Johanna Norin/TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagens miljöarbete

Boliden: CDP bedriver en utpressningskampanj

CDP, ett investerarinitiativ som samlar klimatdata från företag, får hård kritik från gruvbolaget Boliden, som menar att utpressar och sprider osanning om företags klimatredovisningar, skriver Aktuell Hållbarhet.

Framförallt kritiserar Klas Nilsson, kommunikationsdirektör för Boliden-gruppen, CDP för att felaktigt anklaga företag för att inte redovisa sin klimatpåverkan. CDP har, enligt Klas Nilsson, ett beskyddarupplägg med dyra avgifter och hot om dålig publicitet mot företag.

– Både SCA och Boliden har utförliga miljö- och klimatdata, presenterade enligt välkända principer och modeller som GRI och Global Compact och lätt tillgängliga på företagens hemsidor och i års- och hållbarhetsrapporter, säger Klas Nilsson till Aktuell Hållbarhet.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer