Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den nya flygskatten

Beskedet: Landsbygden kan glömma kompensation för flygskatten

Det förändrade reseavdraget och bensinskatterna har fått det att koka i landsbygden. Nu kommer nästa dråpslag – landets flygplatser kan inte räkna med att få den utlovade ersättningen för flygskatten. Det bekräftar Transportstyrelsen till fPlus. Samtidigt har staten kunnat håva in minst 1,9 miljarder kronor på skatten.

Den svenska staten hade fram till maj månad inkasserat 1,9 miljarder kronor på den flygskatt som infördes på inrikesresor i april 2018. Det visar statistik från Skatteverkets som fPlus tagit del av.

Samtidigt fortsätter de svenska inrikesresorna att sjunka. Den senaste statistiken från Swedavia visar på en nedgång med 11 procent i maj jämfört med samma period 2018. Statistik från det europeiska flygplatsorganisationen AIC visar också att Sverige är det enda land i Europa där passagerarantalen sjunker.

Skatten och den tilltagande ”flygskammen” slår också mot allt fler flygbolag och flygplatser. När flygbolaget BRA nyligen la ned sin linje mellan Jönköping och Stockholm-Bromma hänvisade bolaget till bland annat flygskatten som de har svårt att kompensera för.

– Vi ser att flygbolagen beskriver hur de avser se över och konsolidera sina linjer för att möta de ökade kostnaderna för en flygskatt. Men vad som kanske är mer allvarligt, flygskatten får konsekvenser som ytterst hotar enskilda flygplatsers framtid, säger Peter Larsson, vd på Svenska Regionala Flygplatser.

– Det här är en skatt som går rakt ned i statskassan. Det finns inga styrmedel som avses för att till exempel höja andelen biobränsle, fortsätter han.

Nils Paul är näringspolitisk expert på flyg på Transportföretagen. Han pekar på att det hade varit bättre om man istället hade satsat på just en reduktionsplikt snarare än en flygskatt.

– Då hade vi idag kommit längre i användandet av biobränslen. Flygskatten är en ren punktskatt på biljettköpet. Flygskatten tar ingen hänsyn till utsläppet beroende på vilken flygresa du väljer. Även om du väljer en flygresa med större andel biobränsle är skatten densamma.

”Det är så dumt så det finns inte”

Staten håvar alltså in stora pengar medan bolagen och flygplatserna står kvar med svartepetter. Men redan när flygskatten befann sig i planeringsstadiet 2017 lovade regeringen att en kompensation ska utgå till drabbade icke-statliga flygplaster i Norrland om de kunde visa upp underskott på grund av flygskatten. Men det beslutet har retat upp branschen.

– Det är så dumt så det finns inte. I Norrland finns det ju inga alternativ. För flygplatserna i södra Sverige slår det här hårdare eftersom folk har större möjligheter att välja andra färdmedel, säger Ulf Axelsson vd på Växjö Småland Airport.

– Flygplatser i hela landet drabbas av flygskatten när vi ser stora nedgångar i inrikesflyget. Samtidigt talar regeringen om att hela landet ska leva. Sen är det självklart svårt att säga att det endast beror på flygskatten, men jag förstår inte logiken i att bara flygplatser i norr ska få kompensation, säger Ronny Forsberg, flygplatschef på Jönköping Airport.

Potten för den utlovade kompensationen ligger på 99 miljoner kronor men staten har hittills inte betalat ut ett öre. Faktum är att regeringen helt nyligen gett Trafikverket i uppdrag i samarbete med Transportstyrelsen att ta fram kriterierna för kompensationsmodellen.

Peter Larsson välkomnar det beslutet men befarar att otydligheten kvarstår hur pengarna ska betalas ut.

– Om man kommer fram till att passagerarantalet fallit med säg 20 procent per resa på en flygplats sedan skatten infördes. Hur ska man kunna visa att det beror på just flygskatten? Även om ett bolag som lägger ned sin verksamhet och uppger att det beror på flygskatten, hur ska man kunna bevisa det?

”Omöjligt att veta om det är flygskatten”

Nu kan fPlus bekräfta de farhågorna. Det är Transportstyrelsen som fått i uppdrag att räkna på hur flygskatten påverkar flygplatsernas passagerarunderlag och eventuella underskott. Men myndigheten uppger nu till fPlus att det är i princip omöjligt att ringa in just flygskatten eftersom det finns så många andra faktorer som kan påverka passagerarunderlagen.

– Det är väldigt svårt att hänvisa till en enskild faktor som flygskatten som orsaken till en nedgång i passagerartrafiken. Det finns många andra faktorer som kan spela in. Det kan dels vara konjunkturen eller den så kallade flygskammen. Flygskatten infördes också under en generell nedgång som inleddes redan under hösten 2017, säger Jean-Marie Skoglund, utredare på Transportstyrelsen sjö- och luftfartsavdelningen.

– Tittar vi bakåt i statistiken förekommer det också nedgångar såväl som uppgångar i trafiken. Det är svårt att peka ut enskilda händelser och man bör vara försiktig med det. Flygbolag kan också ändra på frekvensen för vissa linjer eller på produktutbudet vilket påverkar trafik och passagerarantal. Det gör det också svårt att peka ut en enskild faktor som flygskatten som orsaken till en passagerarnedgång och därmed förlorade intäkter för flygplatser, fortsätter han.

Johan Scherman, flygplatschef för South Lappland Airport i Vilhelmina, ställer sig också oförstående till hur man ska kunna peka ut just flygskatten.

– Vi tappade 3 miljoner kronor i samband med Nexits konkurs och i samband med den kom flygskatten. Men hur mycket det ena beror på det andra är mer eller mindre omöjligt att veta.

Så är flygskatten konstruerad

Flygskatten gäller för alla flygresor från flygplatser i Sverige och infördes den 1 april 2018. Skatten varierar mellan 60 och 400 svenska kronor per resenär beroende på resans slutdestination.

Den 13 juni gav regeringen Trafikverket i uppdrag att bereda, pröva och fatta beslut om utbetalning av stöd till icke statliga flygplatser i Norrland. Stödet betalas ut som en kompensation till flygplatserna om flygskatten inneburit ökade driftsunderskott.

Källa: Regeringen

Toppnyheter

Temporär intensivvårdplats på fältsjukhust i Älvsjö. JONATHAN NACKSTRAND / TT NYHETSBYRÅN
Coronavirusets spridning – Sverige

227 nya konstaterade fall i Stockholm – 85 på intensiv

Ytterligare 227 personer har under det senaste dygnet konstaterats vara smittade med coronaviruset i Stockholm, uppger Region Stockholm i ett pressmeddelande. Totalt är 1 583 personer konstaterat smittade i regionen.

85 patienter får intensivvård och ytterligare 410 patienter får annan vård på sjukhus. Totalt har 8 000 personer testats i regionen.

Tidigare i dag meddelades att ytterligare tre personer i Region Stockholm har dött, rapporterar P4 Stockholm.

Igår 16:11
Skidåkare i Åre. Pontus Lundahl/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Läkare vädjar inför påsken: Kom inte till fjällen

Åtta läkare i ledande positioner Region Jämtland-Härjedalen vädjar till människor att inte åka till fjällen i påsk, i en debattartikel i ÖP. De skriver att sjukvården i regionen helt enkelt inte är anpassad för den extra belastning som turister innebär.

Bo Friberg, överläkare på Östersunds sjukhus, säger till SvD att regionen ligger ungefär två veckor efter Stockholm när det gäller smittan och han räknar med att situationen i påsk kommer vara rejält ansträngd även utan skidturister.

– Vi kommer ha ett extremt ansträngt läge, säger Bo Friberg.

Igår 17:26
På fältsjukhuset i Älvsjö byggs extra intensivvårdsplatser. Jonas Ekströmer/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Blixtomskolningar i vården: ”Vill hjälpa till om jag kan”

Just nu expressutbildas sjukvårdspersonal för att bemanna de många extra intensivvårdplatserna i Stockholm, rapporterar SVT Nyheter. Både läkare och sjuksköterskor har anmält sig frivilligt för att kunna bidra.

– Kan jag hjälpa till så vill jag göra det, säger sjuksköterskan Mina Olsson, en av deltagarna.

En annan som anmält intresse för att rycka in och hjälpa till om det behövs är artisten Anna Bergendahl, som kom trea i årets Melodifestival. Hon utbildar sig just nu till läkare.

– Jag såg en notis om det och det var självklart. Det var någon läkarstudent som sa att man gjorde det på reflex, sa hon när hon gästade Nyhetsmorgon i TV4.

Igår 19:53
Läs mer om Coronavirusets spridning – Sverige

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Sjukvårdare i New York/Donald Trump. TT
Coronavirusets spridning – globalt

Donald Trump överväger att tvinga New York i karantän

USA:s president Donald Trump överväger att tvinga delar av delstaterna New York och New Jersey att sättas i karantän, enligt Bloomberg.

– Det kan röra sig om en kortare karantän på två veckor i New York, New Jersey och Connecticut, säger presidenten.

Delstatens guvernör Andrew Cuomo säger dock att han och Trump inte diskuterat karantän, skriver AFP.

– Jag vet inte om det skulle gå att genomföra rent legalt. Och ur medicinsk synpunkt vet jag inte vad man skulle uppnå, säger Cuomo.

52 000 fall av coronaviruset har konstaterats i New York och över 700 personer har dött.

Igår 16:51
Jair Bolsonaro. Andre Borges / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Analys: Krisen kan sluta med riksrätt för Bolsonaro

Brasiliens president Jair Bolsonaro fortsätter hävda att coronavirusets farlighet är överdrivet – samtidigt som han vet att det är de gamla som löper störst risk att dö. Bolsonaro vill helt enkelt undvika en ekonomisk kris, som i sin tur skulle skada hans chanser att bli återvald. Det skriver Henrik Brandão Jönsson i DN.

SVT:s Latinamerikakorrespondent Tigran Feiler är inne på samma spår, att Bolsonaros motvilja att införa tuffa åtgärder först och främst handlar om ekonomi. ”Han har lovat sina väljare att lyfta Brasilien ekonomiskt och göra landet till en global stormakt”, skriver han.

I värsta fall skulle coronakrisen kunna leda till att Bolsonaro avsätts i en riksrättsprocess. I Brasilien är riksrätten politisk – och kan bli verklighet om presidenten förlorar sitt parlamentariska stöd. ”Två av Brasiliens fyra senaste presidenter har avsatts i förtid genom riksrätt”, konstaterar Feiler.

Igår 19:52
Helsingfors, arkivbild/Statsminister Sanna Marin TT
undefined

Helsingforsregion isoleras – polis vaktar gränsen

Landskapet Nyland, där Helsingfors ingår, har isolerats från övriga Finland i ett försök att hindra spridningen av coronaviruset. En åtgärd som saknar motstycke i fredstid, skriver finska public servicebolaget Yle.

Fritidsresor förbjuds och man får bara röra sig över gränsen om det är nödvändigt.

Hundratals poliser har kommenderats ut för att sätta upp kontrollplatser vid större vägar. Poliser, militär personal och uppemot 750 värnpliktiga kommer att hjälpa till vid avspärrningar för att se att inga obehöriga passerar gränsen, skriver nyhetsbyrån STT enligt TT.

Landskapsgränsen kommer att vara stängd fram till och med den 19 april.

Igår 04:26
Läs mer om Coronavirusets spridning – globalt