Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det svenska skattetrycket

Expert: Så smyghöjs bensinskatten – ”Otrolig höjning på sikt”

Regeringen, C och L tonar ned konsekvenserna av att skatten på bensin höjs med 15 öre. Men expertuträkningar visar att betydligt större höjningar är på väg. ”Politikerna kringgår den demokratiska processen. På sikt innebär det här en otrolig höjning”, säger skatteexperten Robert Lönn till fPlus.

Den senaste tiden har svenska bilägare fått ta emot flera tuffa besked, vilket bland annat har gett bränsle till Bensinupproret 2.0 som nu samlar drygt 600 000 medlemmar på Facebook. På fredag ska gruppen samlas på Sergels torg i Stockholm för att demonstrera mot de stigande bensinpriserna.

Trots att regeringen tillsammans med Liberalerna och Centerpartiet nu sänker skatten på bensin med 16,25 öre per liter och 12,6 öre per liter diesel för att kompensera för kravet på att allt större och större andelar biobränslen måste blandas in i drivmedlen så ökar bensinpriset vid pump. Anledningen är att den automatiska KPI-uppräkningen av bensinpriserna som M och KD frös nu återinförs. Resultatet är att skatten på bensin höjs med 15 öre per liter och 10,25 öre per liter diesel.

Automatiska höjningar år efter år – utan stopp

Emil Källström (C) skriver på Aftonbladets debattsida att det enda som nu sker när skatten höjs med 15 öre är en så kallad indexering, och han menar att det inte handlar om någon aktiv höjning från politikerna. ”Det är för övrigt en mindre uppräkning än den höjning som skett i år med budgeten som M och KD fick igenom”, skriver han.

Men Robert Lönn, skattejurist på Svenskt Näringsliv, berättar att indexeringen innebär att det sker automatiska höjningar år efter år, utan stopp.

– Det är anmärkningsvärt att det etableras ett helt nytt system för automatisk skattehöjning på drivmedel, där riksdagens årliga beslutsfattande i praktiken rundas. På 20 år innebär överindexeringen en 50-procentig höjning av skatterna utan att riksdagen fattar några beslut. Det är ett otroligt märkligt upplägg, säger han till fPlus.

”Kringgår den demokratiska processen”

De här automatiska höjningarna finns för bensin och diesel, men även på några andra mindre punktskatter, berättar Robert Lönn och menar att det handlar om rena smyghöjningar. Politikerna får ta lite gnäll nu, men sedan kommer höjningarna att rulla på av sig själva, tror han.

– Politikerna kringgår den demokratiska processen, de behöver ju inte fatta beslut. På sikt innebär det här en otrolig höjning, det blir en ränta på ränta-effekt, säger han.

Läggs ovanpå allt annat

Och ovanpå det här läggs Bonus-malus-systemet och WLTP som innebär att utsläppsvärdena för en rad bilar och husbilar kommer att bli högre utan att fordonsskatten justeras nedåt, vilket fPlus tidigare har rapporterat om. Inte minst ifrågasätts miljöeffekterna av förslagen av flera experter. Husbilsbranschen har redan fått känna på konsekvenserna och jätten Kabe har varslat 25 personer. Även tjänstebilar riskerar att åka på en ordentlig smäll eftersom förmånsbeloppet på flera tjänstebilar höjs som en följd av fordonsskatten. Vissa modeller kan drabbas av belopp på uppemot 30 000 kronor, enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson. ”Piskan viner stenhårt i ryggen på dem som har bränsleslukande bilar”, sa han nyligen till Dagens Industri. Dessutom ligger det nya reseavdraget i pipen, vilket innebär att omkring 200 000 människor kan förlora sin avdragsmöjlighet.

Marginalerna är i flera fall redan små, inte minst då även externa faktorer i omvärlden har drivit upp bensinpriserna den senaste tiden.

”Krävs ett helhetsgrepp”

Robert Lönn menar att vi ser ett lapptäcke av åtgärder som kan fördyra transporterna i Sverige. Även trängselavgifter, vägskatter och liknande borde räknas in i pusslet, påpekar han. Hans poäng är att politikerna har tänkt i stuprör och varken kommunicerat eller tagit hänsyn till den sammantagna effekten för människor, företag, konkurrenskraft och sysselsättning.

– Det här är en transportfråga. Problemet är att allt höjs, inte bara bensinen. Frågan är ju jättestor men behandlas i stuprör utan att hänsyn tas till målkonflikter mellan till exempel miljö och konkurrenskraft. Det krävs ett helhetsgrepp, så att de sammanlagda konsekvenserna faktiskt kan behandlas och överblickas. Man borde samordna och inte glömma konkurrensperspektivet i det här. Företagen måste ju kunna konkurrera, säger han.

– Just nu är det ett väldigt pusslande, fortsätter han.

Dubbelt styrmedel

Att det bubblar ett missnöje på landsbygden är inte så konstigt, menar Robert Lönn. När det blir dyrare att transportera varor och människor, så slår det inte bara mot plånböckerna utan också mot kompetensförsörjningen.

– Ett starkt skäl för att åtminstone avskaffa överindexeringen är att reduktionsplikten som har införts successivt tvingar drivmedelsdistributörer att blanda in större andelar biobränslen, vilket kan tvinga drivmedelsbolagen att höja priserna. Med reduktionsplikten blir överindexeringen av skatten ett dubbelt styrmedel, eftersom kravet i sig ökar incitamenten för omvandling. Därför kan indexmodellens styreffekt inte längre motiveras, säger han.

– De sammantagna kostnaderna för transporter kan få negativa effekter på tillväxt och sysselsättning, säger han.

Toppnyheter

Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Hoten mot Januariavtalet

Mätning: Folket dömer ut Januaripartiernas jobbpolitik

Svenska folket ger tummen ner till Januaripartiernas arbetsmarknadspolitik. Det visar en ny undersökning från Stockholms Handelskammares/Novus. 30 procent av deltagarna svarar att de har mycket lågt förtroende för hur Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna hanterar politikområdet jobb och sysselsättning.

– Vi har problem med en arbetslöshet som är hög och ökar, i det kan vi se att många är långtidsarbetslösa. Man har pratat mycket om att man ska lösa problemet men det har inte hänt. Det kan vara en del i de väldigt svaga förtroendetalen, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare, till Dagens Industri.

32 procent svarade att de har mycket lågt förtroende för att Januaripartierna ska lösa långtidsarbetslösheten.

Stefan Westerberg anser att behöver satsa på att få igång de ekonomiska hjulen.

– Inom arbetsmarknadspolitiken bör man satsa på beprövade arbetspolitiska åtgärder. I budgetpropositionen la man ungefär 400 miljoner kronor på så kallade extratjänster, det är en insats som tidigare inte gett några betydande effekter, säger Stefan Westerberg till Dagens Industri.

Även hanteringen av Arbetsförmedlingen möter hård kritik. I mätningen svarar 41 procent att de har mycket lågt förtroende för hur de fyra partierna hanterar reformen och bara två procent har högt förtroende för hur reformen har hanterats av partierna.

3 tim
Stefan Löfven (S), Ebba Busch (KD), Ulf Kristersson (M).  TT
undefined

Löfven: Alternativet är en löntagarfientlig regering

Januariavtalet innebar inte att alla partier fick allt som de ville ha men likväl stärker det Sverige som helhet. Det skriver statsminister Stefan Löfven på Aftonbladet Debatt ett år efter att S- och MP-regeringen tillträtt.

Samarbetet med C och L ligger till grund för att fler poliser och lärare kan anställas, och det innebär även att integrationen skyndas på, skriver han. Löfven nämner gårdagens välfärdssatsning som ett exempel på varför samarbetet är bra.

Han betonar också att januariavtalet är att se som ett medel för att få till socialdemokratisk politik snarare än ett mål i sig.

”Alternativet är en historiskt löntagarfientlig högerkonservativ regering.”

6 tim
Läs mer om Hoten mot Januariavtalet
Mikael Damberg.  Claudio Bresciani/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Damberg öppnar för tuffare straff: ”Genuint förbannad”

Inrikesminister Mikael Damberg (S) vill se straffskärpningar kring sprängmedelsbrott under året. Det skriver han på Facebook efter att två explosioner skett vid bostadshus i nordvästra Stockholm i natt.

Han skriver att sprängningarna gör honom ”genuint förbannad” och nämner insatsen Operation Rimfrost som ett exempel på att regeringen nu jobbar för att få stopp på den grova kriminaliteten.

”Med den kraftsamling som nu görs är jag övertygad om att det här går att vända”, skriver han.

Damberg skriver vidare att det är ett tufft arbete som väntar och att han ”hela tiden” är beredd att överväga nya åtgärder.

1 tim
Benjamin Dousa TT
undefined

Muf-ordföranden vaknade av smällarna: ”Kände ilska”

Muf-ordföranden Benjamin Dousa, som bor i nordvästra Stockholm, hör till en av många personer som vaknade till vid nattens explosioner. I en intervju med SvD berättar Dousa att han kände ilska när han förstod att explosionerna skett vid två bostadshus.

– Jag träffade grannar i hissen som hade fått nog och skulle börja leta ny lägenhet, säger han till tidningen.

Dousa säger att han än så länge inte har några planer på att flytta därifrån. Polisen utreder explosionerna som en särskild händelse.

2 tim
Läs mer om Sprängningarna i Sverige
Michael Probst / TT NYHETSBYRÅN
Mötet i Davos

Rekordpessimism bland företagare inför Davosmötet

Davosmötet inleder i moll då omkring hälften av alla näringstoppar räknar med en avtagande tillväxt under 2020. Det visar färsk rapport av revisionsbyrån PwC, enligt SvD Näringsliv.

Rapporten visar att hälften av de tillfrågade, närmare 1 600 förtagsledarna i 83 länder, tror på en avmattande tillväxt under 2020.

Det kan jämföras med 2018 då optimismen spirade och bara 5 procent trodde på en svagare tillväxt.

Bakom pessismimen finns en växande ekonomisk och geopolitisk oro kring handelskonflikter, klimatförändringarna och cyberhot.

Det här året utmärker sig särskilt vad gäller företagarnas ängslighet över klimatförändringar och miljöfrågor. Nästan en fjärdedel av företagsledarna ”extremt oroliga” över dessa frågor jämfört med 19 procent året innan.

Men vissa väljer att se glaset halvfullt genom att se möjligheterna att vinna på att ”bli gröna” – som rykte och goodwill.

4 tim
Donald Trump/Greta Thunberg lyssnar på Donald Trumps tal. Evan Vucci / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Trump vill se mer optimism: ”Avvisa domedagsprofeter och apokalyptiska visioner”

President Donald Trump hyllade USA:s ekonomiska landvinningar när han talade på Världsekonomiskt forum i Davos.

– USA blommar, och ja, USA vinner igen som aldrig förr, sa Trump och lyfte fram handelsavtalen med Kina, Mexiko och Kanada.

Toppmötet fokuserar på klimatfrågan i år och meddelade att USA ansluter sig till toppmötets initiativ om att plantera ”tusen miljarder träd”.

Samtidigt varnade han för överdriven pessimism i klimatdebatten. Uttalandet kan tolkas som kritik mot Greta Thunberg och andra unga klimataktivister som är på plats i Davos.

– Detta är en tid för optimism och för att avvisa de ständiga domedagsprofeterna och deras visioner om en apokalyps, sa han.

Samtidigt som Trump är i Davos ökar pressen på hemmaplan. I dag inleds i praktiken riksrätten mot honom i USA:s senat.

2 tim
Greta Thunberg i Davos. FABRICE COFFRINI / AFP
undefined

”Agera som om ni älskade era barn över allting annat”

”Vårt hus brinner fortfarande.” Det sa Greta Thunberg i sitt tal på Världsekonomiskt forum. Med det hänvisade hon till sitt tal under förra årets toppmöte där hon gjorde samma liknelse – och uppmanade världen till att ”ha panik” över klimatfrågan.

I sitt tal i år krävde Thunberg en rad saker från företag, banker, institutioner och stater som finns representerade, däribland stopp för subventioner till fossilt bränsle och omedelbart stopp för investeringar i utvinning av fossila bränslen.

Hon avslutade talet med att på nytt säga att alla borde ha panik – ”och agera som om ni älskade era barn över allting annat”.

1 tim
Läs mer om Mötet i Davos
Annemarie Gardshol TT/SVT
Kaoset på Postnord

Vd:n tonar ner krissnacket: ”Står inte inför en konkurs”

De rubriker som florerat kring Postnord den senaste tiden har varit ”lite väl alarmistiska”, säger bolagets vd Annemarie Gardshol i SVT:s Morgonstudion.

– Vi står absolut inte inför någon konkurs, säger hon.

I en intervju med Dagens Nyheter under måndagen sa Gardshol att en konkurs inte går att utesluta och att man vill ha svar från regeringen senast i sommar om postutdelning ska ske var tredje dag.

Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) har i sin tur sagt att man ska tillsätta en ny postlagsutredning.

3 tim
Anders Ygeman och Ibrahim Baylan, Socialdemokraterna. TT
undefined

Ministrarna krävs på svar: ”Är det en kris eller inte?”

Näringsutskottet och trafikutskottet kallar in näringsminister Ibrahim Baylan (S) och energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) till möte för att få svar på hur det egentligen står till med Postnord.

Näringsutskottets ordförande Lars Hjälmered (M) tycker att ministrarna har gett motstridiga besked kring vilken roll staten ska ha i frågan.

– Vi vill veta vad som gäller. Är det kris i Postnord eller är det inte det? Kommer skattebetalarna att få skjuta till mer pengar? säger han till TT.

1 tim
Karin Wesslén/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Baylan: Kan bli aktuellt med statsstöd till Postnord

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) öppnar för att införa någon form av statsstöd till Postnord för att kompensera för de fallande brevvolymerna, skriver DN.

– Ett antal länder har infört kompensation för denna samhällsservice och samhällsuppdrag och det är klart det kan vara aktuellt, säger han.

Enligt Baylan är det tydligt att brevutdelningen framöver inte kommer att bära sina egna kostnader. Alternativen är därmed att låta konsumenterna ta kostnaderna, eller att staten gör det.

Ministern betonar samtidigt att han inte ville föregripa den utredning om Postnords framtid som ska vara klar om cirka ett och ett halvt år.

Igår 18:15
Läs mer om Kaoset på Postnord

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer