Entreprenörskap

ANDERS WIKLUND / TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagande i praktiken

Experten tipsar: Så lockar du topptalangerna till ditt företag

I rådande kompetensbrist har svårigheterna att rekrytera stigit avsevärt. Jane Bergman, employer branding manager på One partner group, delar med sig till Tidningen Entreprenör av sina bästa tips för framgångsrik rekrytering.

Employer branding blir allt mer nödvändigt för att rekrytera rätt. Jane Bergman menar att man bör lägga lika stort fokus på företagets varumärke som man lägger på kunden. Här är hennes bästa tips:

  1. Gör upp en strategi - Fundera på vad employer branding innebär för er och hur ni kan bli mer attraktiva som arbetsgivare. Lägg upp en strategi som gör att ni kan möta målen.
  2. Lyssna på medarbetarna - Börja med medarbetarna och lyssna på deras synpunkter. Det blir svårt att rekrytera fler om de nuvarande medarbetarna inte är nöjda.
  3. Skaffa ambassadörer - Låt medarbetarna vara ambassadörer som delar med sig av varför det är bra att jobba hos just det. Detta skapar attraktionskraft för nyfikna kandidater.
  4. Bemöt väl både online och offline - Visa i mötet med kandidaten att ni kan stå för de värden ni kommunicerar utåt.
  5. Mät rekryteringsprocessen - Studera er rekryteringsprocess så ni kan se vilken strategi som ger bäst resultat. Exempelvis, titta på vilka inlägg som lockar flest skarpa ansökningar.
  6. Återkoppla - Svara alla som söker, hälften av alla som inte får återkoppling på sin ansökan kommer inte söka jobb på samma arbetsplats igen.
  7. Svara snabbt - Ju längre rekryteringsprocess desto större chans att kandidaten drar sig ur.
15 mar
Jean Paul Getty var en early bird who caught the worm.  TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Sveriges entreprenörer

Gå upp tidigt om du vill lyckas – morgonstund ger guld till företaget

Morgontimmarna verkar vara magiska för människor som driver företag. Sajten Mittföretag.com har studerat morgonvanorna hos framgångsrika entreprenörer och trenden är tydlig – de går upp tidigt och är utvilade.

På morgonen får de chansen att ostört ägna sig åt de arbetsuppgifter som är mest kritiska för dagen. De har också redan innan de vaknar full koll på vad som behöver göras.

”Bästa sättet att börja dagen, är att inte påverkas av omvärlden. För hur stor är chansen att nyheterna och mejlen enbart kommer med budskap som boostar dig? Bestäm dig en gång för alla – jag ska göra dagens två viktigaste uppgifter innan jag kollar mailen eller sätter på telefonen. Det kommer att göra underverk för dig”, skriver Mittforetag.com som också listar sju pukter att tänka på för den som vill få nya morgonrutiner.

Förresten, den gamle oljemiljardären Jean-Paul Getty hade följande formel till den ville bli framgångsrik: Rise early, work hard, strike oil. (Gå upp tidigt, arbeta hårt, hitta olja).

13 mar
Läs mer om Sveriges entreprenörer
Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Hälsolarmet

10 tecken på att du är för stressad

Stress kan ha många fysiska och psykiska påverkningar på kroppen. Chef har listat 10 tecken som du bör uppmärksamma om du känner dig stressad.

  1. Ofta sjuk - Om du märk att du oftare blir sjuk på sista tiden kan det vara ett tecken på stress, då det kan påverka immunförsvaret på ett negativt sätt.
  2. Orolig och trött - Känner du dig ofta orolig, trött och nedstämd? Då kan du vara väldigt stressad.
  3. Humörsvängningar - Om ditt humör är ostabilt och du upptäcker att du har lätt att fräsa av kollegor kan det vara ett tecken på stress.
  4. Du prokrastinerar - Om du gång på gång skjuter upp arbetsuppgifter, även de som du tidigare tyckte var roliga, kan det bero på stress. Det gäller även aktiviteter utanför jobbet.
  5. Du har ”bomull i huvudet” - Svårt att känna engagemang, dåligt med tålamode och en känslighet för ljud och ljus kan alla vara tecken på för högt tempo.
  6. Dåligt med sömn, eller alldeles för mycket - När man är stressad kan det leda till att man sover alldeles för lite, tankarna snurrar och det är svårt att komma till ro. Men det finns även risk för det motsatta - du kan börja sova mer än vad du normalt gör men vaknar ändå och känner dig trött.
  7. Tryck över bröstet - Höga stressnivåer kan leda till höjt blodtryck och höjd puls. Det innebär att du kan uppleva både hjärtklappning och känslan av ett tryck över bröstet.
  8. Orolig mage - Vid stress påverkas magsmältningen och man kan bli illamående, kräkas, bli uppblåst och få liknande symptom.
  9. Stressutslag - Är du stressad kan du få utslag på hela kroppen, liknande eksem.
  10. Kroppslig värk - Utöver spänningshuvudvärk och migrän kan du också erfara värk i nacke och axlar.
13 mar