TT / Skärmdump
De svenska friskolorna

Academedia backar efter kritik mot marknadsföring – skulle starta innan BB

Friskolekoncernen Academedia har tagit bort en jobbannons efter kraftig kritik från bland annat många lärare och skolprofiler.

I annonsen sökte Academedia en person som skulle ”bearbeta vårdnadshavarna under hela resan – från beskedet att man väntar barn till att barnet börjar gymnasiet” genom digital marknadsföring. Personen som söktes skulle också hitta ”touchpoints” i ”kundresan”.

Skolexperten Per Kornhall skriver i tidningen Skolvärlden att annonsen visar att i det svenska skolsystemet ser aktiebolag på vårdnadshavare ungefär som gruvbolag ser på oförädlad malm.

”Där de, från vaggan till graven, ska bearbeta oss med digitalt automatiserat påverkansarbete”, skriver Kornhall.

Utbildningsminister Anna Ekström säger till samma tidning att hon vill ha en skola där kunskap och bildning är i fokus – inte ”kundresor, målgruppsbearbetning och marknadsföring”.

Academedia skriver i sin ursäkt att annonsen var ”dåligt formulerad”.

Tidigare

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer