Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Digitaliseringen inom handeln

Butiker tar upp kampen mot e-handlare med ansiktsigenkänning

En ny teknik för ansiktsigenkänning i butiker är på väg att lanseras i Sverige. Genom att få reda på mer om sina kunder kan de fysiska butikerna ta åtminstone ett litet steg närmare e-handlarna som idag vet betydligt mer om sina kunder och deras köpmönster. Det skriver Breakit på sin sajt.

Tekniken går ut på att fånga kundens ansikte i en kamera och omvandla till ett mönster. Det analyseras sedan av en programvara som till exempel kan utläsa kön, ålder och sinnesstämning.

Inga personuppgifter registreras men däremot registreras uppgifter om besöken för varje individ utifrån ansiktsmönstret.

Tekniken ska nu testas i ett antal butiker och gallerior i Sverige, bland annat i Mood-gallerian och Fältöversten i Stockholm, och i Isabella Löwengrips butik som öppnar i Gallerian i centrala Stockholm i höst.

Samtidigt pågår en diskussion om hur långt tekniken kan gå och hur GDPR påverkar användningen.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer