Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bluffakturorna

Äldre företagare särskilt utsatta – så bestrids bluffakturan

Företagare har sämre skydd när det kommer till telefonförsäljning än privatpersoner, skriver Land Lantbruk. Särskilt utsatta är enskilda näringsidkare, och då främst äldre personer på landsbygden.

Med privatpersoner finns det ett krav på att kunden efter telefonsamtalet ska få skriftlig information för att då besluta sig om avtalet. Det kravet finns inte för företag. Däremot är det försäljarens skyldighet att informera om den uppringda personen kontaktas i egenskap av företagare, samt vid behov bevisa att det så har skett.

Det finns även andra sätt att skydda sig som företagare. Bland annat genom att ladda ner appen Säkerhetscenter med Svensk Handels varningslista på oseriösa försäljningsföretag. Det går också att bestrida en faktura. ”Det är sällsynt att oseriösa företag driver ärendet vidare till Kronofogden eller till tingsrätten”, skriver Land Lantbruk.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer