Till vänster, Peder Blohm Bokenhielm. Till höger, Isabella Lövin. Foto: Privat/TT
Klimatomställningen

Bensinupproret om regeringens klimatplan: ”Galenskaper”

”Den är omfattande, drabbar individen och bygger på skamkänslor”. Bensinupprorets ordförande kritiserar den nya klimatplanen som regeringen har tagit fram tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna. Även forskaren Jonas Grafström på Ratio menar att många punkter handlar om statlig detaljreglering.

Nu höjer Bensinupprorets ordförande Peder Blohm Bokenhielm, som driver nämnda Facebookgrupp tillsammans med sin fru Angelina Blohm Bokenhielm och vice ordförande Hans Albertsson, rösten emot den klimatpolitiska handlingsplanen som regeringen har tagit fram tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna.

– Det är rena galenskaper. När vi läste igenom klimatplanen samma dag den kom ut sa jag till Hans att den borde kallas för den ”röda planen”. Det är nästintill ett kommunistiskt tänk som genomsyrar hela, säger Peder Blohm Bokenhielm.

Klimatplanen, som presenterades av miljö-och klimatminister Isabella Lövin i december, innehåller 132 punkter som täcker allt ifrån finansmarknaden, offentliga upphandlingar och transportsektorn till lokalt, regionalt och internationellt klimatarbete. Syftet är att klimatet ska genomsyra alla politikområden.

Varför kritiserar ni inom Bensinupproret 2.0 den klimatpolitiska planen?

– För att det är skrämmande hur man släpper fram en plan utan konsekvenstänk, säger Peder Blohm Bokenhielm och fortsätter:

– Första punkten i planen handlar om att ”all relevant lagstiftning ska ses över så att det klimatpolitiska ramverket får genomslag”. Men vem är det som bestämmer vad som är relevant? Bara den punkten öppnar för att ändra på vad man vill, hur man vill och när man vill.

Peder Blohm Bokenhielm tycker att det är bra att regeringen har en klimatplan men att den är omfattande, drabbar individen och bygger på skamkänslor. Den slår hårt mot Sverige trots att klimatproblemen egentligen är globala, menar han.

Det är inte heller bevisat att alla de 132 punkterna står för de åtgärder som gör mest nytta för klimatet enligt forskningen, säger Peder Blohm Bokenhielm. I klimatplanen står det bland annat att det kommer att tas fram en nationell strategi för elektrifiering, där ”elektrifieringens betydelse för att nå fossiloberoende i transportsystemen kommer att vara en viktig del”.

– Men forskaren Björn Gillberg har räknat ut att en elbil i dag, produktionen inräknad, sammanlagt släpper ut mer koldioxid än en dieselbil, säger Peder Blohm Bokenhielm.

På punkt 95 i klimatplanen står det att en utredning ska tillsättas för att föreslå ”ett årtal för när fossila drivmedel i inrikes transporter och arbetsmaskiner ska vara utfasade i Sverige samt hur en utfasning av fossila drivmedel i EU kan åstadkommas”. Peder Blohm Bokenhielm menar att den punkten riskerar att ”lamslå” bland annat bönder och byggare.

– En grävmaskin i dag som går på diesel är en investering för många oavsett om det är ett stort företag eller en person som äger ett grävmaskinsföretag.

Men ser du en poäng med att vilja fasa ut bensinfordonen?

– I framtiden kommer det att finnas fossilfri syntetisk bensin. Med det sagt så finns det ingen anledning att fasa ut förbränningsmotorn, som är i bensinbilen. Dessa motorer kan också användas med biobränslen, säger Peder Blohm Bokenhielm och fortsätter:

– Den rätta vägen att gå fram enligt oss är att personer med gamla bilar vars förbränningsmotorer inte kan användas med biobränslen kan få ett bidrag från staten, avsevärt lägre än dagens elbilssubventioner, för att bygga om den. På så sätt når man ut till de människor som har det svårast, de som inte har råd att skaffa sig en ny biobränslebil eller en dyr elbil.

Finns det någon punkt i klimatplanen som ni anser vara bra?

– Ja, punkt åtta om avdrag för ny och grön teknik. Den talar för att vi ska kunna utvecklas.

Hur mycket anser Bensinupproret 2.0 att bensinen borde kosta?

– Vi har satt målbilden till 12 kronor/liter. Det är vad bensinpriset skulle bli om man tog bort den 30-procentiga överbeskattningen på bränslet som vi har idag.

Både bra och dåligt

Jonas Grafström, nationalekonom på Ratio och Oxford Institute for Energy Studies, säger att det finns både bra och dåliga punkter med den klimatpolitiska planen. Till exempel anser han att det är bra att det föreslås bränsleskatter på flyget i stället för en punktskatt per flygstol som det är nu.

– Likaså är det positivt med punkt 47 om en nationell strategi för cirkulär ekonomi och en bred översyn av regelverken för återvinning och avfall vilket borde leda till innovation och nya sätt att få ner mängden avfall i sektorerna, säger han.

Jonas Grafström, nationalekonom på Ratio och Oxford Institute for Energy Studies. Foto: Peter Cederling

Jonas Grafström säger att klimatplanen å ena sidan ”inte räcker ända fram” eftersom det finns för lite av viktiga punkter, som exempelvis koldioxidinfångning CCS, för att klara IPCC:s tvågradersmål. Å andra sidan säger han att alldeles för många av punkterna handlar om statlig detaljstyrning av sådant som med rätt incitament skulle kunna lösas av marknaden i stället.

– Om man tar punkt 88 om att införa ett stöd för laddinfrastruktur längs större vägar för att täcka ”vita fläckar” så hade marknaden kunnat hantera det i stället, säger han och fortsätter:

– Staten borde vara försiktig med att reglera generella marknader eftersom det kan få följder som man inte räknar med. I punkt 92, exempelvis, står det att byggregler ska kompletteras med krav på laddinfrastruktur. Men alla byggnader behöver inte laddinfrastruktur och för varje regel som läggs till så blir det krångligare och dyrare att bygga bostäder.

Fel när politiken planerar

Vad anser du om punkt 95 om att föreslå ett årtal för när man ska fasa ut fossila bränslen i transportsektorn och arbetsmaskiner?

– Jag är skeptisk till att ha ett specifikt årtal då man förbjuder drivmedel eftersom det kan få oanade konsekvenser. Försvinner försäljningen av drivmedel på mackarna, vilket det troligen gör vid en utfasning, så kommer andra saker att bli lidande såsom motorsågar, skotrar, reservaggregat, och så vidare. En del bensin- eller dieselfordon kan fortfarande behövas inom exempelvis Försvaret. Mitt förslag till lösning är att ha höga priser på utsläppen men att inte gå mot ett förbud.

Vad gäller elfordon är Jonas Grafström inte lika negativt inställd som Peder Blohm Bokenhielm och menar att det är en fördel att elen är koldioxidfri i Sverige. Han säger att han själv inte kan säga huruvida elbilen eller dieselbilen är bättre för miljön eftersom det råder delade meningar om det. Däremot är Jonas Grafström kritisk till punkt 93, om att ta fram en långsiktig plan för uppförande och utbyggnad av elvägar.

– I framtiden vet man inte vad som kan hända. Det kan vara så att bilar kan köras längre sträckor på kortare laddningstid och om man då bygger ut för många laddstolpar kan det bli fel, säger han och tillägger:

– Jag har skrivit om ett exempel från Japan som under 80-talet bestämde sig för att bli bäst i världen på så kallade stora ”superdatorer” och satsade mycket pengar på det. Men världen gick åt ett annat håll med små persondatorer i stället. Det visar på hur fel det kan bli när politiken försöker planera.

Bensinupproret samlar 600 000 medlemmar

  • Facebookgruppen Bensinupproret 2.0, som startade i april i fjol, har drygt 600 000 medlemmar.
  • Startskottet till gruppen blev när grundaren Janne Berglund, som av hälsoskäl inte längre är aktiv, skulle tanka bilen i sin hemstad i Borås och såg att bensinpriset var för högt.
  • I somras startade Bensinupproret föreningen ”Uppror” som de menar ska fungera som en paraplyorganisation för olika sorters uppror. Det betyder att även andra frågor än just bensinskatten kommer att kunna drivas om medlemmarna önskar det. Föreningen ska verka till stor del digitalt och lansera en app för ändamålet.
  • Såväl Facebookgruppen Bensinupproret 2.0 som föreningen Uppror har ställt fem krav till Sveriges politiker, varav ett är sänkt drivmedelsskatt med sammanlagt 30 procent fördelat på tre år.

Toppnyheter

Lena Hallengren/illustrationsbild.  TT
Coronavirusets spridning – Sverige

Äldreboenden togs inte upp när regeringen skulle öva på att hindra smittspridning

Redan en vecka före det första svenska dödsfallet i covid-19 skulle smittspridning på äldreboenden diskuteras hos socialminister Lena Hallengren (S) – men frågan togs aldrig upp, skriver Expressen.

– Vi diskuterade varken förort eller äldreboenden, det vi diskuterade var framför allt sjukvård, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Socialministern bjöd i början av mars in Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen för en övning om hur spridning skulle kunna förhindras, och en av punkterna på dagordningen var just situationen på landets äldreboenden.

Hallengren kan i dag inte svara på frågor om mötet eftersom hon inte minns det.

18 min
Illustrationsbild. TT
undefined

Regioner har köpt in osäkra skydd – kan vara farliga

Ett tiotal kommuner och flera regioner har köpt andningsskydd med fejkad CE-märkning eller bluffintyg, enligt en granskning från SVT Nyheter och Uppdrag granskning. Maskerna kan vara farliga och har i flera fall använts i äldrevård, hemtjänst eller sjukhus utan att ha testats.

Flera av leverantörerna som sålt undermåliga och felmärkta masker har gett sken av att produkterna uppfyller EU:s säkerhetskrav. Det är oklart hur många av dem som förstått att de inte gjort det.

1 tim
Studentflak. ANDERS WIKLUND / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Fördubbling av smittfall bland studenter i väst

Sedan vecka 23, då många gymnasieelever tog studenten i Västra Götaland, har antalet bekräftade fall av coronavirus i årskullen fördubblats i regionen, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Studentfirandena, kramkalasen och festerna har med all sannolikhet bidragit till en smittspridning, säger regionens biträdande smittskyddsläkare Leif Dotevall.

Från andra regioner har rapporterats om smittspridning vid enskilda fester eller klasser, men i Västra Götaland har spridningen bland ungdomar födda 2001 varit mer generell, enligt Dotevall.

3 tim
Läs mer om Coronavirusets spridning – Sverige
Demonstrationer i Hongkong mot säkerhetslagen. Kin Cheung / TT NYHETSBYRÅN
Hongkongprotesterna

Australien överväger att bli fristad för Hongkongborna

Australien överväger fristadsåtgärder för Hongkongbor som svar på Kinas hårt kritiserade säkerhetslag, rapporterar AFP.

Premiärminister Scott Morrison säger att situationen är ”mycket oroande” och att hans regering tittar på möjligheterna att välkomna invånare.

I går meddelade Storbritannien att nästan tre miljoner människor från Hongkong ska erbjudas ett snabbspår till brittiskt medborgarskap, och i USA förbereds sanktioner mot kinesiska banker som svar på Pekings agerande.

1 tim
Bilder från Hongkong.  TT
undefined

Kina tänker stoppa brittiskt medborgarskap i motattack

Kina kommer att stoppa Storbritannien från att ge Hongkongbor brittiskt medborgarskap, uppger den kinesiska ambassaden i Storbritannien, enligt The Guardian.

Svaret kommer efter att premiärminister Boris Johnson under onsdagen lovat att introducera en enklare väg för att nå brittiskt medborgarskap för de som flyr undan den nya stränga säkerhetslagen i Hongkong.

Utrikesminister Dominic Raab har medgett att Storbritannien inte har mycket att sätta emot om Kina hindrar personer från att fly.

2 tim
Protester i Hongkong under onsdagen. Vincent Yu / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Ambassadör uppkallad av brittiska UD: ”Djup oro”

Det brittiska utrikesdepartementet har kallat till sig Kinas ambassadör med anledning av den nya säkerhetslagen i Hongkong, skriver Sky News. Syftet är att uttrycka Storbritanniens ”djupa oro” över situationen.

Mötet skedde tidigare under onsdagen. Den brittiska toppdiplomaten Simon McDonald ska då ha gjort klart att britterna anser att Kinas agerande bryter mot den brittisk-kinesiska överenskommelsen från 1984 som garanterade Hongkong full frihet under 50 år efter det att territoriet återlämnades till Kina 1997.

Igår 20:28
Läs mer om Hongkongprotesterna

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Maria Van Kerkhove, WHO.  - / TT NYHETSBYRÅN
Coronavirusets spridning – globalt

WHO: Vissa länder kan behöva återinföra lockdown

Efter att antalet smittade av coronaviruset ökar varnar nu WHO för att vissa länder kan behöva återinföra strikta restriktioner, eller lockdowns. Det sa Maria Van Kerkhove, chef på organisationens nya avdelning för sjukdomar och zoonoser, på en presskonferens uppger CNBC.

Hon uppgav också att det ännu inte är för sent att stoppa spridningen, även om uppgiften för vissa länder kan ”kännas övermäktig”.

Globalt är nu över 10,5 miljoner människor smittade i viruset och över en halv miljon har dött i covid-19 enligt Johns Hopkins University.

2 tim
Bilder från Kalifornien.  TT
undefined

USA för första gången över 50 000 nya fall på ett dygn

För första gången har antalet nya bekräftade smittfall av coronaviruset på ett dygn överstigit 50 000 i USA, rapporterar flera medier.

Flera delstater, som Kalifornien, Texas, Arizona, North Carolina och Georgia, har under det senaste dygnet haft fler nya bekräftade fall än någonsin.

Kaliforniens guvernör Gavin Newsom uppmanar nu invånarna till försiktighet.

– Gör ert bästa för att inte beblanda er med främlingar, att inte umgås med personer utanför era familjer.

Det totala antalet smittade i landet steg under onsdagen med drygt 52 000 människor, enligt siffror från Johns Hopkins-universitetet.

4 tim
Dödsfallen uppmärksammas i Rio de Janeiro. Leo Correa / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Brasilien passerar 60 000 döda – lokalval skjuts upp

Brasilien har passerat 60 000 döda i covid-19, efter att drygt 1 000 nya dödsfall registrerats under onsdagen, rapporterar AFP. Hela den senaste veckan har landet haft det högsta antalet dagliga dödsfall i världen.

Smittspridningen visar inga tecken på att sakta ned och regeringen har enligt Reuters utfärdat ett dekret för att begränsa inresorna i landet under 30 dagar.

Landet har också beslutat att årets lokalval, som skulle ha hållits i oktober, skjuts upp till november på grund av smittan, rapporterar Bloomberg.

2 tim
Läs mer om Coronavirusets spridning – globalt