Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den nya flygskatten

Beskedet: Landsbygden kan glömma kompensation för flygskatten

Det förändrade reseavdraget och bensinskatterna har fått det att koka i landsbygden. Nu kommer nästa dråpslag – landets flygplatser kan inte räkna med att få den utlovade ersättningen för flygskatten. Det bekräftar Transportstyrelsen till fPlus. Samtidigt har staten kunnat håva in minst 1,9 miljarder kronor på skatten.

Den svenska staten hade fram till maj månad inkasserat 1,9 miljarder kronor på den flygskatt som infördes på inrikesresor i april 2018. Det visar statistik från Skatteverkets som fPlus tagit del av.

Samtidigt fortsätter de svenska inrikesresorna att sjunka. Den senaste statistiken från Swedavia visar på en nedgång med 11 procent i maj jämfört med samma period 2018. Statistik från det europeiska flygplatsorganisationen AIC visar också att Sverige är det enda land i Europa där passagerarantalen sjunker.

Skatten och den tilltagande ”flygskammen” slår också mot allt fler flygbolag och flygplatser. När flygbolaget BRA nyligen la ned sin linje mellan Jönköping och Stockholm-Bromma hänvisade bolaget till bland annat flygskatten som de har svårt att kompensera för.

– Vi ser att flygbolagen beskriver hur de avser se över och konsolidera sina linjer för att möta de ökade kostnaderna för en flygskatt. Men vad som kanske är mer allvarligt, flygskatten får konsekvenser som ytterst hotar enskilda flygplatsers framtid, säger Peter Larsson, vd på Svenska Regionala Flygplatser.

– Det här är en skatt som går rakt ned i statskassan. Det finns inga styrmedel som avses för att till exempel höja andelen biobränsle, fortsätter han.

Nils Paul är näringspolitisk expert på flyg på Transportföretagen. Han pekar på att det hade varit bättre om man istället hade satsat på just en reduktionsplikt snarare än en flygskatt.

– Då hade vi idag kommit längre i användandet av biobränslen. Flygskatten är en ren punktskatt på biljettköpet. Flygskatten tar ingen hänsyn till utsläppet beroende på vilken flygresa du väljer. Även om du väljer en flygresa med större andel biobränsle är skatten densamma.

”Det är så dumt så det finns inte”

Staten håvar alltså in stora pengar medan bolagen och flygplatserna står kvar med svartepetter. Men redan när flygskatten befann sig i planeringsstadiet 2017 lovade regeringen att en kompensation ska utgå till drabbade icke-statliga flygplaster i Norrland om de kunde visa upp underskott på grund av flygskatten. Men det beslutet har retat upp branschen.

– Det är så dumt så det finns inte. I Norrland finns det ju inga alternativ. För flygplatserna i södra Sverige slår det här hårdare eftersom folk har större möjligheter att välja andra färdmedel, säger Ulf Axelsson vd på Växjö Småland Airport.

– Flygplatser i hela landet drabbas av flygskatten när vi ser stora nedgångar i inrikesflyget. Samtidigt talar regeringen om att hela landet ska leva. Sen är det självklart svårt att säga att det endast beror på flygskatten, men jag förstår inte logiken i att bara flygplatser i norr ska få kompensation, säger Ronny Forsberg, flygplatschef på Jönköping Airport.

Potten för den utlovade kompensationen ligger på 99 miljoner kronor men staten har hittills inte betalat ut ett öre. Faktum är att regeringen helt nyligen gett Trafikverket i uppdrag i samarbete med Transportstyrelsen att ta fram kriterierna för kompensationsmodellen.

Peter Larsson välkomnar det beslutet men befarar att otydligheten kvarstår hur pengarna ska betalas ut.

– Om man kommer fram till att passagerarantalet fallit med säg 20 procent per resa på en flygplats sedan skatten infördes. Hur ska man kunna visa att det beror på just flygskatten? Även om ett bolag som lägger ned sin verksamhet och uppger att det beror på flygskatten, hur ska man kunna bevisa det?

”Omöjligt att veta om det är flygskatten”

Nu kan fPlus bekräfta de farhågorna. Det är Transportstyrelsen som fått i uppdrag att räkna på hur flygskatten påverkar flygplatsernas passagerarunderlag och eventuella underskott. Men myndigheten uppger nu till fPlus att det är i princip omöjligt att ringa in just flygskatten eftersom det finns så många andra faktorer som kan påverka passagerarunderlagen.

– Det är väldigt svårt att hänvisa till en enskild faktor som flygskatten som orsaken till en nedgång i passagerartrafiken. Det finns många andra faktorer som kan spela in. Det kan dels vara konjunkturen eller den så kallade flygskammen. Flygskatten infördes också under en generell nedgång som inleddes redan under hösten 2017, säger Jean-Marie Skoglund, utredare på Transportstyrelsen sjö- och luftfartsavdelningen.

– Tittar vi bakåt i statistiken förekommer det också nedgångar såväl som uppgångar i trafiken. Det är svårt att peka ut enskilda händelser och man bör vara försiktig med det. Flygbolag kan också ändra på frekvensen för vissa linjer eller på produktutbudet vilket påverkar trafik och passagerarantal. Det gör det också svårt att peka ut en enskild faktor som flygskatten som orsaken till en passagerarnedgång och därmed förlorade intäkter för flygplatser, fortsätter han.

Johan Scherman, flygplatschef för South Lappland Airport i Vilhelmina, ställer sig också oförstående till hur man ska kunna peka ut just flygskatten.

– Vi tappade 3 miljoner kronor i samband med Nexits konkurs och i samband med den kom flygskatten. Men hur mycket det ena beror på det andra är mer eller mindre omöjligt att veta.

Så är flygskatten konstruerad

Flygskatten gäller för alla flygresor från flygplatser i Sverige och infördes den 1 april 2018. Skatten varierar mellan 60 och 400 svenska kronor per resenär beroende på resans slutdestination.

Den 13 juni gav regeringen Trafikverket i uppdrag att bereda, pröva och fatta beslut om utbetalning av stöd till icke statliga flygplatser i Norrland. Stödet betalas ut som en kompensation till flygplatserna om flygskatten inneburit ökade driftsunderskott.

Källa: Regeringen

Toppnyheter

Jeremy Corbyn med dokumenten. YVES HERMAN / TT NYHETSBYRÅN
Valet i Storbritannien

Jeremy Corbyn: Innehållet det viktiga – inte källan

Den brittiske Labourledaren försvarar beslutet att gå ut med läckta dokument under valrörelsen, trots att dokumenten kommer från källor som tros ha kopplingar till Ryssland. Det rapporterar Sky News.

Enligt Corbyn är det som framgår av dokumenten, att Boris Johnson är öppen för att sälja det brittiska sjukvårdssystemet NHS, viktigare än varifrån dokumenten kommer.

– Ingen har ännu förnekat att innehållet stämmer, säger Corbyn.

Boris Johnson har avfärdat dokumenten som ”nonsens”.

4 tim
Jeremy Corbyn och Boris Johnson under fredagens BBC-debatt. JEFF OVERS/BBC / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Labour knappar in på Torypartiet i nya mätningar

Labour knappar in på Torypartiets försprång inför nyvalet i Storbritannien nästa vecka, rapporterar Reuters med hänvisning till en undersökning från Savanta Comres, gjord på uppdrag av The Telegraph.

Enligt mätningen är Torypartiets försprång åtta procentenheter, 41 procent mot 33. Glappet har därmed minskat med två procentenheter jämfört med motsvarande mätning gjort 4 och 5 december.

I en annan mätning från samma mätföretag gjord på uppdrag av en anti-brexitorganisation är skillnaden bara sex procentenheter. Den mätningen innehåller en del svar som samlades in tidigare i veckan jämfört med svaren som användes i Telegraphmätningen.

2 tim
Boris Johnson. HANNAH MCKAY / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Läckta dokument har ryska kopplingar: Ett tecken på inblandning i brittiska valet

En dokumentläcka på nätet visar på tecken för utomstående försök att påverka valet i Storbritannien. Det menar den brittiska kulturministern Nicky Morgan i en intervju med BBC Radio enligt Reuters.

Läckan består av handelsdokument mellan Storbritannien och USA, som ska ha berört det brittiska vårdsystemet. De släpptes på Reddit av ett konto med kopplingar till en rysk desinformationskampanj, enligt sajten själv.

– Om detta är fallet så är det extremt allvarligt. En av de saker vi tittar på och övervakar är inblandning i våra val, det är en mycket allvarlig sak, säger Nicky Morgan.

Säkerhetstjänsten har tidigare varnat för att Ryssland eller andra nationer kan tänkas försöka lägga sig i nästa veckas val.

Idag 11:48
Läs mer om Valet i Storbritannien
Jonas Sjöstedt (V). Christine Olsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Januariavtalet

Sjöstedt: Oacceptabelt att man inte vill prata med oss

Jonas Sjöstedt (V) kallar det oacceptabelt att januaripartierna har stängt ute Vänsterpartiet från förhandlingarna om reformeringen av Arbetsförmedlingen, rapporterar flera medier. Sjöstedt har insisterat på att få delta i samtalen.

Att januaripartierna ser ut att kunna tänkas backa från det Sjöstedt kallar ”kaosprivatiseringen av Arbetsförmedlingen”, utan att prata med Vänsterpartiet, är för V-ledaren ”fullständigt obegripligt”.

3 tim
Jonas Sjöstedt. Jonas Ekströmer/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Jonas Sjöstedt kräver att Januariavtalet skrivs om

V-ledaren Jonas Sjöstedt kräver att Januariavtalet skrivs om samt att få delta i samtal med statsminister Stefan Löfven om hur Arbetsförmedlingen ska förändras, rapporterar Aftonbladet.

– Vi har beredskap under hela helgen för att lösa de här frågorna, säger Jonas Sjöstedt till TT.

Så länge Vänsterpartiet stängs ute från förhandlingarna kvarstår hotet om en misstroendeomröstning mot arbetsmarknadsministern Eva Nordmark (S), enligt Sjöstedt.

Idag 12:50
Karin Wesslen/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Grönt ljus för nästa års budget

Riksdagen har sagt ja till ramarna för 2020 års statsbudget, som bygger på januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Liberalerna.

Sammantaget uppgår utgiftsramarna till 1 062 miljarder kronor. Runt 20 miljarder av dessa beror på olika reformer som regeringen, C och L vill genomföra. Till exempel ökade statsbidrag till kommunerna, mer pengar till rättsväsende och försvar, pengar för att industri och kommuner ska investera i klimatåtgärder, slopad värnskatt och sänkt skatt för pensionärer med en pension på mer än 17 000 kronor i månaden.

Men först i nästa steg i budgetprocessen klubbas detaljerna i budgeten. I december beslutas vad pengarna inom vart och ett av de 27 olika utgiftsområdena ska användas till.

27 nov
Läs mer om Januariavtalet

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Boris Johnson, till höger.  Hannah McKay / TT NYHETSBYRÅN
Brexit - förhandlingarna

Tysk toppekonom: Brexit är bra – skapar jobb i Europa

Det är positivt om Storbritannien lämnar EU. Det säger den tyska ekonomen Folker Hellmeyer till SvD.

Hellmeyer motiverar detta bland annat med att internationella bolag då lämnar de brittiska öarna för Europa. Detta kommer i sin tur skapa arbetstillfällen i Europa, poängterar tysken.

Enligt SvD säger Hellmeyer sarkastiskt och med glimten i ögat att brexit vore ”första gången som britterna har gjort något positivt för den europeiska ekonomin”.

Idag 10:52
TT
undefined

Britterna köper guld inför brexit: ”Verkar vettigt”

Oro inför brexit gör att investerare i London satsar på guld. Under det tredje kvartalet köpte de guld från Australien för 34 miljarder kronor, skriver TT och lägger till att det är en ökning med hela 1 400 procent på årsbasis.

– Det är inte överraskande om britterna köper mer guld inför brexit. Det verkar vettigt, säger Dirk Baur, ekonomiprofessor vid University of Western Australia, till TT.

Han säger vidare att guld kan skydda investerare mot valutaförändringar.

Idag 06:39
Jeremy Corbyn med det läckta dokumentet. Alberto Pezzali / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Corbyn till attack: Johnson ljuger om brexitavtalet

Om den brittiske premiärministern Boris Johnsons brexitavtal med EU blir verklighet kommer det leda till nya gränskontroller och tullar mellan Storbritannien och Nordirland. Det säger oppositionsledaren Jeremy Corbyn med hänvisning till ett läckt dokument från Johnsons egen regering.

Johnson har tidigare lovat att några sådana kontroller inte är aktuella och avfärdar dokumentet som ”fullständigt nonsens”. Corbyn säger å sin sida att det finns fler hemliga rapporter från flera departement som visar ”de katastrofala följderna av Johnsons överenskommelse”.

Igår 18:32
Läs mer om Brexit - förhandlingarna