ANDERS WIKLUND / TT / TT NYHETSBYRÅN
Dieseldebatten

Bilexpert: Därför kan diesel vara bättre än laddhybrid

Att regeringen dömer ut dieselbilar och samtidigt hyllar laddhybrider, i form av skatter, är snedvridet. Det hävdar Aftonbladets biljournalist Robert Collin som har gjort ett långfärdstest med de två olika biltyperna.

Han tar upp exemplet när han tankade bilarna.

Medan dieselbilen VW Touareg, som drar 0,84 liter milen, har en skatt på 11 200 kronor, har laddhybriden Volvo XC90 T8, som släpper ut drygt 20 procent mer koldioxid, en skatt på 300 kr.

Dessutom får tjänstebilsförarna en rejäl rabatt då Volvo-hybriden kostar 12 000 kr mindre i skatt per år jämfört med VW Touareg.

Låt vara att Volvo-hybriden också kan gå på el. Men för den här resan upptog elen bara 4 procent av sträckan medan den törstade efter bensin resten av resan.

Enligt Collin är definitionen av en miljöbil ett resultat av trender och symbolhandlingar från politikerna. Det var likadant för några år sedan när etanol var i ropet och etanolbilar fick stora subventioner.

Och miljön vinner inget på symbolhandlingar, anser han.

– Jag vill att politiker istället försöker få en seriös bild av diesel som drivmedel.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer