Jonas Attenius/Ann-Sofie Hermansson. Socialdemokraterna/TT
Anklagelserna mot Hermansson

Attenius vill ta över S efter Hermansson i Göteborg

Jonas Attenius, i dag Socialdemokraternas kommunalråd i Göteborg, vill efterträda Ann-Sofie Hermansson på posten som partiets gruppledare i staden. Det meddelade han på fredagen, rapporterar SVT Väst.

– Jag är ett ganska okänt namn för göteborgarna, men jag känner stort förtroende från många i mitt parti, säger Attenius.

Han berättar att han fått många frågor om han tänker kandidera, vilket uppmuntrat honom att faktiskt också göra det.

Toppnyheter

Bettina Kashefi. Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
Höstbudgeten

Svenskt Näringsliv ställer krav på snabba reformer

Sverige är på väg mot avmattning med stigande arbetslöshet, vilket får till följd att de som redan står långt från arbetsmarknaden nu riskerar att bli permanent utestängda, utrikes födda och lågutbildade. Det menar arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv som nu efterlyser snabba strukturreformer i Sverige med Tyskland och Storbritannien som förebilder.

– Man bör också avstå från alla åtgärder som kan leda till färre arbetade timmar i ekonomin. Viktiga åtgärder som borde prioriteras är bättre genomströmning och högre kvalitet i utbildningssystemet. Det behövs även reformer som gör det lönsamt att gå från bidrag till jobb, säger Svenskt Näringslivs chefekonom Bettina Kashefi i en kommentar till höstbudgeten.

Regeringen har fått skarp kritik av ekonomer för att underskatta arbetslösheten i sin budgetprognos. Enligt de senaste mätningarna gjorda av SCB ligger arbetslösheten redan över sju procent, vilket kan jämföras med regeringens prognos på 6,4 procent, skriver TT.

27 min
Moderaternas Elisabeth Svantesson under sitt anförande  SVT
undefined

Svantessons kritik: Hur tondöv kan en regering bli?

Finansminister Magdalena Andersson inleder budgetdebatten i Sveriges riksdag efter att gått den traditionsenliga budgetpromenaden från Finansdepartementet.

Hon säger att budgeten som regeringen nu lägger fram bygger Sverige starkare och förekom kritiken mot den nya varianten på friåret som Miljöpartiet fått igenom i budgetförhandlingarna.

– Det här är en av flera möjligheter i en kommande avmattning att rusta fler för omställning, säger hon från talarstolen i riksdagen.

Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson är hård i sin kritik mot budgeten och säger att den hotar rättsstaten och samhällskontraktet på sikt.

– När man ska göra satsningar kan jag bara konstatera att man lägger mer pengar på friåret än på polisen. Hur tondöv kan en regering och dess stödpartier bli? frågar Svantesson.

1 tim
Läs mer om Höstbudgeten
Fredrik Sandberg / TT / TT NYHETSBYRÅN
Det höga bensinpriset

Oljechock kom av sig – inte bensinpriset

Halva den kraftiga prisuppgången på olja är återtagen. Trots det sänker inte drivmedelskedjorna bensinpriset.

Enligt Circle K handlar det om att bensinpriset inte helt följer oljepriset samt att dollarkursen spelar in.

Efter helgens drönarattacker mot saudiska oljeanläggningar skenade oljepriset på världsmarknaden, över tio procent upp, och bensinbolagen var inte sena att hänga på. Under måndagen och tisdagen höjdes bensinpriset med sammanlagt 55 öre litern och dieseln med 45 öre.

Nu har prischocken på oljemarknaden kommit av sig sedan saudierna sagt att det mesta av den utslagna oljeproduktionen snart är tillbaka. Men de ledande drivmedelskedjorna gör bara en smärre priskorrigering. Dieselpriset sänks på onsdagen med tio öre litern medan bensinpriset lämnas oförändrat.

Inga egna raffinaderier

Enligt Circle K, som inte har några egna raffinaderier utan handlar med bensin och diesel på världsmarknaden, beror det på att drivmedelspriserna inte gått ner lika mycket som priset på råolja, samtidigt som dollarn har stärkts.

– Tittar man på vad som hände i går gick både bensin- och dieselpriserna ner, men en dubbelt så stor nedgång för dieselpriset, men samtidigt ökade dollarkursen. Så sammanvägt har vi gjort en prissänkning på diesel men ingen på bensin, säger Lennart Olsson, ansvarig prissättare för drivmedel på Circle K.

Minskad tillgång

Att bensinpriset inte helt följer oljepriset beror, enligt Lennart Olsson, bland annat på att händelserna i Saudiarabien främst har påverkat tillgången på raffinerade produkter och inte på råolja.

Inte heller OKQ8 har egna raffinaderier och de pekar också på att det flera faktorer bakom bränslepriset än just priset på olja.

"Gårdagens kraftiga svängningar på råoljebörsen och kronans fall mot dollarn avspeglades inte fullt ut i listpriset mot bakgrund av en förväntan om stabilisering de närmaste dagarna", skriver Karin Hellgren, kommunikationschef OKQ8, i ett mejl.

Under onsdagen har drivmedelpriserna på världshandeln fortsatt att sjunka, samtidigt som dollarkursen stigit.

12 min

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Illustrationsbild. TT
Mjölkböndernas framtid

Oatlys drag mot Arla: Vill varumärkesskydda ”brölk”

Havredrycksproducenten Oatly vill varumärkesskydda de påhittade orden ”pjölk”, ”trölk”, ”brölk” och ”sölk”, rapporterar Aftonbladet. Arla använder orden i sin reklam för att särskilja drycker som enligt mejerijätten inte smakar som mjölk.

– Det var ju uppenbart att Arla använde de där hitte-på-namnen som en beteckning på våra produkter. Ett smart sätt att säga Oatly, utan att säga det liksom,  säger Martin Ringqvist, kreativ direktör för Oatly Norden till Aftonbladet och uppger att de börjat använda orden själva.

Arla har å sin sida skickat in en invändning till Patent- och registreringsverket som bestrider registreringarna från Oatly.

3 tim
Illustrationsbild. Emma-Sofia Olsson/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Oatly: ”Kampanjen är inte en attack mot bönder”

Efter Oatlys reklam ”spola mjölken” som anspelar på ”spola kröken”-kampanjen från 70-talet har bönder gått ut och kritiserat havremjölksproducenten, skrev tidningen Land under förra veckan. Spannmålsodlarnas riksorganisation säger att ”ingen i svenskt lanbruk tjänar på den debatten”.

Nu besvarar havremjölksproducenten kritiken som riktats mot dem i en debattartikel i Aftonbladet.

”Kampanjen är inte en attack mot svenska bönder, lika lite som ”Spola Kröken” var en attack mot svenska sprittillverkare. Den lyfter ett i längden ohållbart konsumtionsbeteende”, skriver Linda Nordgren, communication manager på Oatly.

”Vi vet att svensk mjölk är bland den mest klimatvänliga i världen, men det räcker ändå inte” fortsätter hon.

3 tim
Läs mer om Mjölkböndernas framtid