit samman.

Tobé skriver att M kommer att driva på för att asyl ska prövas vid EU:s yttre gräns, förstärkta gränskontroller och mer pengar till kustbevakning och Europol. Han skriver att ett stort ansvar vilar på den svenska EU-kommissionären Ylva Johansson (S), som är ansvarig för att ta fram en invandringspolitik som EU kan enas om.

”Det är hög tid att Ylva Johansson inser att en stramare politik behövs omgående”, skriver Tobé.

Igår 14:20
Läs mer om Migrationspolitiken i Sverige
Många seglar och vandrar i sommar. TT
Den svenska besöksnäringen

Ovana seglare och vandrare när vi semestrar hemma

Fler än vanligt semestrar hemma i Sverige i år på grund av coronakrisen, vilket bland annat sjöpolisen och sjöräddningssällskapet märker av, skriver DN. Anna Bertrandsson vid sjöräddningen säger att hon aldrig haft såhär mycket att göra så tidigt på säsongen.

– I en del fall kan det säkert handla om människor som inte är så vana vid att vara till sjöss, säger hon.

Även fjällvärlden har märkt av ett ökat antal ovana turister i sommar, rapporterar SVT Norrbotten.

– Det kan bli problem om man inte är tillräckligt påläst, utrustad och vet vad man ger sig in på, säger Birgitta Nilsson på Jokkmokks infocenter.

Igår 18:01
Illustrationsbild.  FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Åbokryssningar slutar säljas till svenska resenärer

Viking Line slutar att sälja kryssningsresor mellan Åbo och Stockholm till svenska resenärer, rapporterar DN. Beslutet gäller tills vidare och har tagits med hänvisning till smittrisken för covid-19.

Syftet är inte att diskriminera svenskar, utan man vill styra kunder från olika länder till olika kryssningar. Nu när Finland håller på att återhämta sig från viruset har myndigheterna rekommenderat att begränsa antalet svenskar på rutten, som brukar ha många finländare ombord, säger rederiets informatör Johanna Boijer-Svahnström.

– Vi hoppas att coronaläget i Sverige snabbt stabiliserar sig, så att vi kan återgå till normal verksamhet, säger hon.

Igår 07:25
Läs mer om Den svenska besöksnäringen