Ted S. Warren / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Företagande i praktiken

38 punkter som gör Amazon till ett succéföretag

Amazon är idag ett av världens största företag, och har sedan slutet av 90-talet levererat produkter snabbt och effektivt till en bred och trogen kundkrets. Men vad är det som har gjort Amazon till en affärssuccé? Fast Company listar företagets 38 regler som ska inspirera och motivera anställda.

Bland annat handlar det om ledarskap och att alla Amazons anställda känner ett ansvar för företaget och dess framgång. Amazon har fjorton stycken ledarskapsprinciper som finns att läsa på företagets karriärsida och enligt Jeff Wilke, ansvarig chef för konsumentfrågor på Amazon, så är dessa principer något för alla anställda att ta till sig av.

Här är några av dem:

  • ”Customer obsession” - en ledare utgår alltid från kunden i sitt arbete, och lägger stor vikt vid att uppehålla kundens förtroende. Därför är det dels viktigt att hålla ett öga på konkurrensen men det viktigaste är att vara ”besatta” av kunden.
  • Rekrytering och utveckling - en ledare ser talang och potential hos sina anställda eller potentiella rekryteringar och ser till att de har möjlighet att jobba sig uppåt i organisationen.
  • Snabba åtgärder - att vara först på bollen är en nyckelregler inom företagande. Amazon menar att många åtgärder och beslut inte behöver vara skrivna i sten, och att man därmed har mycket att vinna på att agera snabbt även om det innebär ett risktagande.

Utöver ledarskapsprinciperna har företaget ytterligare riktlinjer för hur företaget ska ställa sig till kunden och hur de kan leverera bästa möjliga service. Bland annat menar de att företaget ska:

  • Skapa förtroende hos kunderna genom att ge precisa och värdefulla löften och sen alltid hålla dem.
  • Göra långsiktiga investeringar, även om det ibland innebär kortsiktiga förluster.
  • Hjälpa kunden att göra välgrundade beslut och köp genom att dela med sig av fördelar och nackdelar.
  • Tilltala kunderna personligt och därmed skapa goda kundrelationer. Undvik därmed att bidra till kundernas uppfattning av stora bolag som opersonliga och tråkiga.
  • Bidra till och uppehålla en arbetsplats där Amazons anställda kan arbeta innovativt för kundernas skull.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer