Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det nya bonus malus-systemet

Beskedet: Så hög blir nya skatten för fordonsägare

Regeringen meddelar att man inför den nya körcykeln WLTP från och med den 1 januari 2020 utan några större förändringar. Det betyder att bilköpare som registrerar ett nytt fordon efter nyår i de flesta fall åker på en rejäl skattesmäll.

För många modeller (se lista nedan) handlar det om skatteökningar på 50 procent om året. Orsaken är att WLTP innebär högre utsläppsvärden vilket i sin tur betyder högre skatt i bonus-malus systemet som infördes sommaren 2018.

När datumet för den nya körcykelns spikades var de flesta inblandade parter tämligen säkra på att regeringen skulle kompensera för dessa skatteeffekter. Branschorganisationen Bilsweden hade också förhoppningar om att den nya körcykelns skulle skjutas upp ett år och harmoniseras med översynen av bonus-malus som ska presenteras den januari 2021.

– Vi tycker att det är bra med bonus-malus och den nya körcykeln WLTP, men hade hellre sett att man väntade ett år, så att både branschen och konsumenterna fått en chans att anpassa sig till det nya läget och ett större utbud med laddbara fordon att välja mellan, säger Mattias Bergman, vd på BIL Sweden.

Behåller sin gamla bil

BIL Sweden anser även att konsumenter bör ha ett val mellan att köpa ett fordon med lägre utsläpp eller betala den högra skatten. Nu när utbudet är begränsat blir valet endast höjd skatt vilken många inte har råd med.

– Man får inte glömma att 90 procent av köparna fortfarande väljer en malus-bil. När flera av dessa blir väldigt mycket dyrare nästa år kan det också resultera i att man istället behåller sin gamla bil, vilket inte är bra varken för miljö eller säkerhet.

Men regeringen väljer nu att inte göra några större kompenserade åtgärder. Men man höjer bonusgränsen från 60 till 70 gram koldioxid per kilometer. Det betyder att de flesta laddhybrider även fortsättningsvis klarar bonusgränsen. Ett besked som biltillverkaren Volvo sannolikt är nöjd med eftersom flera av företaget populära laddhybrider annars skulle ha förvandlats till malus efter nyår.

– Motiveringen är att de bilar som idag får bonus ska kunna få det under nästa år, för att inte göra alltför stora förändringar på kort tid. Hela bonus-malus-systemet ska ses över inför höstbudgeten nästa år och att då göra stora förändringar nu vore både onödigt och ryckigt ur konsumentperspektiv, säger Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson för Centerpartiet.

”Bilindustrin har varit motsträvig, det är bara att beklaga”

Det är framförallt Miljöpartiet som i förhandlingar tryckt på för en hård WLTP vid årsskiftet. Lorentz Tovatt är klimat- och energipolitisk talesperson för Miljöpartiet Till tidningen Auto motor & sport säger han att syftet är att öka omvandlingstrycket på fordonsflottan och på så sätt minska antalet klimatbovar, samt öka utbudet av klimatvänliga bilar.

– De bilar som släpper ut mycket ska stå för sina kostnader. Bilindustrin har varit motsträvig, det är bara att beklaga. De har motarbetat förändringen. Men nu har vi beslutat detta och det är jag jätteglad för, säger Lorentz Tovatt.

Så slår WLTP mot dieselbilarna

Bilmodell / Skatt 2019 / Skatt 2020

  • Audi A4 40 TDI 4 282 / 7 398
  • Audi Q5 40 TDI S tronic 6 674 / 12 218
  • BMW 520d Touring 4 760 / 9 687
  • Volvo XC40 D4 AWD 5 333 / 9 326
  • Volvo XC60 D4 AWD 6 097 / 9 326

Och mot bensinbilarna (några exempel)

Bilmodell Skatt 2019 / Skatt 2020

  • Audi A1 30 TFSI 1 672 / 2 984
  • Bugatti Chiron 44 282 / 43 212
  • BMW 330i 3 722 / 6 297
  • BMW 520i Touring 4 050 / 8 758
  • Skoda Octavia 1,0 115 1 590 / 3 312
  • Volvo V60 T4 5 548 / 7 260
  • Volvo XC40 T 4 478 / 6 190
  • VW Golf 1,5 TSI 1 836 / 3 640

Källa: Auto motor & sport

Toppnyheter

Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Hoten mot Januariavtalet

Mätning: Folket dömer ut Januaripartiernas jobbpolitik

Svenska folket ger tummen ner till Januaripartiernas arbetsmarknadspolitik. Det visar en ny undersökning från Stockholms Handelskammares/Novus. 30 procent av deltagarna svarar att de har mycket lågt förtroende för hur Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna hanterar politikområdet jobb och sysselsättning.

– Vi har problem med en arbetslöshet som är hög och ökar, i det kan vi se att många är långtidsarbetslösa. Man har pratat mycket om att man ska lösa problemet men det har inte hänt. Det kan vara en del i de väldigt svaga förtroendetalen, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare, till Dagens Industri.

32 procent svarade att de har mycket lågt förtroende för att Januaripartierna ska lösa långtidsarbetslösheten.

Stefan Westerberg anser att behöver satsa på att få igång de ekonomiska hjulen.

– Inom arbetsmarknadspolitiken bör man satsa på beprövade arbetspolitiska åtgärder. I budgetpropositionen la man ungefär 400 miljoner kronor på så kallade extratjänster, det är en insats som tidigare inte gett några betydande effekter, säger Stefan Westerberg till Dagens Industri.

Även hanteringen av Arbetsförmedlingen möter hård kritik. I mätningen svarar 41 procent att de har mycket lågt förtroende för hur de fyra partierna hanterar reformen och bara två procent har högt förtroende för hur reformen har hanterats av partierna.

1 tim
Stefan Löfven (S), Ebba Busch (KD), Ulf Kristersson (M).  TT
undefined

Löfven: Alternativet är en löntagarfientlig regering

Januariavtalet innebar inte att alla partier fick allt som de ville ha men likväl stärker det Sverige som helhet. Det skriver statsminister Stefan Löfven på Aftonbladet Debatt ett år efter att S- och MP-regeringen tillträtt.

Samarbetet med C och L ligger till grund för att fler poliser och lärare kan anställas, och det innebär även att integrationen skyndas på, skriver han. Löfven nämner gårdagens välfärdssatsning som ett exempel på varför samarbetet är bra.

Han betonar också att januariavtalet är att se som ett medel för att få till socialdemokratisk politik snarare än ett mål i sig.

”Alternativet är en historiskt löntagarfientlig högerkonservativ regering.”

4 tim
Läs mer om Hoten mot Januariavtalet
Michael Probst / TT NYHETSBYRÅN
Mötet i Davos

Rekordpessimism bland företagare inför Davosmötet

Davosmötet inleder i moll då omkring hälften av alla näringstoppar räknar med en avtagande tillväxt under 2020. Det visar färsk rapport av revisionsbyrån PwC, enligt SvD Näringsliv.

Rapporten visar att hälften av de tillfrågade, närmare 1 600 förtagsledarna i 83 länder, tror på en avmattande tillväxt under 2020.

Det kan jämföras med 2018 då optimismen spirade och bara 5 procent trodde på en svagare tillväxt.

Bakom pessismimen finns en växande ekonomisk och geopolitisk oro kring handelskonflikter, klimatförändringarna och cyberhot.

Det här året utmärker sig särskilt vad gäller företagarnas ängslighet över klimatförändringar och miljöfrågor. Nästan en fjärdedel av företagsledarna ”extremt oroliga” över dessa frågor jämfört med 19 procent året innan.

Men vissa väljer att se glaset halvfullt genom att se möjligheterna att vinna på att ”bli gröna” – som rykte och goodwill.

2 tim
Michel Euler / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Frankrike vill göra upp om digitalskatt i Davos

Frankrikes finansminister Bruno Le Maire hoppas att han och hans amerikanska motsvarighet Steve Mnuchin ska nå en uppgörelse om den franska digitalskatten i Davos, rapporterar flera medier.

– Det är fortfarande en besvärlig förhandling. Djävulen finns i detaljerna. Fast vi går i rätt riktning, sa han vid en presskonferens.

Frankrike vill förhindra att stora amerikanska techbolag verkar i Frankrike utan att betala en rimlig bolagsskatt. USA har riktat hård kritik mot skatten men nyligen enades Donald Trump och Frankrikes Emmanuel Macron om en ”vapenvila” där inga strafftullar ska införas på ett år.

1 tim
Läs mer om Mötet i Davos

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Benjamin Dousa TT
Sprängningarna i Sverige

Muf-ordföranden vaknade av smällarna: ”Kände ilska”

Muf-ordföranden Benjamin Dousa, som bor i nordvästra Stockholm, hör till en av många personer som vaknade till vid nattens explosioner. I en intervju med SvD berättar Dousa att han kände ilska när han förstod att explosionerna skett vid två bostadshus.

– Jag träffade grannar i hissen som hade fått nog och skulle börja leta ny lägenhet, säger han till tidningen.

Dousa säger att han än så länge inte har några planer på att flytta därifrån. Polisen utreder explosionerna som en särskild händelse.

11 min
Brottsplatsen på Östermalm i Stockholm t.v. Husby t.h.  TT
undefined

Explosionerna kopplas till sprängning på Östermalm

Nattens explosioner i Husby norr om Stockholm kopplas till sprängningen på Östermalm natten till den 13 januari, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Polisen kan i nuläget inte bekräfta att ett samband utreds.

– Vi tittar på kopplingar till pågående förundersökningar men i nuläget kan jag inte bekräfta uppgifterna, säger Anna Westberg vid polisens ledningscentral.

I nuläget utreds nattens sprängningar som två separata händelser. Polisen har spärrat av platsen för att säkra spår. Man kollar även övervakningsfilmer i området.

2 tim
Dagsljus på bombplatsen på Törnbergsgatan i Husby i Stockholm. Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Boende hörde snabba steg i trappan före explosionen

Minuter innan explosionen i natt hörde en boende i Husby snabba springsteg i trappan. Sedan sprängdes hans dörr bort.

– Någon springer ner jättesnabbt. Jag blir konfunderad om det kan ha något samband, det är inte ofta man hör någon springa i en sådan hastighet halv tre på natten, säger han till TT.

– Och sedan bara pang, någon minut senare. Jag hade väl tur att jag inte stod framför dörren.

Explosionen var den andra av två på kort tid i området. Bara 14 minuter tidigare hade en explosion inträffat i ett annat flerfamiljshus bara 500 meter bort.

2 tim
Läs mer om Sprängningarna i Sverige