Beskedet: Så hög blir nya skatten för fordonsägare
Regeringen meddelar att man inför den nya körcykeln WLTP från och med den 1 januari 2020 utan några större förändringar. Det betyder att bilköpare som registrerar ett nytt fordon efter nyår i de flesta fall åker på en rejäl skattesmäll.
För många modeller (se lista nedan) handlar det om skatteökningar på 50 procent om året. Orsaken är att WLTP innebär högre utsläppsvärden vilket i sin tur betyder högre skatt i bonus-malus systemet som infördes sommaren 2018.
När datumet för den nya körcykelns spikades var de flesta inblandade parter tämligen säkra på att regeringen skulle kompensera för dessa skatteeffekter. Branschorganisationen Bilsweden hade också förhoppningar om att den nya körcykelns skulle skjutas upp ett år och harmoniseras med översynen av bonus-malus som ska presenteras den januari 2021.
– Vi tycker att det är bra med bonus-malus och den nya körcykeln WLTP, men hade hellre sett att man väntade ett år, så att både branschen och konsumenterna fått en chans att anpassa sig till det nya läget och ett större utbud med laddbara fordon att välja mellan, säger Mattias Bergman, vd på BIL Sweden.
Behåller sin gamla bil
BIL Sweden anser även att konsumenter bör ha ett val mellan att köpa ett fordon med lägre utsläpp eller betala den högra skatten. Nu när utbudet är begränsat blir valet endast höjd skatt vilken många inte har råd med.
– Man får inte glömma att 90 procent av köparna fortfarande väljer en malus-bil. När flera av dessa blir väldigt mycket dyrare nästa år kan det också resultera i att man istället behåller sin gamla bil, vilket inte är bra varken för miljö eller säkerhet.
Men regeringen väljer nu att inte göra några större kompenserade åtgärder. Men man höjer bonusgränsen från 60 till 70 gram koldioxid per kilometer. Det betyder att de flesta laddhybrider även fortsättningsvis klarar bonusgränsen. Ett besked som biltillverkaren Volvo sannolikt är nöjd med eftersom flera av företaget populära laddhybrider annars skulle ha förvandlats till malus efter nyår.
– Motiveringen är att de bilar som idag får bonus ska kunna få det under nästa år, för att inte göra alltför stora förändringar på kort tid. Hela bonus-malus-systemet ska ses över inför höstbudgeten nästa år och att då göra stora förändringar nu vore både onödigt och ryckigt ur konsumentperspektiv, säger Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson för Centerpartiet.
”Bilindustrin har varit motsträvig, det är bara att beklaga”
Det är framförallt Miljöpartiet som i förhandlingar tryckt på för en hård WLTP vid årsskiftet. Lorentz Tovatt är klimat- och energipolitisk talesperson för Miljöpartiet Till tidningen Auto motor & sport säger han att syftet är att öka omvandlingstrycket på fordonsflottan och på så sätt minska antalet klimatbovar, samt öka utbudet av klimatvänliga bilar.
– De bilar som släpper ut mycket ska stå för sina kostnader. Bilindustrin har varit motsträvig, det är bara att beklaga. De har motarbetat förändringen. Men nu har vi beslutat detta och det är jag jätteglad för, säger Lorentz Tovatt.
Så slår WLTP mot dieselbilarna
Bilmodell / Skatt 2019 / Skatt 2020
- Audi A4 40 TDI 4 282 / 7 398
- Audi Q5 40 TDI S tronic 6 674 / 12 218
- BMW 520d Touring 4 760 / 9 687
- Volvo XC40 D4 AWD 5 333 / 9 326
- Volvo XC60 D4 AWD 6 097 / 9 326
Och mot bensinbilarna (några exempel)
Bilmodell Skatt 2019 / Skatt 2020
- Audi A1 30 TFSI 1 672 / 2 984
- Bugatti Chiron 44 282 / 43 212
- BMW 330i 3 722 / 6 297
- BMW 520i Touring 4 050 / 8 758
- Skoda Octavia 1,0 115 1 590 / 3 312
- Volvo V60 T4 5 548 / 7 260
- Volvo XC40 T 4 478 / 6 190
- VW Golf 1,5 TSI 1 836 / 3 640
Källa: Auto motor & sport