Entreprenörskap

Joakim Fagerudd på Sandvik Coromant. Sandvik Coromant
Företagens miljöarbete

Sandviks ”Gröna fabrik” ska minska utsläppen

Sandvik Coromant i Gimo har världens största fabrik för tillverkning av skär- och verktygssystem, företaget är också en stor aktör i branschens hållbara utveckling. Företaget har sparkat igång ett projekt kallat Grön fabrik, rapporterar SvD.

Grundläggande i arbetet är att skapa en bild av hur man kan ta utvecklingen vidare.

– Den stora förändringen lanserade vi för bara lite över ett år sedan och det är att vi skapat ett hållbarhetsverktyg kallat Grön fabrik som gör att vi kan mäta hur hållbara vi är. Hållbarhet är ett ord på allas läppar men för oss är det viktigt att kunna få konkreta fakta om hur vi förbättras och hur vi kan bli ännu bättre. Verktyget är kopplat till FN:s globala hållbarhetsmål och behandlar både ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet, säger platschef Joakim Fagerudd på Sandvik Coromant.

Arbetet att bli mer hållbara har inneburit miljövinster.

– Det finns flertalet vinster man gör genom att bli hållbara. Bland annat har vi bytt ut uppvärmningen i fabriken från oljeeldning till fjärrvärme med flis, något som gjort att vi sparat 1800 ton koldioxid. Minskningen motsvarar utsläpp från cirka 1200 bilar i normaltrafik under ett år. Ett hållbart tänk slår an i alla perspektiv, det är både en fråga om lönsamhet och planetens hälsa. Men också för samhället och den sociala aspekten, då vi märker att både medarbetare och boende i närområdet kring fabriken uppskattar att vi tar dessa frågor på allvar, säger Joakim Fagerudd.

6 feb
Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagande i praktiken

Så når din marknadsföring ut till olika generationer

Ska du annonsera via Facebook eller Instagram? Eller skriva långt eller kort reklaminnehåll?

Det beror helt på vilken generation kunden tillhör.

Marknadsföretaget Voyado har i en studie av 3,6 miljoner transaktioner försökt skapa en bild av köpbeteenden i lojalitetsprogram.

Här framgår det att generation Z är mer mottaglig för reklam som snabbt kan fånga deras uppmärksamhet. Eftersom de anses ha en kort koncentrationsförmåga är det främst bilder via exempelvis Instagram och individanpassade budskap som går hem.

För Millenials är en smidig och problemfri köpupplevelse en viktig faktor för att vinna lojalitet. De är också mottagliga för reklaminnehåll så länge det är välskrivet och inte lyser igenom som en annons.

Den lite äldre och köpstarkare generation X, är stora användare av Facebook och kan därför nås på annonser därifrån. Denna generation lägger mycket vikt vid särskilda varumärken vilket gör att belöningsprogram kan funka för att vinna deras lojalitet.

De från den så kallade baby boom-generationen är mer benägna att öppna sin e-post vilket gör dem mer mottagliga för den sortens marknadsföring. De har också längre koncentrationsförmåga vilket gör att de kan läsa längre reklaminnehåll så länge det är relevant.

Slutligen finns traditionalisterna som nås bäst via traditionell annonsering via post, radio och tv. Men se upp för marknadföring som får dem att känna sig gamla.

29 jan