TT
Det svenska skattetrycket

Efter nya reseavdraget – Så mycket förlorar du på vägen till jobbet

Det nya reseavdraget slår hårt mot arbetspendlare och företag i hela landet. För många kan det handla om tusentals kronor som ryker varje år. fPlus visar i en tabell exakt hur du kommer att drabbas beroende på hur långt du kör och hur mycket du tjänar.

Om förslaget om ett nytt reseavdrag blir verklighet kan uppemot 200 000 människor förlora avdragsmöjligheten för bilresor till och från jobbet. Kostnaden för att ta sig till jobbet kan öka med tusentals kronor, inte minst för människor på landsbygden.

Omfattande kritik

Kommuner, regioner och experter varnar för långtgående konsekvenser i hela landet. Johan Lidefelt, nationalekonom på Svenskt Näringsliv och en av experterna i regeringens utredning om reseavdragen, tycker att förslaget borde kastas i papperskorgen. Tanken med dagens reseavdrag är att vidga jobbmarknaden, men nu blir det tvärtom, betonar han. 

– Förändringarna medför skatteskärpningar som gör det mindre attraktivt att ta och söka arbeten om restiden är lång. Och för de som redan har ett arbete som kräver långa arbetsresor blir det mindre lönsamt att arbeta, vilket ökar incitamenten att hitta ett jobb närmare hemmet. Förslaget skadar näringslivet eftersom kompetensförsörjning och matchning försvåras, säger han.

Smällen kan bli över 40 000 kronor

Ett stort antal människor kommer att drabbas. Antingen genom att avdragsmöjligheten helt försvinner, eller genom att det blir flera tusen kronor dyrare att arbetspendla med bil. Många som saknar vettiga resalternativ, och alltså rimligen har ett stort behov av reseavdraget, kommer istället att få rejäla skatteskärpningar, förklarar Johan Lidefelt. I extrema fall kan det handla om skärpningar på drygt 40 000 kronor om året.

– För många skulle det handla om ett till två tusen kronor i ökad skatt i månaden. Det kan alltså i praktiken jämföras med att förlora nästan hela jobbskatteavdraget.

Enligt en rapport från Sweco kommer miljövinsterna med de nya reglerna att värderas till 0,38 miljarder kronor 2021. Samtidigt bedöms de samhällsekonomiska kostnaderna för bilpendlarna öka med 2,4 miljarder kronor.

– Den globala teknikutvecklingen med bland annat elektrifiering av fordonsflottan kommer att minska arbetsresandets klimatutsläpp även med dagens reseavdrag. Reseavdraget ska sänka kostnaderna för de som har långa restider till arbetet. Andra styrmedel ska användas för att minska klimatutsläppen för transporter, säger Johan Lidefelt.

– Förslaget skulle göra både reseavdraget och klimatåtgärderna mindre träffsäkra och försvåra arbetsgivarnas kompetensförsörjning. De små miljövinsterna kan inte motivera de påtagligt negativa effekterna för arbetsmarknaden, fortsätter han.

Så drabbas just du

Framför allt tre saker påverkar hur stor skattesmällen blir. Hur långt du åker, hur mycket du tjänar och om du gör en tidsvinst med bilen på 2,5 timmar per dag eller inte.

Utifrån utredningens egna beräkningar presenterar fPlus ett antal fall för att belysa hur skattesmällen blir för just dig (se tabell nedan).

Först och främst. Alla som bilpendlar kortare än 3 mil till arbetet skulle inte få någon  skattereduktion alls med de nya reglerna, berättar Johan Lidefelt.

– Inom denna grupp finns det många personer som inte kan resa kollektivt till arbetet på ett rimligt sätt.

Men för dessa personer kommer skatteskärpningen att innebära pengaförluster på mellan 4 000 och 6 400 kronor per år, utan att det motiveras av klimat och miljöskäl, menar Johan Lidefelt.

– För det andra finns det många arbetspendlare som inte skulle få den komplementära skattereduktionen trots att de gör ett par timmars tidsvinst på att välja bilen. Komplementregeln är tänkt som ett slags mildring för de som drabbas allra värst, men den är inte träffsäker eftersom många av de som verkligen behöver lindringen inte skulle uppfylla kraven, säger han.

– Möjligheten att välja bort bilen saknas ju för dem, och uppfyller man inte det skärpta tidsvinstkravet så blir det bara en skatteskärpning, och för många handlar det om väldigt kännbara belopp, säger han.

Det är klart att det svider när alla saker staplas ovanpå varandra.

Örjan Andersson som bor i Kvarnåsen, 5 mil norr om Lycksele, jobbar i Lycksele på Hedlunda industri. På morgonen går det inga bussar åt det hållet och inte heller på kvällen, berättar han.

– Tar jag inte bilen missar jag hela arbetsdagen, säger han.  

Enligt det nya förslaget riskerar han en skattesmäll på cirka 4 000 kronor och hade han tjänat över omkring 40 000 kronor hade han förlorat nästan 9 500 kronor. Frågan är om han uppfyller tidsvinstkravet eller inte? Förmodligen gör han det. Men hans fru är också beroende av bilen för att ta sig till jobbet som ligger drygt två mil bort. Hon jobbar i kommunens storkök och börjar klockan 7 vissa dagar, långt innan den första bussen går åt det hållet. För henne ryker avdraget och hon förlorar omkring 1 500 kronor per år. Hade hon tjänat över 40 000 kronor i månaden hade notan blivit omkring 2 400 kronor.

– Det är jobbigt, det är så mycket som slår mot landsbygden just nu. Det är klart att det svider när alla saker staplas ovanpå varandra. Snart är det väl folktomt här uppe i Norrland, säger Örjan Andersson.

Men de nya reglerna slår inte bara mot landsbygden. De som till exempel arbetspendlar sträckan Uppsala-Stockholm (omkring 8 mil enkel väg), och inte uppfyller tidsvinstkravet på 2,5 timme, kan åka på en skattesmäll på mellan 3 700 kronor och 14 000 kronor om året. Även om pendlaren uppfyller tidsvinstkravet kan skatten öka med nästan 10 000 kronor.

– Hela idén med ett avståndsbaserat system är feltänkt från början, säger Johan Lidefelt. Det försvårar arbetspendlingen och kompetensförsörjningen utan att vägas upp av miljövinster, säger han.

Så mycket kan du förlora på nya reseavdraget

Källa: Skattelättnad för arbetsresor, Statens offentliga utredningar

I tabellen ovan är sträckorna enkel resa till jobbet. Låg marginalskatt=32 procent, hög marginalskatt=52 procent. Källa: Skattelättnad för arbetsresor, Statens offentliga utredningar

Toppnyheter

Boris Johnson. BEN STANSALL / AFP
Valet i Storbritannien

Johnson mot majoritet – men Labour knappar in

Det konservativa Torypartiet ser fortfarande ut att gå mot egen majoritet i parlamentet efter nyvalet på torsdag, visar en undersökning som Yougov gjort för Sky News och The Times.

Enligt undersökningen ser Torypartiet, med premiärminister Boris Johnson i spetsen, ut att få 339 platser och Labour 231. För majoritet krävs 326 platser.

Men undersökningen visar också att Torypartiets försprång har minskat, och felmarginalen är sådan att det inte går att utesluta ett så kallat ”hängt parlament”, alltså att inget parti får egen majoritet.

Igår 22:22
Valarbetare för Labourpartiet. ANDY BUCHANAN / AFP
undefined

Labourtopp sågar partiets chanser på läckt inspelning

En av topparna inom det brittiska Labourpartiet, Jon Ashworth, har hamnat i blåsväder bara dagar före nyvalet, rapporterar brittiska medier. På en läckt inspelning som nyhetsbloggen Guido Fawkes publicerat hörs Ashworth såga det egna partiets chanser att vinna valet.

– Jag kan inte se att det kan hända, säger Ashworth på inspelningen.

Vidare säger han att partiet möjligen har en chans i städerna men inte på landsbygden och att väljarna där förvisso inte gillar Boris Johson men att de ”inte tål” Jeremy Corbyn.

I efterhand har Ashworth förklarat att han skämtade och att han visst tror att partiet vinner valet.

Igår 20:49
Ben Stansall / TT NYHETSBYRÅN
undefined

”Britterna förlorar oavsett valutgång”

Beklämmande att Storbritanniens valrörelse går mot sitt slutskede utan att någon egentligen hoppas på en valsegrare, skriver Olof Ehrenkrona på SvDs ledarsida.

Valnatten kommer bli spännande för det brittiska folket, då det inte är någon som vet hur det kommer gå, menar Olof Ehrenkrona. Båda stora partier, Labour och Tories, går till val på en orealistisk politik och sittande premiärminister Boris Johnson undviker notoriskt att svara på frågor om vad som ska ske efter brexit i januari 2020.

Men oavsett valutgång förlorar britterna, menar skribenten. Ska Storbritannien minska de betydande förluster i tillväxt som brexit kan innebära gäller det att säkra ett så nära samarbete med EU som möjligt.

”Men sådana avtal måste betalas med att en bit av suveräniteten offras, och den del av ekvationen talar man helst inte om”, skriver Olof Ehrenkrona.

Igår 18:52
Läs mer om Valet i Storbritannien
Maja Suslin/TT / TT NYHETSBYRÅN
Telias intresse för TV4

TV4-chefen: Com Hem stjäl tv-julen – helt i onödan

Ett ”tråkigt och onödigt beslut”, säger TV4:s vd Casten Almqvist efter att kvällens diskussioner med Com Hem strandat.

– Det är en sak att vi inte kommer överens, men det är oansvarigt att låta det gå ut över tittarna, säger han i ett pressmeddelande.

Han påpekar att TV4 erbjudit Com Hem att fortsätta visa TV4 fritt till den 10 januari.

– Att de inte ens väljer att ta emot denna julklapp visar att de hellre ställer in tv-julen för de miljoner svenskar som är deras egna kunder än att hitta en lösning, säger Casten Almqvist.

TV4-chefen menar att Com Hem på det här sätter driver opinion ”för att få rättigheter som de inte har och inte heller är beredda att betala för”.

Igår 20:06
Illustrationsbild. Bertil Ericson / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Tele2: TV4 släcks ner för tredjedel av hushållen

Vid midnatt släcktes TV4 och C More ner för en tredjedel av Sveriges hushåll, bekräftade Tele2 och Com Hem i ett pressmeddelande under tisdagskvällen. Beskedet kom efter att Com Hem och Telia under kvällen försökt hitta en lösning för Com Hems och Boxers kunder.

”Tyvärr har de påbörjade samtalen ännu inte resulterat i en överenskommelse om de rättigheter våra kunder efterfrågar. Detta innebär att vi tvingas släcka kanalerna i kväll kl. 23.59 den 10 december”, skrev Com Hem och Tele2 vid 20.30-tiden.

Efter midnatt skrev dock flera tittare på Com Hems Facebooksida att de fortfarande kunde se TV4.

Tidigare under kvällen uppgav Com Hem att man sannolikt tvingas släcka ner TV4-kanalerna och C More för sina kunder.

”Telia har tyvärr inte visat på någon seriös förhandingsvilja kring förnyandet av vårt avtal om fortsatta sändningsrättigheter för Com Hem och Boxer”, skrev Com Hem vid 19-tiden.

Igår 19:38
Bezav Mahmod/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Ledare: Staten ska inte äga både SVT och TV4

När delstatliga Telia nu fått godkänt av EU-kommissionen att köpa TV4 av Bonnier, får staten ett mycket stort ägarinflytande över Sveriges etermedier. Det påverkar trovärdigheten för svensk television, skriver DI:s ledarskribent Tobias Wikström.

Staten bör därför titta på att så snart som möjligt avveckla sitt ägande för att rädda förtroendet för svenskt television.

Han anser att det är ett ihåligt argument när staten hänvisar till att de behöver behålla sin ägarandel på 38 procent i Telia av säkerhetspolitiska skäl . Detta eftersom Telia sköter den infrastruktur som försvaret behöver.

Var fanns det argumentet när en sammanslagning med Telenor (då helägt av Natolandet Norge) var aktuell eller när Telia börsnoterades, skriver Wikström och avslutar:

– Staten ska inte äga kommersiella företag på en konkurrensutsatt marknad. Och de säkerhetspolitiska invändningarna går att lösa.

12 nov
Läs mer om Telias intresse för TV4
Richard Drew / TT NYHETSBYRÅN
Dagens börs

Wall Street backade – Netflix föll på sänkt råd

New York-börserna backade på tisdagskvällen efter flera tvära kast i handelskriget. Vid stängning stod de ledande indexen som följer:
• S&P 500: –0,1 %
• Nasdaq: –0,1 %
• Dow Jones: –0,1 %
Terminerna pekade skarpt nedåt under förmiddagen sedan kinesisk media rapporterat att supermakterna inte väntas nå något avtal denna vecka. Strax före öppningen rekylerade terminerna efter att WSJ rapporterat att USA och Kina planerar för att skjuta upp de nya tullarna som ska träda i kraft på söndag.

Börshumöret dämpades sedan återigen efter att Vita huset betonat att nya tullar fortfarande kan bli av.

Prudential Financials chefsstrateg Quincy Krosby säger till CNBC att investerare har blivit luttrade vid det här laget och lärt sig att inte ta ut något i förskott.

På bolagsfronten backade Netflix 3,1 procent sedan Needham sänkt rekommendationen till underperform från behåll. Investmentbanken varnar för den ökande konkurrensen på streamingmarknaden.

Den franska läkemedelsjätten Sanofi seg 5,9 procent efter att bolaget offentliggjort planer på att sluta investera i diabetesforskning och i stället fokusera på områden som cancer.

Igår 21:02
undefined

Stockholmsbörsen repade sig efter nytt handelshopp

Efter kraftiga minus med en botten vid lunchtid hämtade sig Stockholmsbörsens ledande index under tisdagseftermiddagen och vid stängning såg det ut så här:
• OMXSPI: –0,3 procent
• OMXS30: –0,5 procent
Som mest var OMXS30 ner 1,6 procent före vändningen. Det brittiska valet och de stundande tullarna spädde på börsoron.

– Helvetet kan braka loss om tullarna inte skjuts på framtiden, sa en analytiker till Bloomberg under morgonen.

Drivande för återhämtningen under eftermiddagen var bland annat uppgifter om att USA och Kina planerar att skjuta upp de nya tullarna som ska träda i kraft på söndag.

Ett storbolag som började bra var ABB som fick positiva rekommendationer från Barclays, UBS och Kepler Cheuvreux. Aktien stängde på plus 0,6 procent.

Storbankerna SEB och Handelsbanken fanns bland dagens vinnare på OMXS30. SEB lyfte 1 procent och SHB nästan lika mycket.

Bland förlorarna fanns H&M som fick en sänkt rekommendation av Exane BNP Paribas, samtidigt som ABG Sundal Collier varnade för svag avslutning på det fjärde kvartalet. Aktien föll 1,2 procent.

I botten av storbolagslistan parkerade Essity, SCA och Assa Abloy. Investerarna hyvlade av runt 1,6 procent av skogsbolagen och nästan 2 procent av låsjättens börsvärde.

Nent meddelade personalbesparingar på 250 miljoner kronor samt vissa nedskrivningar. Aktien tappade först kring 3 procent men stängde en bit över nollan.

Starbreezes utbombade aktie rasade 20,6 procent efter att vd:n Mikael Nermark varnat spelare för att konsolversionerna av Payday 2 inte kommer att vara i nivå med pc-versionen.

Byggkomponentbolaget Lindabs aktie steg 2,8 procent efter nyheten att utdelningen framöver ska motsvara minst 40 procent av bolagets nettoresultat, mot tidigare 30 procent.

Igår 08:03
Ahn Young-joon / SCANPIX
undefined

Mestadels små nedgångar på Asienbörserna

De asiatiska börserna handlades mestadels ner under tisdagen och följde därmed nedgångarna på Wall Street på måndagskvällen.
• Nikkei: −0,1%
• Shanghai: +0,1 %
• Shenzhen: +0,4 %
• Hongkong: −0,2 %
• Kospi: +0,5%
Från Kina kom det officiella inflationssiffror för november: Inflationen blev 4,5 procent på årsbasis och livsmedelspriserna rusade med drygt 19 procent.

På handelsfronten kom signaler från USA om att de utökade tullarna som ska träda i kraft den 15 december troligtvis inte blir av. Det är USA:s jordbruksminister Sonny Perdue som i går sa till Bloomberg att han inte tror att höjningen blir av, utan att vi i stället kan få se vissa lättnader, skriver CNBC.

Igår 04:51
Läs mer om Dagens börs
Illustrationsbild. Janerik Henriksson / TT / TT NYHETSBYRÅN
Arbetskraftsinvandringen

Almega Städföretagen: ”Den illegala arbetskraften måste stoppas”

Det är problematiskt att man kan få ett samordningsnummer trots att man inte har rätt att vistas i Sverige och trots att personens identitet inte är fastställd, skriver Emma Unevik, ordförande för Almega Städföretagen i Dagens Samhälle.

”Våra medlemsföretag anstränger sig för att följa de lagar och regler som finns – nu är det upp till regeringen att täppa till kryphålen som gör det lätt för kriminella att sälja samordningsnummer”, skriver hon.

Almega Städföretagen föreslår tre konkreta åtgärder för att komma tillrätta med problemet:

  1. Täpp till de kryphål som finns som gör det lätt att utfärda samordningsnummer.
  2. Bättre samarbeten mellan berörda myndigheter och bygg ut ett fungerande system med varningsklockor.
  3. Förbättra och förenkla kontakten mellan arbetsgivare och myndigheter.
Igår 19:13
Stefan Löfven (S) och Nyamko Sabuni (L). TT
undefined

Analys: Symbolisk sväng av L i en livsviktig fråga för S

Invandringspolitiken spiller över på frågan om försörjningskravet, menar Ekots inrikespolitiska kommentator Tomas Ramberg. Detta efter att Liberalerna svängt och att det därmed finns en riksdagsmajoritet som vill att arbetskraftsinvandrare som tar sina familjer till Sverige måste kunna försörja dem på egen hand.

– Det här är en stor omsvängning i en ganska viktig symbolfråga för den liberala borgerligheten, säger Ramberg i sändningen.

TV4:s politiska kommentator Marcus Oscarsson noterar att det är något så ovanligt som en fråga där Centerpartiet och Sverigedemokraterna tycker lika trots att den springer ur invandringspolitiken. Men var Socialdemokraterna står är mer otydligt.

”Frågan är om MP kan pressa S att säga nej till försörjningskrav eller om MP blir överkörda. För S är detta en livsfarlig fråga”, skriver han på Facebook.

28 nov
Läs mer om Arbetskraftsinvandringen

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer