Jesper Frisk/Dagens industri + Mostphotos
Arbetsförmedlingens framtid

Arbetsförmedlingens krav stängde succéföretag – nu kan fler följa

Radix hade 350 anställda, fick 20 000 personer i arbete och utsågs till årets supergasell 2016. Två år senare tvingades företaget i konkurs – på grund av Arbetsförmedlingens orimliga krav, skriver Arbetsmarknadsnytt. Nu varnar Svenskt Näringsliv för att fler företag kan gå samma öde till mötes.

Att Arbetsförmedlingen behöver reformeras är många eniga om. Men samtidigt som myndigheten förändras minskar anslaget till den arbetsmarknadsåtgärd som arbetsgivarna menar har fungerat allra bäst, Stöd & matchning.

– Tyvärr har antalet personer som anvisas till Stöd & matchning minskat med runt 30 procent sedan förra sommaren. Konsekvenserna av en sådan utveckling blir att de berörda matchningsföretagen ger upp. Detta är särskilt problematiskt nu när konjunkturen förväntas vända nedåt och arbetslösheten öka, säger Edward Hamilton, arbetsmarknadsexpert på Svenskt Näringsliv till Arbetsmarknadsnytt.

”Dysfunktionell” verksamhet

Just nu genomgår Arbetsförmedlingen dessutom en omställning av sin personalstyrka och cirka 130 kontor ska läggas ner de närmaste tre åren. Det kan vara en del av orsaken till varför Stöd & matchning sakta men säkert har monterats ner. Men att ha det som den enda förklaringen skulle vara att göra det för lätt för sig, menar Edward Hamilton.

– Det går inte bara att säga att det saknas resurser. Arbetsförmedlingen har en enorm budget. Sanningen är att verksamheten är dysfunktionell av andra skäl, säger han.

Lärde känna deltagarna

Martin Sjöström är en av dem som har fått känna av neddragningarna. År 2016 hade hans företag Radix ungefär 350 anställda på runt 70 kontor runtom i Sverige och utsågs till årets supergasell. Drygt hälften av de anställda arbetade med Stöd & matchning och under de cirka fem år som företaget fanns såg Martin Sjöström och hans medarbetare till att få ut ungefär 20 000 personer i arbete.

– Vi träffade våra deltagare minst en gång i veckan och lärde känna dem. De skulle vara på vårt kontor 12–18 timmar i veckan och ha ett individuellt samtal varje vecka. Handläggaren på Arbetsförmedlingen träffar i bästa fall den arbetssökande någon gång om året, säger han till Arbetsmarknadsnytt.

Men från början av 2017 gick det sämre. Arbetsförmedlingen ställde högre krav, men ökade inte anslagen.

– Det krävde väldigt mycket personal. Och när man inte höjer priserna på tre eller fyra år och samtidigt ökar kraven på närvaro och dessutom minskar deltagarna blir det en omöjlig kombination, säger Martin Sjöström.

”Totalt vansinne”

I september 2018 tvingades företaget i konkurs. Martin Sjöström inte orden om neddragningarna kring Stöd & matchning.

– Det är totalt vansinne! Kompetensen försvinner i väg. I dag är det bara en liten del som jobbar med arbetsförmedling. Hur sjutton ska det gå till år 2021 när verksamheten ska läggas över på privata företag? Då får man börja om från början.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer