Foto: Westin Buss/Samariten Ambulans
Företagarhjältarna under coronakrisen

Branschen tvärdog – då blev personalen sjukvårdsförare

När branschen tvärnitade tvingades företagen hitta kreativa lösningar för att rädda jobben. Nu kör Westin Buss sjuktransporter. ”Det är en win-win-situation. Våra chaufförer är mycket service-minded. De har ju kört turister tidigare”, säger vd:n Björn Boman till fPlus.

Transportbranschen har drabbats hårt av coronakrisen och många företag har tvingats till kreativa lösningar för att överleva. Westin Buss är ett av dessa företag. De har lyckats rädda sin verksamhet genom att hyra ut flera av sina förare för sjuktransporter i Region Stockholm.

– Förarna får köra sjuktransporter och provtagningsbilar där en sjuksköterska följer med och genomför prover på patienter, berättar Björn Boman, vd för Westin Buss.

Westin Buss nya inriktning handlar om ett samarbete mellan dem och Samariten Ambulans AB, som bland annat utför sjukvårds- och ambulanstransporter i regionerna Stockholm och Skåne. Westin Buss förare får dock bara köra sjukvårdstransporter där det inte sker någon direkt vård i fordonet.

Samarbetet mellan de två företagen började i mars som ett resultat av gemensamma kontakter. Westin Buss har även tidigare använt sina bussar och förare för samhällsnyttig service, så steget till sjuktransporter var inte långt.

– Vi har upphandlat kunder som Försvarsmakten och Migrationsverket, och kör en pendelbuss mellan Karolinska universitetssjukhuset i Solna och i Huddinge. Det är därifrån som de här idéerna kommer ifrån, berättar Björn Boman och fortsätter:

– Vi hade gärna hyrt ut våra bussar också men Samariten Ambulans behövde bara förare.

Drabbats hårt av coronakrisen

Efter coronakrisen har Westin Buss inte haft tillräckligt många arbetsuppgifter till sina förare. För Samariten Ambulans har i stället behovet av personal ökat. Att hyra ut medarbetare till dem har varit en lyckad matchning, särskilt med tanke på att den största delen av Westin Buss traditionella verksamhet har stått stilla sedan coronakrisens framfart.

Beställningstrafiken har tidigare varit Westin Buss huvudsysselsättning, med körningar för större turistbolag och för flygplansbesättningar. Den delen har dock ”tvärdött”, säger Björn Boman.

– Alla turistkörningar försvann helt och hållet efter corona – företagskörningar, privata körningar – allting. En stor andel av de personer vi körde var asiatiska turister och dessa försvann väldigt tidigt. Redan i februari började det att svacka, säger han och fortsätter:

– Det går inte plus för oss eftersom vi har en massa bussar som står stilla och varje buss kostar nästan som en anställd. Vi driver även en plåtverkstad som är stendöd nu.

Trots ett i övrigt tufft läge har avtalet med Samariten Ambulans inneburit en ekonomisk lättnad för Westin Buss. Om det inte vore för deras samarbete skulle permitteringarna och kostnaderna för personalen ha blivit högre.

– Både de som är tillsvidareanställda och de som är heltids- och behovsanställda har jobb nu, vilket är något vi eftersträvar. Samtidigt löser vi Samariten Ambulans förarbrist. Det är en win-win-situation, säger Björn Boman.

”Våra förare tycker om att köra sjuktransporter”

Westin Buss har i dag 125 anställda, varav 110 är förare. Inte alla kör sjuktransporter utan det är på frivillig basis. Dessutom är vissa av förarna äldre eller tillhör andra riskgrupper. I dagsläget är det över 25 personer som hyrs ut till Samariten Ambulans, varav en till och med har jobbat som ambulanssjukvårdare tidigare. Resterande medarbetare fortsätter med de upphandlade myndighetskörningarna.

– Det har visat sig att våra förare tycker om att köra sjuktransporter. Våra chaufförer är dessutom mycket service-minded. De har ju kört turister tidigare, vilket kräver ett annat bemötande än i kollektivtrafiken, så de är väldigt behjälpliga, säger Björn Boman och fortsätter:

– För vår del har det varit viktigt att få behålla våra förare eftersom det är brist på dem i normala fall.

Avtalet med Samariten Ambulans har kort uppsägningstid och syftet är att det ska pågå så länge det extra behovet av transporter inom sjukvården fortsätter. Facket Kommunal har varit stöttande trots det annorlunda upplägget, säger Björn Boman. Så fort coronavirusets spridning minskar räknar han med att de vanliga resebokningarna börjar öka igen.

– Det finns en stark marknad för oss, där är signalerna positiva. Bakom oss har vi dessutom en stark ägare i Neoplan-koncernen.

Under tiden rekommenderar Björn Boman andra bussföretag att kontakta företag inom sjukvårdstransporter för att hyra ut sin personal, inte minst för mervärdet det ger.

– Alla inblandade har varit intresserade av att det här upplägget ska fungera. Det ger en otrolig samhällsnytta.

Toppnyheter

Johanna Sandwall. Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronavirusets spridning – Sverige

Socialstyrelsen: Mer grönt än rött i vår lägesbild

Trenden med minskat antal avlidna i covid-19 per dygn fortsätter, skriver TT. Dessutom ser elva av Sveriges 21 regioner en förbättring på kort sikt och nio av dem på längre sikt.

– Det är första gången vi har mer grönt än rött i vår lägesbild på kort sikt. Det står ju för någonting i alla fall, Johanna Sandwall, krisberedskapschef på Socialstyrelsen.

Enligt Socialstyrelsen innebär kort sikt 48–72 timmar, och lång sikt 10–15 dagar.

3 tim
Stefan Löfven. Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

M KU-anmäler Löfven: ”Felaktigt om testning”

Moderaterna KU-anmäler statsminister Stefan Löfven för att ha misslett allmänheten i en intervju i Sveriges Radio, rapporterar Aftonbladet.

I intervjun sa Löfven att det är regionerna som ansvarar för testningen av alla de fyra prioritetsgrupperna, något som M anser vara missledande.

“Statsminister Stefan Löfven (S) har i uttalanden till media misslett åhörarna till en felaktig uppfattning avseende testning för covid-19”, skriver Edward Riedl, riksdagsledamot för M, i anmälan.

Idag 12:40
Läs mer om Coronavirusets spridning – Sverige

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer