MIKE BLAKE / TT NYHETSBYRÅN
Företagsklimatet i Sverige

Därför föll inte Starbucks svenskarna i smaken – stänger vart fjärde café

När kaffejätten Starbucks kom till Sverige år 2014 hade de storslagna planer. Idag har mer än var fjärde butik stängt ner, skriver Fastighetsvärlden.

Kaffekedjan toppade år 2016, då hade de 17 enheter i Sverige. Sedan dess har det gått utför och flera caféer i Stockholm, Göteborg och på Arlanda har tvingats stänga.

Johan Kaij, senior advisor på Marketing Clinic, tror att den hårda konkurrensen är en förklaring. En annan är svenskarnas hatkärlek till USA.

– Vi gillar att ta till oss trender därifrån. Men ofta mer åt det lokala hipsteraktiga hållet, och lite mindre åt globala varumärken per se, säger Johan Kaij och pekar på att andra amerikanska jättar som Pizza Hut och Budweiser också har haft svårt att etablera sig i Sverige.

Tidigare rapportering om Starbucks pekar dock på att kedjan har haft det svårt ekonomiskt, även i USA där många caféer har lagts ner.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer