”Brommaflytt kan slå ut många inrikeslinjer”
Bromma flygplats är helt anpassad efter regionalflygets och inrikes affärsresenärers behov. Att försöka klämma in alla dess resenärer på Arlanda är inte en fungerande lösning, det skriver Christian Clemens, Svenskt Flyg, på SvD debatt.
Debattören pekar på att Arlanda domineras av utrikestrafik, och att Brommas anpassning för mindre flygningar gör den världsunik. Det kommer bli svårt att i praktiken genomföra tankeprojektet att få Brommas 2,5 miljoner resenärer på Arlanda. Dessutom, menar debattören, när de första kommersiella el-flygen lyfter år 2026, kommer dessa att vara en storlek som passar helt in på Brommas förutsättningar för inrikestrafik på kortare linjer till mindre orter.
”Inrikesflyget är inte en konkurrent till tåg, bil eller färjor, utan ett komplement utifrån resenärens och den specifika resans syfte. Man behöver inte komma långt från Stockholm för att förstå flygets betydelse för tillväxten och attraktionskraften för företagsetableringar och för bostadsorter i landsortskommunerna”, skriver Christian Clemens.