Per Gruvris.
Det nya bonus malus-systemet

Bonus malus slår hårt mot småföretagare

Nu får bilhandlaren Per Gruvris medhåll från kollegor när han hävdar att bonus malus-systemet varken är bra för företagen eller miljön, skriver Svenskt Näringslivs redaktion.

Kents Bilcentrum i Rättvik tappar 15 miljoner i omsättning på grund av politiska beslut.

– På bilförsäljningsdelen har vi minskat vår omsättning från knappt 70 miljoner till ungefär 53 miljoner och det skedde direkt när bonus malus kom. Folk väljer att ha kvar sin gamla bil längre, säger Per Gruvris.

Den 1 juli 2018 infördes bonus malus och vid årsskiftet justerades reglerna. En bil som tas i trafik 2020 eller senare får en bonus om den släpper ut mindre än 70 gram per kilometer. Släpper den ut mer läggs istället en skatt på som bestraffning.

Per Gruvris menar att miljön är viktig, men beslutet kring beskattning av utsläpp har gått alldeles för fort och är inte förankrat i verkligheten.

– Tanken är att påskynda omställningen från fossila bilar till fossilfria bilar. Verkligheten blir att nybilsförsäljningen minskar drastiskt, med nästan 30 procent. För många bilar blir extra beskattade och våra kunder väljer att behålla sina gamla bilar, säger Per Gruvris till Svenskt Näringslivs redaktion.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer