TT NEWS AGENCY / TT NYHETSBYRÅN
Sveriges entreprenörer

Därför var Kamprad ett affärssnille - här är hans bästa råd

För drygt ett år sedan dog en av Sveriges främsta entreprenörer, Ikeas grundare Ingvar Kamprad. fPlus har sammanställt de egenskaper som gjorde honom till ett affärssnille. Och hans främsta tips till framtida entreprenörer.

  • Sparsamhet. Att spara och stå med fötterna var hans ledord. Och även om det finns de som menade att han inte levde som han lärde så menar Johan Stenebo som skrivit boken ”Sanningen om Ikea” att de har helt fel. ”Glömde du att släcka lampan när du lämnade ett rum blev han arg. Sparsamheten hade nästan en religiös framtoning. Allt handlade om enkelhet vad vi än gjorde. Käkade man lunch gick man och tog två korvar i varuhusets kiosk. Det var en dödssynd att åka business class på flyget. Man fick inte ha slips, en udda kavaj kunde man väl sätta på sig men annars hade man tröja eller skjorta”, säger han till SVT Nyheter.
  • Besatt av goda affärer. Kamprad blev tidigt närmast besatt av att göra affärer, säkert inspirerad av morfadern som drev byhandel. Ingvar Kamprad hade sysslat med försäljning ända sedan han lärt sig cykla, skriver Populär historia: ”Han köpte in stora partier så billigt att han kunde sälja dem till ett lågt pris och ändå göra en vinst.” Som liten sålde han tändstickor till gran­narna runt hemmet.
  • Smart logistik knockade konkurrenter. Inte bara det välkända att han storsatsade på platta paket och lätt kunderna göra jobbet (sätta samman möbeln) Utan även den systematiska upphandlingen från ett nät av möbelfabriker i framför allt Östeuropa. Här låg företaget före sin tid. Bakgrunden till satsningen var att de svenska konkurrenterna blockerade företaget i svenska möbelfabriker.
  • Förutsåg kundernas behov. Att kunderna kunde se möblerna i en katalog innan de köpte dem och handla i ett varuhus långt från de stora tätorterna var på 1950-talet okända före­teelser, skriver Centrum för Näringslivshistoria. Han insåg bilens betydelse.
  • En egen filosofi och företagskultur. Kamprad började tidigt fila på drömmen om ”det eviga företaget”. Han skrev Ikeas bibel ”En möbelhandlares testamente” och Kraft 80, ett slags Ikeas kulturrevolution. Sparsamheten ingick i denna företagskultur. Att spara och stå med fötterna på jorden skulle präntas in i personalen
  • Marknadsföringsgeni. Sparsamheten användes aktivt i Ikeas reklam, men även kopplingen till Sverige. Anders Parment, universitetslektor i marknadsföring vid företagsekonomiska institutionen på Stockholms universitet, säger till SVT att sparsamheten var ett smart marknadsföringsdrag.
  • Egen design En viktig del av Ikea-undret blev den egna designorganisationen.

Här är Ikea-grundarens råd till framtidens entreprenörer: 

1. Kompensera dina brister, vet att du har många. Misstro dem som kan och vet allt.

2. Var alltid på väg! Nöjdhetskänsla är ett sömnpiller.

3. Se upp med erfarenhet. Den hindrar dig ofta att tänka annorlunda. Varför är ett bra ord.

4. Se till att ha din arbetsplats nära verkligheten.

5. Arbeta positivt. Det negativa ger dig bara magsår.

6. Tillstå dina fiaskon och försök inte bortförklara.

7. Lär dig skilja mellan verkliga och inbilldade behov.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer