Entreprenörskap

FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagande i praktiken

Så blir du en vinnare i lågkonjunkturen

Mycket tyder på att vi går mot en ny lågkonjunktur. Dagens Industri har samlat experternas tips för hur du rustar ditt företag och blir en vinnare när den slår till.

Tre av fyra bolagschefer räknar med att nästa lågkonjunktur slagit till innan år 2020 är slut, enligt konsultbolaget Axholmens årliga vd-enkät.

Tillväxtexperten Thomas Ahrens, vd för och grundare av Ahrens Invest, tipsar att om kunderna inte längre köper bolagets produkter – öka marginalerna på utbildning och service. Dessutom gäller det att hålla i pengarna och spara större investeringar till bättre tider.

– Skär ned på fasta kostnader. Lägg ut delar av produktionen och jobba som med ett dragspel. När det är läge – ta hem all produktion. I lågkonjunktur vill man inte lägga pengar på externa underleverantörer, säger Thomas Arens till Dagens Industri.

Lojalitet är ett annat viktigt tips, något som är utmärkande för de flesta superföretag. Har man byggt en lojal kundkrets kan man lita på att de inte sviker, även i kristider.

– Relationsbyggande som strategi kommer mer till sin rätt när konjunkturen vänder. Sedan 2015 har vi haft en extrem konjunkturuppgång där en hel del företag blivit framgångsrika av att attrahera riskkapital – inte av att de är enormt skickliga på att utveckla sin verksamhet, säger Per Weidenman, analytiker på Bisnode, till Dagens Industri.

Andra tips är att effektivisera företaget försiktigt i kristider, och att skaffa en kriskassa.

5 tim
Foto: Hasse Holmberg / TT
Handeln i siffror

Elgiganten är jätten inom hemelektronik

Hemelektronikbranschen har det tufft. Hot från bland annat näthandeln har slagit ut flera aktörer, skriver DI. Elektronikkedjan Elgiganten, som planerar nya storsatsningar i Sverige, är undantaget.

Ända sedan stora kedjor som Onoff och Expert tvingades i konkurs åren 2011 och 2012 har den svenska hemelektronikmarknaden dominerats av Elgiganten, Netonnet och Media Markt. Av dem är Elgiganten störst – och dessutom den enda som visar positiva siffror.

För verksamhetsåret 2017/2018 slog Elgiganten rekord efter att omsättningen ökade med 10,4 procent till 11,9 miljarder kronor. Viktigaste framgångsfaktorn är Elgigantens strategi med att sätta kundens behov i centrum, skriver DI. Företagets investering i ett högautomatiserat jättelager i Jönköping är en annan förklaring.

Netonnet har haft fallande försäljning och svaga resultat. 2017 sjönk försäljningen med 2,7 procent till 4,9 miljarder kronor. För Media Markt har omsättningen under räkenskapsåret 2016/2017 minskat med nästan tre procent till 4,6 miljarder kronor, skriver DI.

Tidskriften Market påpekar att Elgigantens e-handel sticker ut och visar en tillväxt på 34 procent.

2 jan
 Foto: Pressbild Lekia
Handeln i siffror

Lekia storsatsar efter Top-Toys konkurs

Lekia har blivit Nordens största leksakskedja efter Top-Toys konkurs, med sina 140 butiker i Sverige och Norge. Men nu vill den växa ytterligare.

I ett pressmeddelande skriver bolaget att det planerar ”en omfattande nyetablering” av butiker på marknader där de saknar eller har svag täckning. Vidare skriver de att ”Vi kan i skrivande stund inte specificera det exakta antalet ny- eller ometableringar men ser utrymme för en betydande mängd nya butiker”.

Under resterande januari månad tar samtliga Lekia-butiker i Sverige hand om byten på varor tidigare inköpta hos BR/Toys R Us, delger även bolaget i sitt pressmeddelande.

3 jan
Läs mer om Handeln i siffror